Clica per tornar a la pÓgina de Brico.

Plataforma Salva-escales



L'˙ltima de les manualitats que he fet i que tot just estÓ estrenda: Es tracta d'una plataforma mecanitzada i transportable per salvar un tram de sis esglaons amb cadira de rodes.


La idea Ús utilitzar-la en esporÓdiques ocasions, no pas com a mŔtode habitual. DesprÚs de fer-la servir, retirar-la i desar-la.


BÓsicament estÓ composta per quatre conjunts: L'estructura principal formada per guies laterals amb el motor encarregat de traccionar, el carro que es mou a travÚs de les guies, la plataforma que suporta la cadira de rodes, i finalment un petit pont d'alumini per salvar la distÓncia i alšada entre l'esglaˇ superior i el portal del carrer.


Per construir-la vaig aprofitar molt material que tenia per casa; ferros, planxes, perfils i cargoleria. Ja us avanšo que el cost afegit no va arribar als 180€, comptant el motor que Ús el que es va endur la partida mÚs gran.


Seguidament us resumeixo com la vaig fer, juntament amb un seguit de fotografies.






Estructura principal (guies laterals).

Perfil de les guies laterals


Abans de res calia tobar uns perfils suficientment llargs i forts. A mÚs haurien de tenir la forma adequada per tal de que les rodes del carro llisquessin per dins alhora que anessin guiades.


Vaig aprofitar un parell de perfils de ferro galvanitzat de 2mm de gruix que anys enrere havia utilitzat com a suport d'una mosquitera retrÓctil. Per dins lliscarien unes rodes de nylon de 50mm de diÓmetre per 20mm d'amplada que mÚs endavant veureu detallades.



Part baixa de les guies



Segons els cÓlculs que havia fet, les guies laterals havien de fer 2.300mm de llargada. Les vaig tallar a la mida determinada, arrodonir les vores i taladrar-ne dos forats a cada lateral a 2.250mm entre ells per on collarÚ les barres que uniran els dos laterals.

A la part baixa una barra de 16mm de diÓmetre i 345mm de llargada disposada transversalment i collada amb cargols de M8. Als extrems dues rodetes de patinet per ajudar a transportar-ho.





Part alta de les guies laterals completada




Per la part de dalt els laterals van units entre ells per una barra de 20mm de diÓmetre i 340mm de llargada. A la vegada porta una politja de nylon d'uns 50mm de diÓmetre que serÓ la que guiarÓ el cable que arrossegarÓ el carro.










Reforš de la part alta de les guies laterals


Com que la part de dalt serÓ la que haurÓ d'aguantar tot el pes de la plataforma a travÚs del cable que l'estirarÓ, vaig reforšar els laterals amb dos poyacs casolans. La barra de 20mm entra dins d'un casquet que a la vegada va collat amb tres cargols per l'exterior del lateral, donant-li mÚs cos. Finalment la barra va collada pels dos extrem amb cargols de M12.









Detall de les potes superiors


Les guies aniran recolzades al replÓ superior de l'escala mitjanšant unes potes fetes amb tub quadrat de 30mm i collades a les guies laterals a travÚs de cargols de M12 i fixades amb dos tirants fets de tub de ferro per tal que mai s'eixerranquin.

El tros de tub quadrat amb un forat que hi ha adossat a les potes serÓ el punt d'uniˇ d'aquesta estructura amb el futur pont d'alumini que salvarÓ la distÓncia i alšada fins el carrer.







Part baixa amb el motor


El motor utillitzat per arrossegar la plataforma Ús de la marca Einhell model BT-EH 250, comprat a Leroy Merlin per 98€. Es tracta d'un elevador elŔctric a cable amb capacitat de cÓrrega de 125 kg (amb politja i de 250 kg amb politja doble). L'alšada d'elevaciˇ sense politja Ús de 11,5 m. La potŔncia 500W i les mides 140x240x355mm.









Part baixa amb el motor


Havia de trobar una ubicaciˇ pel motor de tal manera que no molestÚs al moviment de la plataforma elevadora, quedÚs integrat a l'estructura i al mateix temps permetÚs que aquesta quedÚs lo mÚs a prop possible dels esglaons. El lloc escollit Ús a la part baixa i posterior, quedaria arran de terra i a frec de l'esglaˇ mÚs baix.

Vaig tenir que manipular la caixa de connexions per tal de modificar la sortida dels cables, molestaven.








Suport del motor




Per adaptar el motor vaig construir un suport fet amb angle de 20mm i passamÓ de 30mm que va collat a l'estructura. El motor queda fixat a a quest suport per tres cargols de M8.










Barra estabilitzadora a la part baixa



Per acabar l'estructura de guies laterals i dotar-la de mÚs estabilitat, una barra transvesal d'un metre de llargada feta amb un tub quadrat de 25mm acabada amb unes rodes de patinet fixes (no giren). La barra es posa i es treu fÓcilment amb dues palometes de M8.












Carro.

Rodes del carro


El carro lliscarÓ per l'estructura mitjanšant unes rodes que es desplašaran per l'interior de les guies laterals.

El primer que vaig fer va ser fabricar quatre discs de nylon de 50mm de diÓmetre exterior, per 12mm de diÓmetre interior amb un encaix per amagar el cap del cargol i 20mm de gruix.

Seguidament a quatre cargols DIN-912 de M8x80 els hi vaig tallar bona part del cap, per˛ deixant-ne una mica.

Finalment, amb tub de coure de 15mm, vaigtallar-ne quatre trossos de 20mm.




Patins del carro




Amb angle de 60mm vaig fer dos patins on van collades les rodes per la part interior.

La distÓncia entre rodes Ús de 100mm. ╔s curta expressament, per tal de que el carro arribi el mÚs a baix possible i d'aquesta manera la plataforma, a la posiciˇ mÚs baixa, no quedi gaire enlairada.







Patins del carro





TambÚ amb angle de 60 vaig preparar dos suports en forma d'orelles i forat de 12mm que van collats als patins i on mÚs tard s'hi acoplarÓ la plataforma elevadora.









Carro





La parella de patins estan units per una barra de 20mm de diÓmetre i 242mm de llargada, collada amb dos cargols de M12 i reforšada amb un passamÓ.

Els dos suports que tÚ soldats sˇn; un per collar-hi el cable d'arrossegament i l'altre per collar-hi el pistˇ que suporta la plataforma.








Carro amb el pistˇ



El pistˇ Ús hidrÓulic i el vaig matllevar d'un llit de malalt que tenim guardat a casa. TÚ una doble funciˇ; en primer lloc suportar la plataforma i desprÚs donar-li moviment per tal de carregar la cadira de rodes mÚs fÓcilment i, un cop carregada, tornar a la posiciˇ horitzontal.

Ja us avanšo que finalment vaig prescindir d'ell, substituint-l'ho per dos tirants fets amb barra de 20mm i r˛tules als extrems. Ďbviament deixant la plataforma fixa.





Carro ja muntat a l'estructura







Per muntar el carro a l'estructura nomÚs cal retirar la barra inferior, colĚlocar el carro i tornar a muntar la barra.









Carro muntat a l'estructura i amb el cable lligat




NomÚs queda passar el cable per la politja i collar l'extrem al suport del carro previst per tal efecte.

Dir-vos que vaig haver de tallar el ganxo i el disc que el motor d˙ia de sŔrie per que molestaven; quan el carro estava dalt de tot, fregaven amb la politja i havia risg d'encallar-se. Vaig tenir cura, per˛, de no desfer la baga original del cable, doncs estÓ ben premsada i em dˇna mÚs seguretat.







Plataforma elevadora.

Plataforma elevadora acabada


Com que calia salvar dues portes, la del cancell i la del carrer, que no estan alineades, l'amplada que disposava per la plataforma era molt limitada. Vaig haver d'ajustar molt les mides. La plataforma faria 600mm d'amplada i 700mm de llarg, just per encabir-hi la cadira de rodes.









Plataforma vista des de dalt




La plataforma havia de ser prou ferma i resistent, doncs Ús la que sustentarÓ el pes de la cadira mÚs la persona al damunt. Malgrat que augmentaria el pes, el ferro em permetria soldar, no sÚ soldar l'alumini. Vaig fer un marc amb angle de ferro de 30mm i li vaig soldar uns travessers per reforšar el posterior s˛l.








Plataforma vista des de sota



Per la part de sota hi ha dos suports soldats en forma d'orelles i forat de 12mm de diÓmetre que serÓ per on s'acoplarÓ al carro mitjanšant cargols i femelles de M12.

TambÚ n'hi ha un altre amb forat de 10mm per collar-hi l'altre extrem del pistˇ, encara que com ja us he avanšat al capÝtol anterior, finalment prescindirÚ del pistˇ, essent substituit per dos tirants amb r˛tules als extrems. Dos forats practicats als travessers permetran collar els tirants a la plataforma.





S˛l de la plataforma


El s˛l de la plataforma estÓ fet amb planxa galvanitzada de 0,5mm collada al marc i als travessers amb cargols de M4. La planxa Ús aprofitada d'uns retalls que m'havien sobrat mesos enrere, quan vaig modificar un remolc de cÓrrega.

Amb la mateixa planxa estan fetes les dues petites parets laterals que ajudaran a que les rodes de la cadira no s'escapin.







Baranes de la plataforma



Les baranes laterals estan fetes amb tub de 20mm de diÓmetre, doblegat i aixafat per les puntes. Van insertades en quatre suports fets amb passamans adossats als laterals del marc de la plataforma i collades per dins amb cargols de M6. Es posen i es truen nomÚs collant i descollant els quatre cargols.

La barana frontal estÓ feta amb el mateix tipus de tub, pivota en una de les baranes i es colla a l'altra a travÚs d'un pom.






Rampa i potes de la plataforma



La rampa d'accÚs a la plataforma estÓ feta amb s˛col de cuina, de plÓstic i bascula amb dues senzilles frontisses de porta. TÚ dues funcions; facilitar la cÓrrega i decÓrrega de la cadira de rodes, aixÝ com fer de topall per que la cadira no vagi endavant quan la plataforma estÓ en moviment.

Queda pendent fixar-la per quan estÓ tancada. Per poder-la estrenar i de forma provisioanl, la vaig lligar amb una corda.


Finalment dues potes en un extrem de la plataforma ajuden a compensar el pes a l'hora de la cÓrrega i descÓrrega.







Pont superior.

Pont ja muntat


El pont Ús l'element que s'encarrega de salvar la distÓncia i alšada que hi ha entre la part alta de la plaraforma i el carrer. A mÚs Ús el que retÚ tot el conjunt; a la part de fora mitjanšant dos baldons de 15mm de diÓmetre que s'inserten a les parets laterals de la porta del carrer i reforšades amb dues pletines d'acer inoxidable, a la part de dins a travÚs d'altres dos baldons que casen amb les potes de l'estructura de guies laterals.






Pont vist des de sota




L'estructura del pont estÓ feta tota d'alumini, combinant diferents perfils. Les dues bigues transversals son de 45x45 i Ús on s'hi han ubicat els quatre baldons, la resta d'estructura Ús feta amb perfils de 30x45mm.










Pont vist des de dalt




El s˛l del pont estÓ fet amb la mateixa planxa galvanitzada de 0,5mm, la mateixa que vaig utilitzar per la plataforma. Les dues petites baranes laterals sˇn d'angle d'alumini de 40x40. Tot reblonat.