Santa Mª de Martorelles - Font Sunyera - Font de Sant Domènec i el Ca - Font de la Teula - Turó de Galzeran - Font del Ferro - Font Sunyera - Santa Mª de Martorelles.

7,7 Km 2h 5' 177 m 478 m 361 m 361 m Fàcil A trams Si 31-12-2011

Aquest itinerari té un primer tram amb poc desnivell que transcorre paral.lel al torrent de la font de Baix, i arriba fins la font Sunyera. A partir d’ara ens tocarà remuntar la vessant obaga de la serralada litoral i entrar en el Bosc Bonic, boscúria formada per alzines, roures i avellaners; situada als contraforts dels turons de Galzeran i de Castellruf, per arribar primer a la font de Sant Domènec i el Ca, i després a la font de la Teula. Ara vé la part més feixuga de la ruta ja que farem un camí d’anada i tornada fins al turó de Galzeran, fita més alta del municipi on les vistes de les dues vessants de la serralada són insuperables. Ara només ens quedarà baixar a prop de la font de la Teula, visitar la font del Ferro i descendir fins la font Sunyera, per desfer el tros conegut i tornar al poble.

La font Sunyera acostuma a rajar, les altres tres tenen un cabal molt condicionat per les pluges.

Iniciarem la caminada a la plaça Joan Matons, al centre de Santa Maria de Martorelles.

181 m 41.5194,2.2538Clica per veure'n la ubicació. Plaça Joan Matons (Santa Maria de Martorelles)

Sortim de la plaça Joan Matons, pugem pel carrer de la Font del Ca tot deixant la masia Can Ferriols a l’esquerra. El camí puja suaument i ens allunyarà del nucli urbà en direcció a la serra. A la nostra dreta veiem horts i a sota el torrent de la Font de Baix. Deixem pista amb una cadena a l’esquerra (camí de tornada de l’itinerari 01). Més tard el carrer es transforma en una pista, passem una cadena i veiem un rètol del Parc de la Serralada Litoral, i una curiosa construcció a la dreta. A l’esquerra deixem una clariana amb una antiga pedrera, girem cap a l’esquerra després de deixar un camí a la dreta. Deixem camí a la dreta i un corriol ascendent a l’esquerra. A la dreta veiem més a prop el torrent de la Font de Baix. Deixem un parell de corriols a la dreta que baixen al torrent. Arribem a una clariana amb plataners, deixem la pista que puja suaument i entrem entre els plataners, deixant un pou a la dreta.

224 m 41.5135,2.2606Clica per veure'n la ubicació. Font Sunyera
    Es localitza al torrent homònim, molt a prop del nucli urbà. Sempre raja. La font, procedent d’una mina creada antigament, està en una petita cova feta d’obra en forma d’arc arrebossat i acolorit amb sulfat de ferro. Un broc aboca el raig a un petit toll i l’aigua s’escola cap al torrent a través d’un rec. Davant hi ha una gran esplanada amb grans pedres sobrants de la pedrera veïna, que escampades aleatòriament fan de taula o seient. L’indret està ple de plàtans que confereixen una bona ombra a l’estiu i conviden a fer-hi berenars. Aquesta font ha estat una de les més importants del poble al llarg dels anys, ja que, abans que s'instal.lés l'aigua corrent, l'any 1932, era la que proveïa a Santa Mª de Martorelles.

Retrocedim a la pista i pugem uns metres. Agafem un camí a l’esquerra seguint un indicatiu de fusta en un pi cap a la font del Ca. El camí ens fa girar a la dreta, al talús trobem un cartell que ens indica cap a la font. El camí puja zigzaguejant entre l’alzinar. Arribem a una clariana amb murets; veurem a l’esquerra una font, enlairada a uns 20 metres, una petita cova i una taula en una clariana.

251 m 41.5117,2.2612Clica per veure'n la ubicació. Font de Sant Domènec i el Ca
    Només raja en èpoques molt humides. Fa un conjunt amb un muret frontal de pedra i uns petits bancals també de pedra a cada costat. De la font, l’aigua surt per un forat i cau en un petit bassiol rectangular arran de terra. El muret sosté una placa de ceràmica amb la imatge de Sant Domènec protegida per una reixa metàl.lica. Gravada en el mateix muret hi ha una inscripció datada l’any 1769. Fins no fa gaires anys s'hi celebrava un aplec molt freqüentat per la gent de la comarca. A pocs metres hi ha una gran taula de fusta amb bancs per fer-hi un mos i, al costat, una cova excavada al marge que s'utilitzava antigament per guardar eines, inclús com aixopluc dels pagesos que conreaven la terra.

Sortim de la font a l’esquerra i pugem per una torrentera molt erosionada per la força de l’aigua. Després de pujar una estona rebutgem un camí a l’esquerra amb unes pedres al inici, més tard el camí es bifurca, prenem el de l’esquerra. Arribem a un camí perpendicular, a la dreta aniríem a la font del Ferro i a l’esquerra a la font de la Teula i el turó del Galzeran. Agafem primer el camí de l’esquerra, en un principi pla i després en suau descens. Deixem un corriol a la dreta, que després agafarem i un altre a l’esquerra, pocs metres després deixem el corriol que portàvem i anem a la dreta pujant per una torrentera.

371 m 41.5115,2.2656Clica per veure'n la ubicació. Font de la Teula
    La trobem al sud de Castellruf, en una petita esplanada enmig del bosc, al capdamunt d’una torrentera. Està situada en una paret de roca granítica natural, al vessant esquerra de la qual surt un broc metàl.lic en forma de teula per on raja l’aigua i cau en un petit bassal rodó. Normalment es veu regalimar aigua per tots els racons de la paret. Sens dubte, una de les fonts més maques dels voltants, potser per la seva integració al paissatge.

Retrocedim i pugem pel corriol erosionat que ens queda a l’esquerra (abans a la dreta), primer és un xaragall, després millora una mica, però a trams està una mica tapat per la vegetació. Sortim a un camí perpendicular, a la nostra dreta tenim una torre elèctrica, anem a l’esquerra. El camí és més ample però es troba una mica colonitzat per la vegetació herbàcia. Arribem a una pista gran que agafem a la dreta, el terreny és més obert. Deixem un camí a la dreta. A la dreta veiem vistes del Vallès amb Montserrat al fons. Tornem a deixar un altre camí a la dreta. Arribem a una pista gran amb un pal indicador, a l’esquerra aniríem al Coll de Font de Cera, anem a la dreta en direcció a la Conreria. Caminem per la carena de la serra enfront nostre veiem la torre de guaita del turó de Galzeran, a la dreta els boscos litorals en primer terme, a sota nostre Santa Mª, amb tota la plana del Vallès i les serres prelitorals al darrera. Agafem una pista a l’esquerra amb indicacions al turó d’en Galzeran. Pugem deixant una tanca a l’esquerra que protegeix unes vinyes, comencem a veure la vessant de solana i el mar, sota nostre Alella i el Masnou.

485 m 41.5046,2.2663Clica per veure'n la ubicació. Turó de Galzeran
    El Turó de Galzeran o Turó d'en Mates és una muntanya de 485 metres situada entre el Maresme i el Vallès Oriental, a la Serra de Marina. Ben visible dons al cim hi ha ubicada una torre de guaita. És el punt d'unió dels municipis d'Alella, Tiana, Sant Fost de Campsentelles i Santa Maria de Martorelles. Hi ha un monòlit geodèsic que fou utilitzat l'any 1794 per a mesurar el meridià de Dunkerque a Barcelona, que serví per a determinar la longitud del metro. Es feu servir per a la triangulació del vèrtex format pel Matagalls, el Puig Rodò i el Turó de Galzeran; una placa recorda el fet. Des del cim les vistes són insuperables; veiem Tiana i Alella als peus i al fons ran de mar Premià, el Masnou, Badalona i Barcelona, per ponent tot el Vallès amb la serralada Prelitoral i més enllà es divisa el Montseny i el Pirineu.

Retrocedim, arribem a la bifurcació d’abans, i deixem a la dreta el camí cap al Coll de Font de Cera. Baixem. Vigilem no passar-nos el camí a l’esquerra desdibuixat pel que hem sortit, com a referència dir que surt abans que la pista s’enfili bruscament i a la dreta del camí trobem un roure. Agafem el corriol a la dreta que ens surt al costat de la torre elèctrica i baixem. Arrivem al camí de la font de la Teula (ens queda a la dreta) anem a l’esquerra, deixem a la dreta el camí pel que hem pujat venint de la font del Ca i anem recte. Poc després deixem un camí a la dreta que ens faria baixar al poble tot comunicant amb el camí que hem fet de pujada.

A partir d’aquí ve un recorregut opcional per a visitar un petit toll forestal: Després d’uns metres agafem el primer corriol en baixada, entre fullaraca de roures trobarem La Bassasa. Retrocedim fins al camí que portàvem i fem a la dreta.

Continuem caminant, arriba un moment que la vegetació ens permet veure unes vistes a la dreta de la serra prelitoral. Arribem a una clariana amb avellaners, i un camí ascendent a la esquerra que rebutgem, just aquí surt un corriol descendent a la dreta que agafem i de seguida ens porta a la font del Ferro.

340 m 41.5085,2.2627Clica per veure'n la ubicació. Font del Ferro
    Localitzada a escassos metres per sota del camí que porta a la Bassasa, en una petita esplanada entre avellaners, falgueres i alguna alzina. La font és un mur longitudinal on la part central està endarrerida respecte la seva façana mitjançant una volta d’obra vista. En aquest espai s'hi ubica la sortida de l'aigua amb un tub metàl•lic petit, un altre tub més gran al costat i un bassiol de terrissa al terre. La font només raja en episodis plujosos i quan ho fa, raja pel tub petit i per un forat que hi ha a tocar de la volta, no pas pel tub més gran.

Després de gaudir del indret retrocedim en pujada, i continuem pel camí que portàvem, que entre talussos argilosos i alzines ens portarà en pujada a una pista transversal. A l’esquerra, al fons, veiem el turó d’en Galzeran. Anem a la dreta, en baixada, per una zona amb més insolació poblada per pins. Després d’una estona baixant abandonem el camí que va recte i tombem a la dreta. Deixem un camí a la dreta descendent. A la dreta veiem el torrent de la font de Baix. Deixem el corriol a la dreta pel que hem pujat al principi cap a la font de Sant Domènec i el Ca, a l'esquerra ens queda, altre cop, la font Sunyera.

224 m 41.5135,2.2606Clica per veure'n la ubicació. Font Sunyera

Ara només ens queda desfer el tros conegut fins a la plaça Joan Matons.