Caminada I-077 (Maresme)

Aparcament del Cementiri Nou (Argentona) – Font del Gavatx – Font del Castanyer – Font d’en Quico – Font del Roure – Aparcament del Cementiri Nou.

[Font de Sant Sebastià - Capella de Sant Sebastià - Font de la Pastanaga - Font de la Plaça Nova - Tramvia d'Argentona].

5,9 Km 1h 25' 92 m 290 m 205 m 205 m Fàcil No Si 10-02-13

Avui farem un tomb per les muntanyes d’Argentona, per la vessant de Clarà, a la recerca de 4 fonts.

Argentona és coneguda com la ciutat de les fonts, i són nombroses les fonts d'aigua mineral que solquen el municipi, moltes d'elles de gran tradició a la comarca. Cal dir que en el terme municipal estan catalogades més de dues-centes fonts, però tristament molt poques tenen cabal d’aigua. Malgrat tot, des de l’esforç desinteressat de nombroses persones i entitats, com el Grup de Fonts d’Argentona, s’estan reconstruint moltes d’elles per tal de preservar aquest meravellós tresor cultural i històric que fa tant característica la vila d’Argentona.

Finalitzada l'excursió ens desplaçarem fins la vila per visitar diferents llocs d'interès.

L’accés a Argentona el podem fer per la carretera C-1415c, coneguda com la carretera de Parpers, que uneix Granollers amb Mataró, o per l'autopista B-40, que uneix igualment el Vallès Oriental i el Maresme i també per l’autopista del Maresme que enllaça Barcelona amb Palafolls.

Començarem la passejada a les portes del Cementiri municipal de la Vall de Clarà, conegut també com el Cementiri Nou, situat al nord de la vila, darrera del polígon industrial i a l’esquerra de la carretera C-1415c que puja a Òrrius.

92 m 41.5672,2.3908 Aparcament del Cementiri Nou (Argentona)

Iniciem la caminada a l’aparcament del Cementiri Nou, tot seguint per l’ample camí de sorra que marxa en sentit ponent; a mà esquerra deixem el cementiri. 150 metres més endavant obviem a l’esquerra l’accés al centre d’atenció d’animals de companyia alhora que engeguem per un camí cimentat. Escassos 75 metres després s’acaba el camí cimentat i enllacem amb la riera de Clarà, la qual remuntem a l’esquerra, en direcció sud-oest. Immediatament rebutgem un camí que se’n va per l’esquerra (per ell vindrem a la tornada) i continuem recte, riera amunt. Anem trobant una sèrie de trencalls a banda i banda per accedir als conreus; no hem de fer cas de cap, sempre per la riera, trepitjant la sorra solta. Cal anar amb compte, doncs per aquesta riera circulen vehicles que pugen a la urbanització de Can Raimí. Al cap de 750 metres defugim un camí a la dreta que es fica a la urbanització i 75 metres després abandonem definitivament la riera i trenquem a l’esquerra per un ample camí ascendent.

De seguida ens desviem a la dreta per un caminet barrat per una cadena. Per damunt dels nostres caps circula una línia d’alta tensió amb les seves torres; anem seguint per aquest camí amb la llera de la riera de Clarà a sota, a la nostra dreta. Trobem la primera torre de la línia i continuem el camí. Quan haguem passat la 2ª torre sortim a una petita clariana amb una bifurcació; prenem la sendera que surt per l’esquerra en direcció sud-est endinsant-se en el bosc. Uns 100 metres després defugim un corriol a l’esquerra i només una cinquantena de metres més enllà som al costat de la font del Gavatx que ens queda enlairada a mà esquerra.

153 m 41.5576,2.3802 Font del Gavatx
La font queda en una petita terrassa un xic enlairada respecte del camí, a recer d’una paret rocallosa, acollida per dos murets de pedra disposats en angle obert i aixoplugada sota una petita volta. L'aigua raja per un broc d’acer inoxidable i cau en un bassal de pedra semicircular situat per sota del nivell del sòl que està empedrat.
Una rajola de ceràmica amb un timbal i la bandera francesa dibuixada ens diu que estem a la font del Gavatx. Damunt la rajola hi ha el característic mig càntir, símbol inequívoc del Grup de Fonts, els qual van restaurar la font. Una altra placa situada més a la dreta recorda en Josep Viñals, un dels membres més actius del Grup de Fonts que va començar la reconstrucció d’aquesta font però malauradament no la va poder veure acabada.
A la dreta de la font queda la boca de l’antiga mina, on encara es poden veure restes de la vella canonada que menava l’aigua a l’antic mas.

Desfem els últims 75 metres i girem a la dreta per un caminet que s’enfila per la muntanya. Tot i que trobem alguna desviació hem d’anar pujant pel camí més fressat, fins a trobar, després d'uns 150 metres, un camí ample per on poden circular vehicles. Aquí seguim el camí ample a la dreta, tot pujant fins un revolt a l’esquerra; en aquest punt continuem pel camí que surt del mig del revolt i que segueix tot recte, per dins del bosc. Continuem el camí fressat durant uns 250 metres fins que novament trobem el camí ample que abans hem deixat. Fem a la dreta pel camí ample, en pujada, fins que es bifurca cap a l’esquerra fent una suau baixada. Quan arribem a la part planera, el camí fa un gir a l'esquerra; tenim un camí davant nostre i un altre a l'esquerra, agafem el de l'esquerra. Després de baixar uns 100 metres, trobem al mig del camí un vell castanyer i uns metres més avall la font que rep el nom del mateix arbre.

216 m 41.5555,2.3832 Font del Castanyer
La trobem al camí que va de la riera de Clarà a dalt del Dalipà. Es tracta d'una petita font als peus d'un gran castanyer de diversos peus, envoltada d'alzines als vessants del torrent i de canyes a la llera del mateix. Hi ha una roca de granit de pedrera amb el rètol de la font i el càntir en baix relleu característic del Grup de Fonts d'Argentona.

Retornem al camí per on hem vingut i el seguim en direcció nord-est, obviant qualsevol camí que ens meni. Uns 450 metres més amunt arribem a una bifurcació que fem a l'esquerra. 200 metres després, en un revolt a la dreta, nosaltres abandonem el camí ample i continuem per un corriol que surt davant nostre i recte (al costat del corriol hi ha una portalada tancada). Uns 100 metres després enllacem amb el camí que vé de la portalada anterior i que seguim, en suau baixada i fent ziga-zagues, durant 1 km aproximadament. A l'esquerra ja veiem la caseta d'en Quico Massaguer. Tombem per un corriol a l'esquerra que ens porta directament a l'esplanada on hi ha la caseta. Unes escales a la nostra dreta ens baixen fins la font d’en Quico.

182 m 41.5591,2.3841 Font d'en Quico
Es troba al torrent de can Manraset. Situada en una esplanada sota una arbreda. La font té una paret de metre i mig d'alçada, tota de pedra, d'on brolla generosament l'aigua per un tub metàl.lic i cau en una pica d'obra rematada amb ciment. A banda i banda de la font hi ha dos bancals de pedra. A la dreta de la font trobem un aflorament rocós de grans dimensions amb una taula de pedra.

Deixem la font, pujem les escales cap a l’esplanada que hi ha al davant de la caseta d’en Quico. Seguim per la plana i agafem el camí que ens vé de cara, fent una petita baixada. Entrem dins el bosc i poc després enllacem amb el camí per on hem vingut abans. El prenem a l'esquerra tot baixant. A la nostra dreta ens queda una pedra grossa en la que podem veure un petit cartell indicador: “font del Roure a 100 metres”. Efectivament, al cap d'uns 100 metres, en una petita clariana a la dreta, trobem la font del Roure, que és la darrera font d’aquesta excursió.

155 m 41.5612,2.3868 Font del Roure
    La localitzem prop del torrent de can Manraset, sota la font d'en Quico, en una petita clariana entre el camí i unes roques. La font queda sota una teuladeta de troncs.
L'aigua raja per una pedra que surt de la paret de la font i cau en una pica rodona de pedra situada arran de terra. A ambdós costats hi ha disposats dos bancals de pedra.

Seguim baixant pel camí frondós i irregular. Arribem al camí més ample i net, que és un torrent; a la dreta el camí està barrat per una cadena, nosaltres seguim baixant pel camí fins enllaçar amb la riera de Clarà, que és per on hem pujat alcomençament i, tot tirant a la dreta, enfilem la mica de desnivell de camí cimentat, que ja hem esmentat a l’inici de la ruta. Desfem el camí fet en un inici, tot deixant a la nostra dreta el centre d’atenció d’animals domèstics. Arribem a l’aparcament del costat del cementiri des de on hem iniciat aquesta ruta.

92 m 41.5672,2.3908 Aparcament del Cementiri Nou

Inici i final de la passejada.

Finalitzada la passejada ens apropem a la vila d'Argentona per visitar diferents llocs d'interès.

92 m 41.5574,2.4006 Font de Sant Sebastià
    Es troba al carrer Sant Sebastià de Baix, al nord de la població, sota el turonet de Sant Sebastià. Es tracta d'una gran construcció d'obra, adossada per un costat a una casa, i per l'altre a un marge. La paret de la font és de rajoles i la pica, rectangular, de pedra picada. La maneta de l'aixeta té forma de petxina. Damunt la font hi ha una imatge de Sant Sebastià i al lateral podem admirar una fotografia del lloc dels anys 50 del segle passat.

94 m 41.5578,2.4007 Capella de Sant Sebastià
    Està situada al nord de la vila, al capdemunt del turonet de Sant sebastià. Consta d’una planta rectangular allargada que acaba amb un absis. La façana presenta una finestra a cada banda d’un portal de llinda recta i una espandanya sota el petit campanar que contè una única campana (l’Elvira). El text més antic que es coneix referent a la capella de St. Sebastià d’Argentona data de l’any 1579 (segle XVI). La memòria popular comenta que la capella també va servir de magatzem a l’exèrcit republicà en la seva retirada al final de la guerra civil espanyola (1936-1939). La darrera restauració de la capella data de mitjan segle XX i la seva estructura no sembla córrer perill. El maig de 2012 la Colla de Nats el 1955 de la vila ha realitzat l’arranjament de la seva façana.

111 m 41.5528,2.3961 Font de la Pastanaga
Es troba al parc de la masia de Can Barrau, a la dreta de la masia. Font amb estructura de pedra, bancal i una curiosa aixeta amb una maneta en forma de petxina.

76 m 41.5544,2.4026 Font de la Plaça Nova
    Situada a la Plaça Nova, al començament del Carrer Gran. Font d'aigua provinent de la xarxa municipal. Feta de metall de color negre amb guarniments daurats.

746 m 41.5542,2.4032 Tramvia d'Argentona
    Aquest tramvia, que unia Argentona amb Mataró, va existir des de 1928 al 1965. Hi ha un vagó a la Plaça Nova d’Argentona i quan passem per l’antiga carretera encara podem veure algun tram de vía.