Sant Fost Residencial – Font del Ferro - Font de la Dinamita – Sant Fost Residencial.

6,3 Km 1h 15' 223 m 376 m 261 m 261 m Fàcil No Si 17-03-13

Aquesta ha estat una sortida improvisada, comptàvem anar a un altre lloc però ens hem llevat plovent i hem cancel.lat l'excursió planejada, ja la farem en una altra ocasió. A mig matí s'ha destapat el cel i hem decidit sortir una estona a passar el matí prop de casa.

Aprofitant les darreres pluges hem fet cap a les fonts del Ferro i la Dinamita per comprovar si ragen. Ambdues tenen el seu cabal molt condicionat per les pluges i, efectivament, les dues ragen després de l'últim episodi plujós, la de la Dinamita amb un bon doll.

Per apropar-nos al punt d'inici i final de la passejada anirem en cotxe fins la urbanització Sant Fost Residencial. Deixarem el cotxe al carrer Turó de l’Home, on hi ha una cadena impedint el pas als vehicles no autoritzats.

241 m 41.5101,2.2459Clica per veure'n la ubicació. Carrer Turó de l'Home (Sant Fost Residencial)

Comencem el recorregut al final del carrer del Turó de l’Home, passem la tanca i comencem a caminar en pujada. Al cap d'uns 175 metres deixem un camí a la dreta per on tornarem després. Seguim pujant per la pista, a uns 275 metres deixem un camí a la dreta i 230 metres després un altre a l'esquerra. Seguim pujant, a estones el camí planeja una mica, després torna a pujar. 400 metres més endavant deixem un camí a la dreta que ens portaria a una torre elèctrica i 200 metres després trobem a mà esquerra un aixopluc de pedra (41.5105,2.2560)Clica per veure'n la ubicació. . Uns 300 metres més endavant arribem a una esplanada amb una cruïlla de camins; el de la dreta ens conduiria a la part alta de la urbanització Mas Corts i a prop del corriol de la font de la Dinamita, el de l'esquerra ens baixaria a Santa Maria de Martorelles passant per la font Sunyera, nosaltres continuem recte durant uns 300 metres, moment en que arribem a una altra cruïlla. En aquest punt ens desviem a l'esquerra per un camí descendent que marxa entre alzines, molt bonic. Després d'uns 200 metres de baixada arribem a una clariana, a l'inici de la qual surt un corriol a l'esquerra que en pocs metres ens portarà a la font del Ferro.

342 m 41.5085,2.2627Clica per veure'n la ubicació. Font del Ferro
    Localitzada a escasos metres per sota del camí que porta a la Bassasa, en una petita esplanada entre avellaners, falgueres i alguna alzina. La font és un mur longitudinal on la part central es retrasa respecte la seva façana mitjançant una volta d’obra vista. En aquest espai s'hi ubica la sortida de l'aigua amb un tub metàl.lic petit, un altre tub més gran al costat i un bassiol de terrissa al terre. La font només raja en episodis plujosos i quan ho fa, raja pel tub petit i per un forat que hi ha a tocar de la volta, no pas pel tub més gran.

Retrocedim en pujada fins tobar la pista principal. A l'esquerra pujariem al turó de Galzeran i a Castellruf i a la dreta tornariem sobre les nostres passes fins la primera cruïlla i allà girariem a l'esquerra per anar a cercar la font de la Dinamita, seria el camí més curt. Com que tenim tot el matí lliure i l'excursió ens ha quedat un xic curta, decidim continuar per la pista que surt davant nostre i fer un tomb per aquests camins de la part alta de Mas Corts. Així ho fem, continuem per la pista que surt davant nostre un cop hem pujat de la font del Ferro. Uns 650 metres després abandonem la pista, que també ens duria al turó de Galzeran, i girem a la dreta per una altra pista que marxa en direcció ponent, inicialment pujant i més endavant baixant. Al cap d'uns 325 metres deixem unes antenes i un dipòsit d'aigua a la dreta. Pocs metres més avall el camí mor al capdamunt del carrer Montblanc, un dels carrers de la part alta de la urbanització Mas Corts. En aquest punt prenem un camí de terra que surt a la nostra dreta i que marxa en direcció nord-est. Uns 700 metres després anem a petar a una altra pista (és la que hauriem agafat quan hem sortit de la font del Ferro si haguessim pres el camí curt) que fem a l'esquerra. Anem fent camí per aquesta pista durant uns 700 metres, ja tenim a prop les cases de la urbanització. Aquí hem de cercar un corriol descendent a mà dreta que s’endinsa pel Bosc de la Nau. Al començament és força dret i relliscós. A uns 150 metres deixem les runes de l’antiga fàbrica de dinamita a l’esquerra i uns 150 metres més avall trobem la font de la Dinamita.

242 m 41.5062,2.2519Clica per veure'n la ubicació. Font de la Dinamita
Es troba situada dins el bosc de la Nau, just a sota del camí, a uns 10 minuts a peu de la urbanització Mas Corts. De ben segur una de les millors fonts de tota la Serralada de Marina, tenint en compte el seu entorn, l'aigua que en raja, l'estructura de la font i la seva conservació. La cobreix un sostre de volta catalana feta d’obra vista i totxo. Està envoltada d'alzines, bardisses, heures i plataners. A uns 150 metres de la font encara es poden veure les runes de l'antiga fàbrica de dinamita, que dóna nom a la font. L'empresa va desaparèixer arran d'una explosió, desprès d'haver patit diversos incendis.

Ara marxem pel corriol que passa per sobre el pont que creua el torrent en sentit nord i en lleuger ascens. Desprès d'haver caminat uns 350 metres arribem a un camí que ens talla; nosaltres girem a l'esquerra. Anem avançant per aquest camí, molt planer i agradable, amb feixes de pedra que fan pensar amb la importància d'aquest camí anys enrera. Un cop hem fet uns 400 metres (pocs metres més endavant el camí queda barrat per un filat) cal girar a la dreta per un corriol que s'enfila bosc amunt, pel mig dels arbres i passant per damunt de feixes d'antics conreus. Veiem a l'esquerra les restes d'un aixopluc de pedra. Finalment anem a parar a una esplanada amb una torre elèctrica a l'esquerra. Passem per sota de la torre i continuem pel sender marcat, a mà esquerra ens queda la tanca d'una gran finca particular. Uns 125 metres més endavant enllacem amb la pista inicial que fem a l'esquerra i que pocs metres més avall ens porta al punt de partida i on tenim aparcat el cotxe.

241 m 41.5101,2.2459Clica per veure'n la ubicació. Carrer Turó de l'Home

Inici i final d'aquesta passejada.