Aparcament de Vallcebollera - Capella de Sant Bernabé - Font de Sant Bernabé - Església de Sant Feliu - Font del Bila - Aparcament de Vallcebollera.

[Font del Fitou].

5 Km 1h 30' 1.520 m 1.775 m 264 m 264 m Fàcil Si Si 5-08-2013

Bonica i agradable passejada al voltant de Vallcebollera, a l'Alta Cerdanya, que ens portarà fins la capella de Sant Bernabé. Durant el recorregut anirem seguint uns petits rètols explicatius de les formes de vida tradicionals dels pastors i ramaders de la contrada, així com d'alguns fets històrics.

Trobarem aigua a la font de Sant Bernabé i a la font del Bila.

L’inici de l’excursió el situem a l’aparcament que hi ha al capdamunt del poble de Vallcebollera, al costat d'un pont que creua el torrent Bila. Per arribar a Vallcebollera, cal dirigir-se fins Osseja i un cop allà seguir les indicacions; la carretera D-30 ens hi porta.

1.520 m 42.3868,2.0348Clica per veure'n la ubicació. Aparcament de Vallcebollera
Vallcebollera és un poble molt bonic de l'Alta Cerdanya, situat en un lloc de pas entre Espanya i França, molt a prop del camí que creua cap a la Vall de Núria, fet que ha provocat que fos un lloc de pas de mercaders i contrabandistes.

Iniciem la passejada per un corriol ascendent que surt del mateix aparcament i que marxa en direcció sud, paral.lel a uns prats que ens queden a l'esquerra, a l'altra banda d'un filat electrificat. Al cap d'uns 250 metres creuem el primer rierol a gual. Un cop aquí tombem cap a l’esquerra i continuem caminant per un camí més ample que s’endinsa en un bosc de pi negre. Comencem a trobar els rètols explicatius que ja no ens abandonaran fins la capella de Sant Bernabé. La passejada no té pèrdua dons tot el camí està senyalitzat amb marques grogues. Després d'uns 1,1 quilòmetres de pujada, el camí creua el torrent Bila per un petit pont de fusta (42.3781,2.0433)Clica per veure'n la ubicació.  i continua pujant per un corriol. De seguida creuem el torrent de l'Orri Vell que ara ens ofereix una magnífica panoràmica del massís del Puigpedrós, al mateix temps que abandonem el bosc per on hem anat transitant. Uns 250 metres més amunt creuem el torrent de Torrelles i poc després el camí mor a la pista principal que comunica Vallcebollera amb la capella de Sant Bernabé. Agafem aquesta pista en sentit nord, ascendent. Després d'uns 500 metres i uns quants giravolts, ja veiem un indicador anunciant la capella de Sant Bernabé. Ens desviem a la dreta per un petit corriol que ens porta, muntanya amunt, fins la capella, que queda a només 100 metres. L'entrada al recinte queda per la pista que hi ha al damunt.

1.771 m 42.3849,2.0455Clica per veure'n la ubicació. Capella de Sant Bernabé
Consisteix en un petit edifici situat en un bell indret amb una bona panoràmica de la Cerdanya, acompanyat d’una petita font i unes taules que conviden a gaudir d’un bon esmorzar.

1.770 m 42.3848,2.0454Clica per veure'n la ubicació. Font de Sant Bernabé
Trobem aquesta bonica font a només 10 metres per sota de la capella de Sant Bernabé. Tota la font està construïda amb pedra del país. La paret és arrodonida i forma una petita capelleta on dins hi ha una imatge de fusta, en relleu, del Sant. L'aigua brolla per unes pedres disposades a sota de la imatge i cau en un bassal de pedra situat a un pam del terra.

Damunt la capella queda la pista principal que agafem en direcció nord-est, descendent. Després de la primera corba a l'esquerra trobem un camí que surt a la nostra dreta. Es tracta d’un camí que va baixant amb suavitat i que travessa una sèrie de corrals i tancats per al bestiar. Uns 350 metres més avall, després de passar pel costat d'uns abeuradors de plàstic, veiem a l'esquerra un rètol explicatiu. Aquí abandonem el camí fresat i girem a l'esquerra, en direcció sud, camp a través pel mig d'un prat, en baixada. Escassos metres més endavant trobem un altre rètol amb les restes d'un antic orri al costat (42.3853,2.0422)Clica per veure'n la ubicació. .

A l'entorn del poble, una part dels terrenys pendents no es dallaven ni es conreaven. Eren uns prats naturals, les deveses, on pasturaven les vaques a la primavera sota vigilància dels nins de la casa. Quan feia mal temps, la canalla s'aixoplugava a unes petites barraques amb teulat cobert de terra, les orris.

Des d'aquest orri un petit corriol en baixada ens porta en pocs metres a la pista principal. La tornem a prendre, a la dreta, i 450 metres més avall arribem a una caseta i un plafó informatiu dels quals surt un petit corriol a la dreta amb un fort pendent descendent; el seguim i després d'uns 950 metres i alguna ziga-zaga tornem a la pista principal que fem a la dreta. 150 metres després ens desviem a la dreta per un caminet que marxa pel costat de la tanca d'una casa i que ens porta directament al nucli de Vallcebollera, al carrer Carola, que prenem a l'esquerra. De seguida deixem a la dreta el carrer Queralbs, on al capdamunt hi trobem una font eixuta (42.3871,2.0356)Clica per veure'n la ubicació. .

Uns metres més endavant, a mà esquerra, ja veiem la silueta de l'església de Sant Feliu, ens hi apropem.

1.539 m 42.3862,2.0362Clica per veure'n la ubicació. Església de Sant Feliu
El lloc s'esmenta ja en el segle XIII quan la seva església depenia de la parròquia de Sant Pere d'Osséja, sota la possessió de Santa Maria de Lillet al Berguedà. És una església romànica, consagrada el 1219 i restaurada al segle XVIII. Aquesta església ha patit moltes modificacions i restauracions. El sacerdot Joan Estats Pascot, el 1867, en va construir la torre i el porxo afegit a la nau de l'església. La campana fou consagrada l'any 1868. Malauradament les parts de parets i sostres de l'església es va ensorrar el 1911. El sostre de l'església va ser reconstruït el 1935.

Ara marxem en direcció al poble pel carrer de l'església, escoltant el xiuxiueig de l'aigua del torrent Bila que ens queda a l'esquerra. Uns metres més avall, a mà dreta, davant mateix del pont nou que creua el torrent i dóna accés a l'aparcament, ens queda la font del Bila.

1.523 m 42.3868,2.0352Clica per veure'n la ubicació. Font del Bila
Es tracta d'una bonica construcció feta tota ella amb pedra del país, on la paret de la font també fa de mur de contenció. El conjunt de la font queda cobert per un petit porxo de pissarra sostingut per un embigat de fusta. L'aigua brolla generosament per un broc de pedres situat a l'esquerra de la font i cau en un llarg abeurador de pedra picada que descansa directament a terra.

Ara només ens queda tornar a l'aparcament i donar per finalitzada aquesta bonica passejada.

Inici i final d'aquest itinerari.

Acabada l'excursió fem un passeig per aquest bonic poble on podem visitar el museu de les abelles i la mel i també la font del Fitou.

1.532 m 42.3878,2.0351Clica per veure'n la ubicació. Font del Fitou
La localitzem al capdamunt del poble, molt a prop del pont sobre el Fitou. És una construcció de pedra del país. El conjunt de la font queda cobert per un porxo de pissarra sostingut per un embigat de fusta. Malauradament no raja. L'aigua brollava per un tub encastat a la part esquerra del frontal de la font i queia en un llarg abeurador de pedra picada que descansa directament al terra. A la dreta de l'abeurador hi ha un safareig d'obra folrat de pedra lligada.