Ermita de Sant Grau del Puig (Urús) - Font de Sant Grau - Font del camí al refugi d'Urús - Refugi d'Urús - Font dels Ordiassos - Font Llebrera - Roca d'Urús - Font del collet de Jovell - Ermita de Sant Grau del Puig.

[Font Freda - Església de Sant Climent - Font d'Urús].

8,5 Km 2h 10' 1.312 m 1.550 m 357 m 357 m Fàcil A trams Si 6-08-2013

Agradable passejada que pren com a punt de partida l'ermita de Sant Grau del Puig, a Urús, just a sobre del túnel del Cadí, i que recorre la Vall de Font Llebrera passant per la Roca d'Urús i el collet de Jovell.

Trobarem aigua a totes les fonts visitades en aquesta excursió.

Iniciarem l'excursió a l'ermita de Sant Grau del Puig, a Urús. Per arribar-hi cal entrar al poble d'Urús, que és el primer que trobem si entrem a la Cerdanya pel túnel del Cadí i anem en direcció Alp i Puigcerdà per la carretera E-9. Un cop a l'alçada de l'església de Sant Climent, girem a l'esquerra per una petita carretera (hi ha un senyal de fusta que ens marca la direcció de Riu i Font Freda). Aviat la carretera es bifurca i anem a l'esquerra, passem per l'àrea d'esbarjo de la font Freda i continuem endavant. Després d'un quilòmetre deixem una pista a l'esquerra que porta al cementiri, continuem recte per la carretera asfaltada i uns 400 metres més endavant som a l'ermita de Sant Grau del Puig, on estacionem el vehicle en un petit aparcament.

1.323 m 42.3417,1.8415Clica per veure'n la ubicació. Ermita de Sant Grau del Puig (Urús)
Ermita ubicada just a sobre del peatge del túnel del Cadí, damunt d'un turó, des d'on podem gaudir d'unes vistes privilegiades. Apareix documentada per primer cop com a Sant Grau de Puigfrondí en l'acta de consagració de l'església parroquial de Sant Climent d'Urús l'any 1037. L'edifici actual no conserva cap vestigi romànic ja que ha estat profundament renovat. De planta rectangular, sense absis, d'una sola nau, la qual des de la meitat fins a l'altar és de volta de canó. La resta de la nau té una volta més aplanada. A la dreta de l'altar hi ha la sagristia que sobresurt a l'exterior. A l'esquerra de la porta hi ha unes escales. La portalada és de mig punt sense cap mena d'ornamentació. Damunt de la porta hi ha un ull que dóna claror a l'interior. No té campanar.

Darrera l'ermita, adossada a la muntanya, trobem la font de Sant Grau del Puig.

1.326 m 42.3417,1.8419lica per veure'n la ubicació. Font de Sant Grau del Puig
El frontal de la font està fet amb pedres lligades enmig de dues roques ja existents. L'aigua raja per una aixeta de polsador i cau en una pica quadrada de pedra picada en una altra roca. El terra del voltant de la font està empedrat.

Comencem la caminada per un corriol que surt de la part del darrera de l'ermita, a la dreta de la font. El camí marxa en direcció est, paral.lel a la carretera per on hem vingut amb el cotxe. Al cap d'uns 350 metres passem pel costat de les restes d'una torre medieval de guaita (42.3368,1.8623)lica per veure'n la ubicació. .

Només es conserva la base d’una antiga torre medieval de guaita, que devia controlar el torrent del Grau de l’Ós, i avui està encarada vers la boca nord del túnel del Cadí.

Continuem fins arribar a la cruïlla de camins. Aquí prenem la pista de més a la dreta, en baixada, deixant el cementiri municipal a la dreta. El descens finalitza uns 800 metres més avall, quan travessem el pont que creua el torrent de la Fou. Seguim per la pista en moderada pujada. Al cap d'uns 350 metres deixem un camí ascendent a l'esquerra que prendrem d'aquí a una estona, però abans continuem pista amunt per conèixer una nova font. Uns 150 metres més amunt, en un revolt a la dreta i tot just haver creuat una tanca pel bestiar, trobem aquesta senzilla font a mà esquerra.

1,8 km
1.358 m 42.3359,1.8504ica per veure'n la ubicació. Font del camí al refugi d'Urús
La font només és un tub encastat al marge de la muntanya per on l'aigua brolla generosament i cau en un abeurador metàl·lic.

Vista la font desfem els últims 150 metres fins trobar el camí que hem descrit abans i que ara ens queda a la dreta. El camí, ample i de suau ascens, discorre per un atapeït bosc de pi roig i boix. De seguida el camí fa un gir a l'esquerra, obviant-ne un altre a la dreta en forta pujada fent drecera. 250 metres més amunt arribem a una tartera espectacular. En aquest punt el camí fa un gir a la dreta de gairebé 180º, deixant la tartera a l'esquerra. Continuem per aquest camí que inicialment marxa en direcció sud-oest i mica en mica es va encarant cap el sud-est, arribant finalment, després d'uns 400 metres des de la tartera, a una petita clariana amb un prat. Al començament del prat cal cercar i prendre un corriol que surt a la dreta i marxa en direcció sud-oest pel mig del bosc. Uns 200 metres més amunt som a una clariana al mig del bosc amb una pista ampla que ens talla (és la mateixa pista que hem deixat abans) i que prenem a l'esquerra. Pugem un petit turó i uns 100 metres més amunt arribem a un encreuament de camins; el de la dreta ens duria al prat del Cortal d'en Vidal, nosaltres agafem el de més a l'esquerra que ens porta en escassos 60 metres al refugi d'Urús, també anomenat de la Pleta dels Ordiassos, on al seu costat hi trobem una petita font.

3 km
1.454 m 42.3342,1.8518ica per veure'n la ubicació. Refugi d'Urús
Es tracta d'un refugi no guardat propietat de l'ajuntament d'Urús.

1.452 m 42.3343,1.8520ica per veure'n la ubicació. Font dels Ordiassos
Un mur allargat de pedra lligada del país fa de paret a la font, d'on surt un tub de plàstic per on brolla un bon raig d'aigua que cau en un abeurador de ferro.

Des de la font pugem pel talús que queda darrera d'aquesta i som en una pista ampla que fem a l'esquerra, en direcció est. Uns 500 metres més endavant, després d'un revolt a la dreta, ens desviem per un altre camí força ample que surt cap a l'esquerra i que ens portarà fins la font Llebrera. Aquest camí, herbat i planer, ens permet gaudir d'unes fenomenals vistes cap als torrents de Font Llebrera i de la Fou, podem observar també tota una sèrie de coves, i enfront veiem contínuament les muntanyes que envolten la zona de la Tossa d'Alp. Finalment, 900 metres després, arribem a un prat on es troba situada la font Llebrera. Cal creuar el torrent a l'alçada del cartell que marca les propietats de la font per trobar-la.

6 1h 10' 4,5 Km
1.537 m 42.3298,1.8648ica per veure'n la ubicació. Font Llebrera
Localitzada al capdamunt del torrent de font Llebrera, a un parell de metres del torrent, al costat d'un prat. Un rètol de color verd amb les propietats de l'aigua de la font ens indica el lloc on està emplaçada. Font totalment natural, sense cap mena d'intervenció humana. L'aigua brolla de forma abundant d'entremig de les roques i desaigua directament al torrent.

Ara agafem un corriol que surt del damunt de la font, a la dreta del cartell i pren direcció nord, seguint en tot moment unes marques blanques i grogues. Aquí comença una part molt interessant de la sortida, amb una passejada magnífica per la vall de Font Llebrera. Inicialment seguim el torrent, després ens allunyem, a estones per dins el bosc i d'altres el camí es torna més aeri. Aproximadament 1 quilòmetre més endavant travessem l'anomenada Roca d'Urús (42.3368,1.8623)ica per veure'n la ubicació. , un estret pas entre dos rocs. Continuem el camí marcat que pren direcció nord-est i en uns 550 metres ens porta al collet de Jovell on hi trobem la font homònima.

7 1h 35' 6 Km
1.524 m 42.3405,1.8658ica per veure'n la ubicació. Font del collet de Jovell
Emplaçada al collet de Jovell, a l'ombra d'un pi. Un raget d'aigua cau per un angle de ferro i alimenta un safareig rectangular metàl·lic, tot ell folrat de pedra lligada, que li dóna un bon aspecte a la font.

Des del collet prenem un ample camí en sentit oest i en moderada baixada que ens portarà, obviant-ne d'altres i sense pèrdua, uns 2 quilòmetres més avall, a la cruïlla inicial, la del cementiri. Durant el trajecte d'aquest camí podrem observar tota la vall de la Cerdanya des de punts molt ben situats. Un cop a la cruílla del cementiri només cal fer els últims 350 metres per la carretera asfaltada fins l'ermita on tenim estacionat el vehicle i donar per acabada aquesta bonica passejada.

F 2h 10' 8,5 Km
1.323 m 42.3417,1.8415ica per veure'n la ubicació. Ermita de Sant Grau del Puig

Inici i final de la sortida d'avui.

Ja fora de l'excursió, de tornada, visitarem la font Freda, l'església de Sant Climent i la font d'Urús.

1.268 m 42.3482,1.8531Clica per veure'n la ubicació. Font Freda
Es troba a la sortida del poble en direcció a l'ermita de Sant Grau, a escassos 150 metres a l'esquerra del camí. És un important broll d'aigua natural canalitzada. La font és de pedra del país relligada amb ciment, que fa un únic conjunt amb el llarg abeurador on cau l'aigua. El broll d'aigua surt d'una pedra calcària de la zona amb un forat al mig. Al costat i dins d'un cobert de llosa d'un sol vessant hi ha el safareig, de ciment. És una de les fonts més apreciades de la comarca i el seu entorn ha estat condicionat per a zona d'esbarjo, amb taules i bancs. L'aigua d'aquesta font es pot classificar, dins de les aigües, d'una duresa mitjana.

1.263 m 42.3499,1.8541ica per veure'n la ubicació. Església de Sant Climent
La parròquia d'Urús està documentada des del segle X. L'actual església és d'origen romànic i va ser consagrada el 1037. Va ser possessió del monestir de Cuixà. Té una sola nau i conserva l'absis de tradició romànica, per bé que molt refet. El temple va ser molt modificat durant els segles XVII i XVIII. La porta d'entrada duu la data de 1632. La torre-campanar quadrada va ser construïda cap a la fi del segle XVIII.

1.263 m 42.3501,1.8541ica per veure'n la ubicació. Font d'Urús
La localitzem a la plaça d'Urús, davant de l'església. Tota la construcció és de pedra calcària del país. El Frontal de la font és un mur a dues alçades; de la part més alta, situada a l'esquerra, brolla l'aigua i cau en un safareig allargat.