[Font de Talló - Església de Santa Maria de Talló - Ermita de Sant Serni de Coborriu de Bellver - Font del Capellà - Font de l'Ingla].

Refugi dels Cortals de l'Ingla (Bellver de Cerdanya) - Font dels Cortals de l'Ingla - Font Freda de Baix - Font Freda - Cap del Ras - Refugi dels Cortals de l'Ingla.

[Font de la Mata Negra - Refugi del Serrat de les Esposes - Font del Serrat de les Esposes - Font de la Muntanya de Riu - Font de les Rentadores - Església de Sant Joan Baptista de Riu].

7,6 Km 1h 45' 1.604 m 1.768 m 201 m 201 m Fàcil A trams Si 13-08-2013

La sortida plantejada avui agrupa dues excursions ben diferenciades: La primera és un recorregut en cotxe travessant bona part de la baixa Cerdanya per una pista forestal que comunica Talló amb Riu de Cerdanya; començant a Talló, creuant la vall de l'Ingla, passant pel refugi dels Cortals de l'Ingla, el collet de Font Freda, la Mata Negra, el refugi del Serrat de les Esposes i acabant a la població de Riu de Cerdanya. La segona excursió és una petita caminada que farem a la meitat de la primera; s'iniciarà al refugi dels Cortals de l'Ingla i ens portarà a Font Freda i al mirador de Cap del Ras per retornar altre cop al refugi dels Cortals de l'Ingla on reanudarem el recorregut final en cotxe.

Aproximació per a la caminada:

Començarem la caminada als peus del refugi forestal dels Cortals de l'Ingla. Per accedir-hi ens aproparem a la població de Bellver de Cerdanya per la carretera N-260. Un cop aquí farem cap a Talló, un petit nucli de població a 1 km al sud de Bellver de Cerdanya, on aprofitarem per visitar la font de Talló i l'església de Santa Maria. Des d'allà agafarem la pista forestal que segueix el traçat del GR-107 (Camí dels Bons Homes) en direcció sud i és apta per vehicles. A uns 1,4 Km de Talló trobarem a l'esquerra l'ermita de Sant Serni de Coborriu. Continuarem recte, direcció sud, sempre per la pista forestal que està en molt bon estat. Anirem remuntant la vall de l'Ingla, paral.lels al riu Ingla, passant pel congost de l'Ingla, la font del Capellà i la font de l'Ingla. Arribarem a una cruïlla de camins amb un monument de ferro i pedra; en aquest punt prenem la pista de l'esquerra que segueix pujant, allunyant-nos del riu Ingla i fent ziga-zagues durant uns 3,5 Km fins arribar al refugi dels Cortals de l'Ingla on estacionarem el vehicle i començarem la caminada.

1.035 m 42.3639,1.7717Clica per veure'n la ubicació. Font de Talló
És situada al sud del turó de Monterròs, entre la carretera que des de Bellver porta a Pi i la que ho fa des de Talló. És una font sota una construcció de volta feta amb pedra calcària local, amb dues finestres a cada costat, sota les quals hi ha uns bancs de fusta. Sobre la font, amb un brollador de ferro, hi ha un oratori amb la reproducció de la Mare de Déu de Talló. A banda i banda hi ha unes poselles o lleixes per a flors i espelmes dels devots.
Segons la llegenda, la Mare de Déu va ser trobada per una ovella que contínuament burxava el terra en un mateix punt; en recuperar la imatge va brollar aigua i va néixer aquesta font, molt estimada per la gent de la Batllia.
La font de Talló és un element d’una de les tradicions més antigues de la Cerdanya, encara avui conservada, de la qual estan molt orgullosos els bellverencs. Una tradició d’un clar origen pagà que ens parla del culte a la mare terra i a la fertilitat (aigua), idea que el cristianisme va recollir i va representar en la figura de la Verge Maria. El Dilluns de Pasqua Florida se celebra l’aplec de Talló a l’església de Santa Maria de Talló, i a la tarda una vella tradició dóna el privilegi als bellverencs de dirigir-se cap a la font travessant els prats sembrats. Després de ballar per parelles el ball pla cerdà davant de la font, de menjar coca i de veure vi dolç, es balla una corranda en cercle, agafats de les mans i girant d’esquerra a dreta per, segons la tradició, donar fertilitat. Després es repeteix la corranda enmig dels camps. La llegenda explica que, una vegada, el seu propietari no va deixar passar ni ballar les corrandes; aquell any no va collir res d’aquells camps.

1.056 m 42.3636,1.7805Clica per veure'n la ubicació. Església de Santa Maria de Talló
Coneguda com “la catedral de la Cerdanya”. Documentada des del segle X, va ser una de les esglésies més importants de la Cerdanya fins al segle XIII. Té una planta trapezoïdal de dimensions notables i un absis semicircular flanquejat per la sagristia i el campanar de torre. L’absis, ornat amb un fris d’arquets sobre mènsules, és del segle XI. La nau és més tardana i presenta exteriorment uns inusuals contraforts semicirculars. La volta original no s’ha conservat. El campanar és de finals del segle XVII. Cal destacar la porta, que conserva la ferramenta original, i la Mare de Déu, talla del segle XIII restaurada durant el XIX.

1.090 m 42.3519,1.7820Clica per veure'n la ubicació. Ermita de Sant Serni de Coborriu de Bellver
Edifici consagrat el 1137 substituint una capella anterior. Consta d'una nau capçada amb un absis semicircular i s'ha conservat amb molt poques modificacions fins als nostres dies. Els murs són llisos, amb la pedra ben treballada. La porta es troba en una paret lateral. En un dels seus brancals hi ha gravada la figura d'un orant.

1.205 m 42.3296,1.7840Clica per veure'n la ubicació. Font del Capellà
Localitzem aquesta senzilla font a la dreta de la pista pista forestal que remunta el riu Ingla, uns 300 metres després de creuar el congost de l'Ingla en sentit sud i un quilòmetre abans d'arribar a la font de l'Ingla. La trobem a peu de camí. Són dues fonts situades a uns 10 metres de distància una de l'altra, ambdues brollen d'un tub metàl.lic clavat a unes pedres del marge de la muntanya, envoltades de vegetació. A la primera d'elles, la que queda més al nord, l'aigua cau en una petita basseta formada en una pedra a mitja alçada i posteriorment cau al terra. L'aigua de l'altra font, la de més al sud, cau en un forat practicat a unes pedres, tot cobert de molsa, i surt per sota, arran de camí. L'aigua de les dues creua la pista i desguassa al torrent, que queda a pocs metres a l'altra banda del camí.

1.275 m 42.3212,1.7818Clica per veure'n la ubicació. Font de l'Ingla
Està localitzada al centre de la vall, al costat de la pista que remunta la vall de l’Ingla, en un eixamplament de l’espai natural on s’ha creat un espai tancat d’esbarjo, amb taules i graelles cobertes per fer foc. La font és de factura relativament recent, amb pedra del lloc, i el seu broll raja contínuament sobre una reixa on es canalitza l’aigua fins al torrent de l’Ingla, situat al davant. Sota la font hi ha la captació de l’important doll d’aigua que nodreix Bellver. A banda i banda s’han construït uns bancs de pedra. La font està molt ben senyalitzada i es troba en el recorregut cap al coll de Pendís (1.780 m), un dels menys elevats per sortir de la Cerdanya cap al sud. Aquesta singularitat ha provocat que al llarg de la història hagi estat una via important de circulació.

Itinerari de la caminada:

1.603 m 42.3096,1.7905Clica per veure'n la ubicació. Refugi dels Cortals de l'Ingla
Petit refugi de muntanya, guardat, que pertany al poble de Bellver de Cerdanya. Situat al bell mig de la Vall de l’Ingla, dins del parc natural Cadí-Moixeró, envoltat per un meravellós bosc i amb vistes al Puig-Pedrós i a la vall d’Engorgs.

Estem situats als peus del refugi dels Cortals de l'Ingla on iniciem la caminada per un camí que surt de la dreta del mateix refugi i marxa en direcció nord-est, seguint les marques blanques i vermelles corresponent al GR-107. A només uns 40 metres trobem una font a la dreta i un antic refugi a l'esquerra.

1.606 m 42.3097,1.7910Clica per veure'n la ubicació. Font dels Cortals de l'Ingla
Emplaçada dins les instal.lacions del refugi dels Cortals de l'Ingla, a uns 40 metres al nord-est del mateix i al costat d'un bonic i antic refugi. La font és un muret de pedra lligada del lloc, de forma semi-circular, d'un metre d'alçada per dos d'amplada, que li fa de frontal. L'aigua rajava per un forat practicat al mig del muret i queia a un bassal format per unes pedres que tanquen el mig cercle del mur. A banda i banda, a menys alçada que el mur, hi ha unes lleixes i a la dreta un bancal de pedra.

De la font estant pugem per unes escales que surten entre la font i l'antic refugi i que esdevenen un bonic sender, seguint tothora el senyals vermells i blancs. Inicialment marxem en sentit est, després anirem cap el nord-est i finalment encararem en direcció nord-oest. El camí és agradable de fer, força planer i molt ombrívol, trancorre sempre per dins el bosc. Al cap d'uns 1,2 Km arribem a una bifurcació que fem a la dreta. A partir d'aquí el camí s'eixampla una mica, amb lleugera pujada, seguint per dins el bosc inicialment en sentit est. Uns 250 metres més endavant el camí fa un gir a nord-est. Uns 250 metres més enllà trobem una font a la dreta del camí, és la primera de les dues fonts que trobem en aquest indret, naixement del torrent de la Font Freda. Aquesta és la font Freda de Baix.

1.688 m 42.3172,1.7965Clica per veure'n la ubicació. Font Freda de Baix
Emplaçada a uns 400 metres al sud-oest del collet de Font Freda, uns 90 metres per sota de l'altra Font Freda. S'hi pot accedir des de Riu de Cerdanya per la pista semi-asfaltada que puja al coll de Pendís passant pel collet de Font Freda, o bé des de Bellver de Cerdanya per la pista forestal que remunta la vall de l'Ingla i segueix cap el refugi dels Cortals de l'Ingla, el coll de Pendís i el collet de Font Freda (una pista és la continuació de l'altra). Un cop al collet de Font Freda, un camí que surt de la pista en sentit sud-oest ens hi porta.
La font es troba en un espai enlairat respecte el camí i tancat, per una banda amb barana metàl.lica i pilars de pedra, i per l'altra amb un llarg mur semi-circular d'un metre d'alçada tot de pedra. La part central del mur està més aixecada que la resta. Aquí trobem la sortida de l'aigua mitjançant un tub clavat al mur, per on l'aigua goteja i cau en una bassa rectangular feta amb les mateixes pedres que el mur. Als extrems del mur hi ha dos bancals de pedra i al costat del conjunt de la font hi trobem una petita zona arranjada amb taules i bancs de pedra.

Continuem pel camí i uns 90 metres més amunt trobem l'altra font Freda.

1.695 m 42.3176,1.7972Clica per veure'n la ubicació. Font Freda
Localitzada a uns 300 metres al sud-oest del collet de Font Freda, uns 90 metres per damunt de la Font Freda de Baix. S'hi pot accedir des de Riu de Cerdanya per la pista semi-asfaltada que puja al coll de Pendís passant pel collet de Font Freda, o bé des de Bellver de Cerdanya per la pista forestal que remunta la vall de l'Ingla i segueix cap el refugi dels Cortals de l'Ingla, el coll de Pendís i el collet de Font Freda (una pista és la continuació de l'altra). Un cop al collet de Font Freda, un camí que surt de la pista en sentit sud-oest ens hi porta.
La captació de l'aigua de la muntanya és canalitzada per dins d'un muret de pedra que acaba en una petita paret en angle recte. D'aquí l'aigua brolla generosament per un tub acolçat i cau en un llarg abeurador d'obra que a la vegada passa a un segon abeurador, tant llarg com el primer, situat a continuació i a menor alçada. Al damunt de cada abeurador hi ha un tub metàl.lic disposat longitudinalment, de cap a cap i sostingut amb passamans de ferro. Desconec la funció d'aquests tubs. En podem trobar un altre cas a la font del Gonec, emplaçada al capdamunt de la veïna vall de Pi.

Seguim pel mateix camí i 150 metres després anem a parar a la pista forestal que comunica el refugi dels Cortals amb el refugi del Serrat de les Esposes i amb Riu de Cerdanya (és la continuació de la pista per on hem vingut amb el cotxe). Prenem aquesta pista a l'esquerra, en sentit nord, durant 150 metres. Som al collet de Font Freda (42.3200,1.7987)Clica per veure'n la ubicació. . Ara ens desviem a l'esquerra per un camí formigonat, de pendents suaus, de més d’un quilòmetre de llarg, que discorre entre prats subalpins i boscos de pi negre i ofereix una agradable passejada tot gaudint d’uns paisatges de muntanya d’excepcional bellesa. L’itinerari culmina al mirador de Cap del Ras. Cal destacar aquest últim tram de camí dons és dels pocs que està adaptat per a persones amb movilitat reduïda.

1.711 m 42.3247,1.7906Clica per veure'n la ubicació. Mirador de Cap del Ras
Panorama extraordinari de la vall de l’ingla, de la Batllia de Bellver i de bona part de la Cerdanya. Disposa d'una àrea de lleure amb taules adaptades per aturar-se a fer un mos. El seu accés des del collet de Font freda està adaptat per a persones amb movililtat reduïda.

Retrocedim fins el collet de Font Freda i prenem la pista forestal a la dreta, en sentit sud, que ja no abandonarem fins el refugi dels Cortals de l'Ingla. De seguida deixem el camí a la dreta per on hem pujat a l'anada des de la font Freda. Anem fent camí per la pista, en lleugera pujada. Un quilòmetre més avall passem pel costat d'una gran bassa de reg i uns 400 metres després arribem a una clariana amb una cruïlla de camins; a l'esquerra aniriem al coll de Pendís i al refugi Sant Jordi, nosaltres continuem recte avall. A partir d'aquí el camí davalla fent ziga-zagues durant quilòmetre i mig. Arribem a una clariana, deixem un camí a l'esquerra i un gran abeurador a la dreta (42.3090,1.7925)Clica per veure'n la ubicació. . Només queden uns 170 metres per assolir el refugi dels Cortals de l'Ingla, on tenim estacionat el vehicle, i donem per finalitzada aquesta caminada.

Punt i final d'aquesta caminada.

Acabada la caminada continuem amb el cotxe per la mateixa pista forestal per on hem vingut, continuant amb el mateix sentit que duiem amb el cotxe però en sentit contrari a l'últim tram de la caminada, en direcció a Riu de Cerdanya. Una mica més enllà del coll de Font Freda la pista esdevé encimentada. Passem per la font de la Mata Negra, pel refugi del Serrat de les Esposes i farem cap a Riu de Cerdanya on coneixerem la font de les Rentadores i l'església de Sant Joan Baptista.

1.674 m 42.3206,1.8059Clica per veure'n la ubicació. Font de la Mata Negra
Es troba a l'esquerra de la pista que puja de Riu de Cerdanya al coll de Pendís, uns 750 metres abans d'arribar al collet de Font Freda. La font està adossada al mur que sosté les terres de la muntanya i que li fa de frontal. Del mur surt una pedra treballada en forma de canal per on raja l'aigua que cau en un abeurador rectangular, construït amb un recipient metàl.lic folrat amb pedra, igual que el mur.

1.511 m 42.3251,1.8288Clica per veure'n la ubicació. Refugi del Serrat de les Esposes
És un refugi de muntanya, guardat, propietat de l'ajuntament de Riu de Cerdanya, situat al pla de les Esposes, a peu de la pista semi-asfaltada que va de Riu de Cerdanya al coll de Pendís, a uns 6 quilòmetres del poble.

1.507 m 42.3253,1.8290Clica per veure'n la ubicació. Font del Serrat de les Esposes
Trobem la font uns metres per sota del refugi del Serrat de les Esposes, ubicat a peu de la pista semi-asfaltada que va de Riu de Cerdanya al coll de Pendís, a uns 6 quilòmetres del poble, dins d'una zona recreativa amb taules i barbacoes. Un pilar pentagonal de pedra, d'un metre vuitanta d'alçada li fa de paret a la font. L'aigua raja per dues aixetes de polsador disposades en dues de les parets del frontal i cau en les respectives piques d'obra, separades per una petita paret mitgera.

1.273 m 42.3398,1.8209Clica per veure'n la ubicació. Font de la Muntanya de Riu
Localitzem aquesta font a la muntanya de Riu, a la dreta del camí que puja al serrat de les Esposes, a uns 2 quilòmetres del poble, tot just traspassada una tanca pel bestiar. La font són dos abeuradors de plàstic units i folrats amb pedra lligada del país. A l'extrem sud, la paret és més alta i fa de frontal a la font on es troba la sortida d'aigua, integrada al mateix abeurador. Una pedra allargada corona el frontal. Es tracta d'una senzilla font, pensada més com a abeurador que com a font, però cal agrair que s'hagi construít amb rigor. De la font estant es gaudeix d'excel.lents vistes de Riu i de la Cerdanya.

Finalment arribem al poble de Riu de Cerdanya.

Riu és municipi independent des de 1998. Se'l coneixia també com Riu de Pendís i Riu de Pedra i durant l'edat mitjana va formar part dels dominis del monestir de Cuixà. Es conserven alguns masos antics però la major part de cases del poble semblen refetes en èpoques tardanes, segle XVIII (època en que es va reconstruir l'església) i XIX. Amb tot, forma un conjunt urbanístic força homogeni i restaurat amb encert.

1.177 m 42.3459,1.8264Clica per veure'n la ubicació. Font de les Rentadores
Localitzem aquesta espectacular font al capdamunt del carrer de la Font, que surt del darrera de l'església de Sant Joan Baptista. La font està ubicada a la paret d'una casa que li fa de frontal, tota de pedra, com és habitual a les cases de la comarca. Per cinc brocs decorats amb caps de personatges, tots diferents, disposats longitudinalment a uns 70 Cm de distància, brolla abundantment l'aigua i cau en un llarg abeurador de pedra que descansa directament a terra. En una llosa hi ha gravada la data de 1860. L'aigua sobrera és canalitzada per alimentar un gran safareig situat uns metres carrer avall. És un dels elements de més tradició de Riu, davant s’hi balla, per la Festa Major, la dansa de les Rentadores de Riu, en què les noies representen el seu esbarjo després d’haver anat a rentar la roba.

1.172 m 42.3454,1.8261Clica per veure'n la ubicació. Església de Sant Joan Baptista
L'actual temple substitueix una antiga església romànica de la qual no en resta cap vestigi. L'església actual és del segle XVIII. Al portal hi ha la data de 1775. A l'interior hi ha un dels pocs retaules barrocs que es van salvar de ser cremats el 1936. És de l'any 1754.

Aquí donem per acabada l'excursió d'avui.