Cortàs - Església de Sant Policarp de Cortàs - Coll de les Comes - Font d'Éller - Església de Santa Eulàlia d'Éller - Pas d'Éller - Església de Santa Maria d'Ordèn - Font d'Ordèn - Coll de Fans - Dolmen de coll de Fans - Cortàs.

11 Km 2h 35' 1.271 m 1.560 m 482 m 482 m Fàcil Si Si 17-08-2013

Ruta circular, còmoda i atractiva, que uneix les petites poblacions de Cortàs, Èller i Ordèn a través d'antics camins. Gairebé tot l'itinerari està senyalitzat amb marques grogues coresponents als "Senders de Cerdanya". El primer tram que uneix Cortàs amb Éller està indicat amb el número 131, i segueix en tot moment un camí ample, passant pel prat de la Tira i el coll de les Comes. El segon tram, que enllaça Èller i Ordèn, està senyalitzat fins el coll de les Comes amb el número 131 des d'on continua cap a ponent seguint unes marques verdes i blanques que corresponent al camí hivernal dels Bons Homes; finalment enllaça amb el número 130 i continua fins Ordèn per un corriol que creua el torrent de la Farga Vella per l'anomenat Pas d'Éller. L'últim tram, entre Ordèn i Cortàs, segueix les marques del número 125; aquest darrer és un sender agradable i fàcil de fer on únicament hi ha una forta baixada a l'arribar a Cortàs. En arribar al coll de Fans podem desviar-nos uns 100 metres a l'esquerra per visitar el dolmen homònim. Durant l'itinerari hem de creuar dues vegades un riu; en ambdós casos es veu la base de l'antic pont, però actualment es creua a gual.

Trobarem aigua a la font d'Éller.

Començarem la caminada al bonic poblet de Cortàs. Per accedir-hi ens aproparem a Bellver de Cerdanya per la carretera N-260 que va de Puigcerdà la Seu d'Urgell. Si ho fem des de Puigcerdà, aproximadament un quilòmetre després de passar el trencall cap al túnel del Cadí, a l'alçada del quilòmetre 195,5 , ens desviem a la dreta per una petita carretera revirada que ens hi porta en uns 5 quilòmetres. Estacionarem el vehicle a la plaça Major, que trobem si continuem pel carrer d'Éller, al mig de poble.

1.322 m 42.3985,1.8020Clica per veure'n la ubicació. Cortàs
Cortàs està emplaçat a la solana, entre el riu Duran i el torrent de la Farga Vella, afluents del marge dret del Segre. Està format per un petit nucli de cases i masos presidits per l'església romànica dedicada a Sant Policarp.

Estem situats a la plaça Major, en el mateix sentit que duiem a l'arribar. Comencem la caminada per un carrer en pujada que surt a la nostra esquerra, en sentit ponent. De seguida deixem a la dreta un abeurador (42.3984,1.8009)Clica per veure'n la ubicació. i uns 75 metres més amunt tombem a la dreta, deixant a l'esquerra un camí descendent. Només 50 metres després obviem una pista senyalitzada a l'esquerra (que prendrem d'aquí a una estona) i continuem uns metres per visitar l'església romànica de Sant Policarp, visible davant nostre.

1.343 m 42.3988,1.8012Clica per veure'n la ubicació. Església de Sant Policarp de Cortàs
La parròquia de Cortàs surt esmentada en un document del segle X, sembla que va ser consagrada l'any 839 pel bisbat d'Urgell. L'actual edifici és del segle XII. Té una nau amb un absis semicircular, coberta amb volta de canó, per sostenir la qual les parets són inusualment gruixudes. En època posterior es van afegir alguns cossos a la banda de migdia, on encara es veu l'arc de l'antiga porta, ara cega. També es va afegir un campanar d'espadanya de dos ulls.

Desfem els últims 75 metres fins la pista que hem obviat fa un moment i que ara ens queda a la dreta, senyalitzada per un pal indicador; la prenem. El camí és ample amb llleugera pujada. De seguida fa una doble llaçada i s'encamina en direcció nord, seguint en tot moment les marques grogues amb el número 131 corresponents als "Senders de Cerdanya". Uns 650 metres més amunt passem per un prat allargat, el prat de la Tira (42.4040,1.7958)Clica per veure'n la ubicació.  i uns 450 metres després arribem a una cruïlla de camins, el coll de les Comes (42.4071,1.7942)Clica per veure'n la ubicació.  on destaca al nord la roca de Castelló, que sobresurt per damunt de les capçades dels pins rojos.

Situats a la cruïlla del coll, tal com hem arribat, prenem el camí de més a la dreta, en sentit nord i en pujada resseguint les marques amb el número 131 (A la tornada agafarem el que ens queda a l'esquerra, amb marques verdes i blanques). Després de pujar per un tram de panorama obert, als 125 metres del coll, obviem un camí a l'esquerra que ve d'una bassa d'aigua. Aquí traspassem un filat pel bestiar que ens barra el pas i continuem recte. El camí manté l’altitud o baixa de manera molt suau pel serrat de les Comes. Uns 800 metres més endavant anem a parar a una petita carretera que puja de Cortàs i arriba a Meranges. La creuem i continuem per un camí que surt davant nostre. A escassos 100 metres entrem a la plaça principal d'Éller, on trobem la seva font.

1.426 m 42.4159,1.7920Clica per veure'n la ubicació. Font d'Éller
Localitzada a la plaça principal d'Éller, entrant al poble a l'esquerra. Es tracta d'una gran construcció. Consta d'un mur longitudinal de pedra relligada del país, d'uns 20 metres de llargada per uns 3 d'alçada amb un porxo de pissarra a una sola aigua amb embigat de fusta. A l'esquerra del mur s'hi ubica el conjunt de la font, delimitat per una paret a la dreta i un pilar a l'esquerra, amb una aixeta collada al mateix mur per on brolla l'aigua i cau en una pica de pedra allargada que descansa en un pedestal també de pedra. A l'esquerra de la font es disposa un llarg bancal de pedra, damunt un Sant dins d'una capelleta i al costat una placa amb el nom de la font i l'any de l'arranjament, 2000. Crida l'atenció l'aixeta, amb l'escut de la ciutat de Barcelona. A la dreta del conjunt de la font, adossat al mur, trobem un abeurador d'obra rematada amb ciment que forma un angle recte, al final del qual hi ha un safareig, també d'obra. El safareig s'alimenta de l'abeurador i aquest rep l'aigua de la pica de la font mitjançant un forat quadrat practicat a la paret que els separa.

Ens endinsem al poble i pugem al capdamunt on hi trobem l'església de Santa Eulàlia.

1.445 m 42.4170,1.7928Clica per veure'n la ubicació. Església de Santa Eulàlia d'Éller
Éller està situat a la riba dreta del Duran. El seu nom és d'origen preromà. El petit nucli envolta l'església parroquial d’origen romànic de Santa Eulàlia, la qual té com a característica principal el seu absis quadrat. La parròquia d'Éller és esmentada des del segle X. L'església romànica va ser construïda al segle XII, amb una nau amb planta de trapezi i capçada amb absis semicircular. En època posterior s'hi van afegir diversos cossos rectangulars, un d'ells substituint l'absis, i un campanar de torre de planta quadrada. Això fa que la part original resulti poc distingible exteriorment. D'Éller procedeix una excepcional talla romànica de Crist que es conserva al MNAC.

Visitat el poble i refrescats a la font retrocedim els últims 1,1 quilòmetres fins el coll de les Comes (42.4071,1.7942)Clica per veure'n la ubicació.  per on hem passat abans. Ara prenem el segon camí a la dreta que marxa en direcció oest, no confondre amb el primer de la dreta que porta direcció nord-oest. El sender és ample, planer i està assenyalat amb marques blanques i verdes corresponents al camí hivernal dels Bons Homes. Anem fent camí en sentit ponent, obviant qualsevol camí que ens meni, sempre pel més ample. Al cap d'uns 650 metres creuem el torrent de les Comes i uns 750 metres més endavant travessem el barranc de la Secleta. Ara fem unes petites llaçades. Uns 275 metres després del barranc de la Secleta arribem a una clariana on s'acaba el camí ample i esdevé un sender més estret, perd altitud i s'endinsa en el bosc. Uns 70 metres més avall se'ns ajunta un camí que ve d'Éller per la dreta. A partir d'aquí anem seguint les marques blanques i verdes juntament amb les grogues corresponents al número 130 dels Senders de Cerdanya. El camí baixa de forma pronunciada, en algun tram per damunt de roques i pedres, fins arribar a la llera del torrent de la Farga Vella, al Pas d'Éller (42.4093,1.7761)Clica per veure'n la ubicació. , tal com es coneix aquest indret.

Creuem el curs d’aigua a gual. Un cop a l'altra vessant el camí esdevé estret, puja en direcció sud per un terreny de roques esquistoses, entre bàlecs i ginebres. Uns 700 metres després enllacem amb una pista ampla, ho fem a l'esquerra. Uns punts blaus corresponen a la "Ruta dels Estanys Amagats", circuit entre la Cerdanya i Andorra que enllaça diversos refugis. El camí ens porta en pocs metres a la població d'Ordèn, on hi entrem per un carrer que ens condueix fins la plaça principal, on hi trobem l'església de Santa Maria a la dreta i la font a l'altra banda de la carretera.

1.477 m 42.4011,1.7736Clica per veure'n la ubicació. Església de Santa Maria d'Ordèn
Ordèn està situat a la solana, a la riba dreta del torrent de la Farga Vella. El seu nom seria d'origen preromà. El poble està format per un nucli de cases amb l'església situada a l'entrada en el mateix coll. El lloc d'Ordèn està documentat des del segle X i se sap que ja en aquella època hi havia una capella. A l'altra banda de la carretera que porta a Talltendre, al sud del poble, queda la Reduta, un seguit de camps delimitats per feixes de pedra seca on s’hi han conreat des de temps ancestrals els naps de Talltendre, "Denominació d’Origen Cerdana".
Tanmateix, l'actual església, tot i el seu origen i estructura romànica, sembla que degué ser reconstruïda al segle XVIII. Té una nau amb absis semicircular i una sagristia afegida, i un campanaret d'espadanya.

1.479 m 42.4009,1.7736Clica per veure'n la ubicació. Font d'Ordèn
Trobem aquesta malaguanyada font a la plaça principal d'Ordèn, a escassos metres al sud de l'església de Santa Maria, a l'esquerra de la carretera que porta a Talltendre. Es tracta d'una vella construcció de pedra del país relligada amb calç, adossada al porxo d'una casa. La font queda acollida per un mur frontal i dues parets en angle recte, tota ella coberta per una teulada de pissarra a dues aigües. L'aigua rajava per un tub collat al frontal i queia en una pica allargada feta amb dos grans lloses. Al llarg de la font hi ha un bancal de pedra, tant llarg com tot el conjunt de la font.

Estem situats a la plaça principal; tenim la carretera i la font a la dreta, l'església darrere i el carrer per on hem arribat al poble a l'esquerra. Prenem un corriol empedrat que surt davant nostre i que marxa en direcció sud-est, en baixada, seguint les marques grogues número 125 corresponents als "Senders de la Cerdanya". De seguida arribem a una bifurcació amb un rètol que ens indica que hem de girar a l'esquerra per anar a Cortàs. Ho fem. El corriol descendeix lleugerament, passa pel costat de diferents murs de pedra seca, amb prats de pastures a banda i banda. Al cap d'uns 350 metres des del poble entrem en el bosc, el camí descendeix fent llaçades i anem a cercar el curs del torrent de la Farga Vella al fons de la vall, que travessem a gual. Un cop travessat el torrent, abandonem el camí i ens desviem uns 50 metres aigües amunt per conèixer un petit salt d'aigua (42.4022,1.7793)Clica per veure'n la ubicació. .

Tornem al camí que porta direcció sud-est, remuntant per l’altre vessant. La vegetació de ribera, amb verns, freixes, pollancres i salzes, ens amenitza el paisatge. Al cap d'uns 300 metres deixem a la dreta el camí 132 que baixa a la Farga Vella. Seguim pel camí desbrossat i bastant planer durant uns 350 metres més, arribem al coll de Fans (42.3978,1.7878)Clica per veure'n la ubicació. . Es descobreix l’estreta vall del torrent de la Farga Vella, es veuen també Ordèn i Talltendre.

Del coll estant, unes fites ens indiquen un caminet a l'esquerra, en sentit nord-oest, que en escassos 100 metres ens duen al dolmen del coll de Fans, amagat entre matolls.

1.387 m 42.3984,1.7868Clica per veure'n la ubicació. Dolmen de coll de Fans
També anomenat Barraca del Camp d'en Josepó. Trobem aquest dolmen amagat entre els arbustos, a uns 100 metres al nord-oest del coll de Fans que li dóna el nom. Es tracta d'un sepulcre megalític de planta rectangular fet amb pissarres de la zona. Sembla que va ser aixecat entre el període calcolític i l'Edat del Bronze (2000 - 1000 aC).

Retrocedim fins el coll i continuem resseguint les marques grogues amb el número 125 en direcció sud-est. Més avall travessem un matollar de bàlec i un pas carener. Amb algun tram empedrat baixem pel vessant est del serrat del Bac, de configuració calcària. Uns 500 metres després del coll de Fans creuem el barranc de la Secleta, normalment sec. De seguida travessem el torrent de les Comes i pocs metres més endavant anem a parar a un revolt de la carretera per la que hem pujat amb el cotxe. Ara només ens queda seguir-la a l'esquerra, en direcció est, fins Cortàs on tenim aparcat el cotxe i així donem per acabada aquesta excursió.

1.322 m 42.3985,1.8020Clica per veure'n la ubicació. Cortàs

Inici i final de la caminada d'avui.