Cementiri de Sant Fost - Ermita de Sant Cebrià de Cabanyes - Font dels Avellaners - Font de la Guineu - Poblat ibèric de les Maleses - Turó de la Coscollada - Font dels Castanyers - Cementiri de Sant Fost.

9,4 Km 2h 25'' 114 m 460 m 431 m 431 m Moderada
A trams
Si
16-06-2014

Tranquil·la caminada per Sant Fost de Campsentelles. Sortirem del cementiri, visitarem l'ermita de Cabanyes i pujarem fins el poblat ibèric de les Maleses pel corriol de la font de la Guineu. Seguidament baixarem al turó de la Coscollada de camí a la font dels Castanyers, des d'on tornarem al cementiri passant vora el turó de Penjabocs.

El recorregut no presenta cap dificultat. Malgrat això l'he qualificat com a dificultat moderada degut a que bona part de la ruta transcorre per corriols poc freqüentats i, donada l'època de l'any, els trobem plens de vegetació i molt embardissats, fent de difícil avançar. Us recomano fer-los a l'hivern, són més accessibles.

En aquesta ocasió rajava la font dels Castanyers, la dels Avellanes estava humida i la de la Guineu restava eixuta.

Començarem la caminada a les portes del cementiri de Sant Fost, on podem deixar el cotxe. Per accedir-hi cal desviar-nos de la carretera B-500 i agafar el camí de l'Església Vella o del cementiri; sense deixar-lo ens portarà directament al cementiri.

138m 41.5110,2.2277Clica per veure'n la ubicació. Cementiri de Sant Fost de Campsentelles

Tenim el cementiri a la nostra esquena, a la dreta aniríem a Can Torras i a l'esquerra tornaríem al poble. Nosaltres prenem un caminet que surt davant nostre i que s'endinsa en el bosc, en direcció llevant. Al cap d'uns 375 metres ens desviem a la dreta i de seguida arribem a una clariana on hi ha una torre elèctrica. El camí segueix per la dreta de la torre i comença a davallar. Aviat trobem una petita esplanada amb una altra torre elèctrica un pel enlairada. Aquí deixem el camí que dúiem i prenem un camí que passa per l'esquerra de la torre i que inicialment davalla una mica i més endavant ho fa encara més, sempre en sentit sud-est, fins que entrem en un bosc i el camí queda totalment desdibuixat. En aquest punt cal cercar una petita torrentera a la nostra esquerra que baixa a la llera d'un petit torrent. El creuem i davant mateix seguim pel corriol marcat en pujada, entrem en un bosc. El camí és força evident, en baixada a partir d'aquí, fins el llit del torrent de Can Torrens (41.5065, 2.2283)Clica per veure'n la ubicació. . Un cop som al torrent el creuem i seguim per damunt d'unes roques que queden davant nostre, fent una petita volta per evitar unes ortigues que ens queden al mig. Passades les roques el camí continua, encara que en aquesta època de l'any està molt embardissat i costa de seguir. Als pocs metres arribem a una bifurcació; a l'esquerra tornaríem al torrent, nosaltres agafem el camí de la dreta que una mica més amunt es fa més evident, amb un gir a la dreta. Finalment, 50 metres més amunt, anem a parar a una vinya. Voregem la vinya cap a la dreta. Quan siguem al costat a l'altre extrem de la vinya, saltem el talús i sortim a la pista de Cabanyes que ens talla i fem a la dreta. Continuem per aquesta pista, ignorant altres camins que ens menen, durant uns 500 metres més i ja som davant l'ermita romànica de Sant Cebrià de Cabanyes.

30'
151m 41.5051,2.2250Clica per veure'n la ubicació. Ermita de Sant Cebrià de Cabanyes
Ermita romànica del segle XII, consagrada el 1192. A finals del segle passat va estar parcialment restaurada.

Davant de la tanca del recinte de l'ermita, a l'altre costat de la pista, surten dos caminets ascendents; prenem el de més a l'esquerra, que inicialment marxa en sentit sud-oest per dins el bosc i més endavant fa un gir a l'est. Quan portem uns 350 metres en aquest camí, baixem un petit talús i sortim a un camí més ample que agafem a l'esquerra, en lleugera baixada. Uns 120 metres més avall, just quan el camí fa un gir pronunciat a l'esquerra, nosaltres ens desviem a la dreta per un corriol, força tapat per la vegetació i planer. Al cap d'uns 130 metres ens trobem amb un petit torrent que a partir d'aquí portem a l'esquerra. En aquest punt el camí ha sofert una esllavissada i cal baixar al torrent per seguir, només durant uns 3 o 4 metres, tot seguit retrobem el camí i escassos 20 metres després, a la dreta del camí, tenim la font dels Avellaners.

45'
179m 41.5020,2.2277Clica per veure'n la ubicació. Font dels Avellaners
La font es troba totalment descuidada, amb tal quantitat de fang que arriba a tapar el broc. Tot i això sempre raja poc o molt. recentment han desbrossat l'entorn de la font, malgrat que el camí d'accés està molt tapat per la vegetació.

Seguim el corriol que ara puja una mica. Uns 100 metres més amunt arribem a una petita clariana on deixem un corriol a la dreta i de seguida anem a petar a una pista ampla; a l'esquerra tornaríem a la pista de Cabanyes, nosaltres fem a la dreta, en moderada pujada. 100 metres més amunt la pista fa un gir a la dreta, just en el punt on ignorem un camí ample que surt davant nostre i 40 metres més enllà un altre a l'esquerra, ambdós camins porten a la mateixa torre elèctrica. Tot seguit deixem un camí a l'esquerra, barrat amb una cadena, que ens duria a Can Torrens Vell. Continuem pujant per la pista durant uns 150 metres més. Aquí abandonem aquesta pista que continua pujant fins el coll de Lliçà i ens desviem a l'esquerra per un camí que s'endinsa en el bosc de Can Torrens. Al cap d'uns 200 metres de pujada deixem un camí descendent a l'esquerra que baixa a Can Torrens Vell. El nostre fa un gir a la dreta, en direcció sud-oest. Als pocs metres obviem un corriol a la dreta. A partir d'aquí el camí planeja i en uns 500 metres ens porta a la font de la Guineu.

1h 5'
327 m 41.4963,2.2264Clica per veure'n la ubicació. Font de la Guineu
Es troba al capdamunt del torrent de Can Torrens. Quan degoteja ja no ho fa pel cul de l'escultura de ferro forjat, com ho feia fa anys. Ara raja d'unes roques uns 4 metres més a la dreta i ho fa tant pel broc com per un forat que queda a dos pams del broc.

Continuem pel camí, que ara fa una suau pujada, sempre per dins el bosc. Uns 500 metres més enllà de la font arribem a una clariana amb un camí més ample que ens talla; a l'esquerra baixaríem cap a la font dels Castanyers, (després prendrem aquest camí), ara fem a la dreta en pujada. Uns 200 metres més amunt arribem a una bifurcació; a la tornada vindrem pel camí de l'esquerra, ara nosaltres agafem el camí de la dreta i comencem a pujar per una torrentera. Només 175 metres més amunt anem a sortir a una pista gran que agafem a l'esquerra. Uns 60 metres més endavant som al coll de Lliçà, on abandonem la pista i agafem un caminet a la dreta que s'endinsa al bosc. De seguida girem a la dreta per un altre camí que segueix pujant pel bosc. Uns 200 metres més amunt arribem a una cruïlla; el camí de l'esquerra baixa a la pedrera de la Vallençana, anem cap a la dreta, sense deixar el camí fins el poblat ibèric, que ens queda només a 150 metres.

1h 25'
464 m 41.4937,2.2242Clica per veure'n la ubicació. Poblat ibèric de les Maleses
El poblat ibèric de Les Maleses, ubicat a l'antiga Laietania, es troba al cim del Pi Candeler, dalt de la Serralada de Marina. Aquest cim, a la vegada, serveix de límit municipal entre els termes de Montcada i Reixac i Sant Fost de Campsentelles. Des del poblat s'observa una immensa panoràmica, des de la qual es pot dominar visualment tot el Vallès, part del Barcelonès i part del Maresme. Així mateix té bona visibilitat sobre els massissos del Montseny, Montserrat i Pre-Pirineu. Aquesta ubicació proporcionava als habitants del poblat iber, un gran control sobre el territori. Es pot situar el poblat entre els segles III i II aC. S'han efectuat diverses intervencions arqueològiques des de l'any 1928, però és des de l'any 2000, que el poblat està essent estudiat dins del projecte d'investigació arqueològica.

Desfem els últims 350 metres de camí fins enllaçar de nou amb la pista principal a l'alçada del coll de Lliçà. Un cop a la pista la seguim a la dreta, només uns 25 metres. Aquí abandonem la pista i prenem un corriol a l'esquerra, en pujada i molt erosionat pel pas de les aigües. Passem per sota de les línies d'alta tensió i enllacem de nou amb la pista que seguim recte amunt uns metres més fins el turó de la Coscollada, ben visible per la seva torre de guaita.

1h 35'
466 m 41.4921,2.2293Clica per veure'n la ubicació. Turó la Coscollada
És el turó més alt de la ciutat de Badalona i fa de límit entre aquesta i Sant Fost de Campsentelles.

Retrocedim 50 metres en direcció ponent des de la torre de guaita. Aquí prenem un talla-focs que surt a mà dreta i marxa en direcció sud-oest, en forta baixada. De seguida deixem una torre elèctrica a la dreta i més endavant una altra també a la dreta, just en el punt que el camí fa un gir a l'esquerra, s'acaba momentàniament la baixada i comencem a planejar. Uns 135 metres després anem a parar a una bifurcació; a l'esquerra hi ha la torrentera per on hem pujat abans a l'anar cap el poblat ibèric, ara anem a la dreta, altre cop en baixada. 150 metres més avall arribem a una clariana; obviem el camí que surt per l'esquerra, que és pel que hem vingut de la font de la Guineu, i continuem recte avall. Al cap d'uns 250 metres el nostre camí fa un revolt a l'esquerra, deixant un corriol a la dreta. Més avall deixem una torre elèctrica a l'esquerra i seguim baixant per una torrentera molt erosionada per les aigües. Uns 50 metres més avall de l'última torre elèctrica arribem a una bifurcació de camins; ignorem el de l'esquerra i continuem pel de la dreta, en baixada. El tram que ve a continuació, d'uns 200 metres, és el que ens ha costat més degut a que està molt tapat per la vegetació, embardissat i relliscós; cal anar en compte de no relliscar. El passem com podem i a partir d'aquí el camí es torna més esclarissat. Finalment arribem a una altra torre elèctrica que traspassem per sota i uns metres més avall baixem un talús i som en una gran esplanada. Girem a la dreta i en uns 50 metres, a la dreta, trobem la font dels Castanyers, al costat del restaurant homònim.

1h 55'
271 m 41.4971,2.2330Clica per veure'n la ubicació. Font dels Castanyers
Situada al costat del restaurant Els Castanyers. Sempre l'he vist rajar. Actualment hi ha una aixeta de polsador per controlar-ne l'ús. Tota la font està construïda d'obra i rematada amb ciment. Cal baixar un parell d'esglaons per accedir a l'aixeta que queda per sota del nivell del terra. Un bancal a cada banda de la font ens permet seure a l'ombra del magnífics arbres, envoltats d'heures i sempre amb l'agradable flaire que desprèn el foc de coure la carn al restaurant. Durant la dècada dels seixanta del segle passat hi va haver un negoci d'embotellament d'aigua del manantial.

Continuem per la pista, anomenada camí dels Castanyers, en direcció nord-est, en suau descens. Al cap d'uns 350 metres el camí fa un revolt a la dreta. Aquí abandonem el camí dels Castanyers i agafem un camí cimentat que surt davant nostre en baixada, tenint cases a mà dreta i el bosc a l'esquerra. Al final de la baixada el camí cimentat gira a la dreta, nosaltres ho fem a l'esquerra per un camí de terra (el que és més ample i queda a la dreta, l'estret ens baixaria a la font de la Canaleta). El camí inicialment marxa en direcció ponent i més tard fa un gir cap al nord. Anem fent camí pel mig del bosc. En algun tram més esclarissat podem veure a baix a l'esquerra Can Torrens Vell (41.5022,2.2335)Clica per veure'n la ubicació. .

Al cap d'uns 300 metres trobem una vinya a l'esquerra i un filat a la dreta que protegeix les cases. Més endavant el camí es fa ample, deixant unes vinyes a l'esquerra. Un metres més avall deixem una gran esplanada a la dreta i poc després anem a petar amb la pista que puja del poble i va a Can Torrens Vell. Nosaltres creuem la pista i agafem un corriol que surt davant nostre en sentit sud-oest. Al cap d'uns 250 metres enllacem amb un camí més ample que prenem a la dreta i ja no deixem fins arribar al cementiri.

Punt i final d'aquesta caminada.