Coll de Pallers (Estana) - Coll de Reineres - Collet Roig - Prat de Cadí - Font del Pi – Coll de Pallers.

7,3 Km 2h 10' 1.474 m 1.857 m 439 m 439 m Fàcil
A trams
Si
11-08-2014

Des de coll de Pallers, a Estana, ens endinsarem a la serra del Cadí per un seguit de boscos i collets fins que arribarem a un dels indrets més bells de la Cerdanya, el Prat de Cadí; paratge idíl·lic de gran bellesa, de ben segur la zona més emblemàtica del Cadí, situat al peu mateix de la muralla nord de la serra homònima. La font del Pi, al límit entre prat i bosc, ens refrescarà prou mentre admirem l'excel·lent paisatge. Tot el recorregut està senyalitzat amb les marques blanques i grogues del PR-C-121.

La tornada no serà desfent el camí d'anada, sinó prenent un camí amb forta pendent i molt pedregós que marxa en sentit nord-est i mena al sender que per l'esquerra baixa al collet de l'Orri, des d'on seguirem fins trobar el trencall d'un corriol que transcorre per dins el bosc, travessa els Graus de Riclar i ens porta al coll de Pallers.

Durant la caminada trobarem aigua a la font del Pi. També tenim a l'abast la font de Coll de Pallers, a només un centenar de metres del punt de partida i final.

Des de la N-260 que va de Puigcerdà a la Seu d'Urgell, a l'alçada de Martinet, es pren una carretera asfaltada que porta a Estana, passant abans pel Molí de Bramasacs i el petit nucli de Víllec. Un cop arribats al bonic poble d'Estana el creuem pel carrer Major en direcció sud, cap a la Serra del Cadí. De seguida deixem a l'esquerra l'església de Sant Climent i a la dreta la font i els safareigs. Una mica més amunt, gairebé al final del nucli urbà, deixem a la dreta una altra font amb el seu safareig. Sortim del poble i continuem en el mateix sentit per una ampla pista de terra. Uns 170 metres després deixem una casa a l'esquerra i de seguida, al mur de pedra que tenim a la dreta i abans de l'entrada a Cal Banquer, hi trobem una mina d'aigua, visible des del camí per una finestreta. Continuem i uns 300 metres més enllà trobem la font de Coll de Pallers, al costat d'una petita zona d'esbarjo. Només 100 metres més endavant arribem al Coll de Pallers. Si és d'hora podrem estacionar el vehicle en una esplanada que queda a la dreta habilitada com aparcament.

Ens trobem en una zona d'alta muntanya. S'ha de ser prudent i estar preparat per un canvi de temps sobtat.

1.495 m 42.3156,1.6589Clica per veure'n la ubicació. Coll de Pallers (Estana)
L'indret és punt de partida d'excursions, escalades i travesses pel Cadí i les seves canals majestuoses. Al costat hi ha un aparcament.

Estem situats al coll de Pallers, encarats al sud. Obviem els dos camins de la dreta, un d'ells és el GR-150 que porta al Querforadat. Comencem a caminar en direcció sud tot seguint els senyals blancs i grocs corresponents al PR-C-121 del Parc Natural que ens acompanyaran fins Prat de Cadí. Escassos 65 metres després, un cop hem deixat enrere l'aparcament, arribem a una bifurcació; pel camí de l'esquerra tornarem després, ara continuem pel camí de la dreta, de suau pendent, ignorant altres caminets laterals que porten als camps contigus. Entrem en una pineda de pi roig amb gatsaules i boixos. El camí comença a enfilar-se costa amunt per la carena del contrafort que forma la serra de Mataplana. Els camps i la vegetació baixa són substituïts per l'arbreda de muntanya, cada vegada més abundant a mesura que pugem. Uns 1,3 quilòmetres des del començament, arribem a un coll ample i verd, el coll de Reineres, a l'entrada del qual hi ha un portell de fusta.

1.703 m 42.3072,1.6552Clica per veure'n la ubicació. Coll de Reineres

Comença el sector més costerut del camí, assenyalat amb marques grogues. Avancem tot seguint el llom de la muntanya que serpenteja envestint directament les corbes de nivell. El camí passa al vessant de la vall del Quer i pren relleu el Vulturó, a la dreta, cim més elevat del Cadí. Uns 700 metres més amunt del coll de Reineres arribem al collet Roig.

1.787 m 42.3011,1.6570Clica per veure'n la ubicació. Collet Roig
Zona argilosa que aporta un to vermellós al terreny. D'aquí estant podem gaudir d'una magnífica vista de la calcària paret nord de la serra del Cadí, on ja veiem una bona part de la seva extensió.

S'ha acabat l'itinerari més fort i entrem a la zona més amable de la muntanya. El trajecte es decanta cap a l'est, amb la serra del Cadí a la dreta, relativament planer i a través de boscos alts i poblats de pins negres, avets, moixeres i bedolls. Uns 800 metres des que hem deixat el collet Roig, creuem el torrent de les Bordes. De seguida saltem un petit graó i enllacem a la dreta amb una pista. Sobtadament, pocs metres més endavant, s'acaba el camí i entrem a prat de Cadí, magnífic paratge al peu de la muralla nord de la serra del Cadí.

1.825 m 42.2956,1.6630Clica per veure'n la ubicació. Prat de Cadí
Paratge idíl·lic de gran bellesa, de ben segur ens trobem a la zona més emblemàtica del Cadí, a la seva cara nord. Com altres formacions similars, el prat és l'estat final de la colonització de la morrena glacial que es va formar en aquest indret durant la darrera glaciació. Davant, al sud, hi ha la canal del Cristall, que permet superar la muralla nord del Cadí, flanquejada per les impressionants roca de l'Ordiguer, a la dreta, i roca Verda, a l'esquerra. Sovint es veuen ramats d'isards als terrenys pendents llunyans. A l'estiu acostuma a haver-hi bestiar.

Caminem una mica més en direcció sud i arribem a la font del Pi, que es troba a l'extrem sud del pla, al costat d'uns abeuradors metàl·lics per al bestiar. S'ha de buscar perquè no sembla evident a primera vista.

1.857 m 42.2938,1.6626Clica per veure'n la ubicació. Font del Pi
El nom li ve donat perquè ha crescut un pi a sobre de manera que sembla nodrir-la. Actualment està canalitzada fins 3 o 4 metres més avall, on s'hi ha construït un muret fet amb un munt de pedres amuntegades que subjecten el tub de plàstic per on brolla l’aigua, el qual omple un primer abeurador metàl•lic i d'aquest es traspassa a vuit de consecutius disposats en renglera, l’un a continuació de l'altre. Per l’últim d’ells sobreeix l’aigua que és abocada al terra escolant-se muntanya avall fins que forma aiguabarreig amb el torrent que baixa de la Canal del Cristall. La font, al límit entre prat i bosc, ens refrescarà prou per poder admirar l'excel•lent paisatge que se’ns obre al pla.

Em consta que, una mica més cap a l'oest, on comença el torrent de les Bordes provinent de la canal de l'Ordiguer, hi ha la font de la Serreta, malgrat que en dues ocasions l'hem cercat sense saber trobar-la.

Des de la font del Pi tornem al prat, el creuem i anem a cercar la pista per on hem vingut. De seguida deixem a l'esquerra el caminet per on hem vingut del collet Roig. La pista que seguim marxa en sentit nord-est, molt pedregosa i d'acusada pendent. Uns 1,4 quilòmetres més avall, després d'una marrada, anem a parar a un camí ample i bastant planer que ens talla; a la dreta aniríem al collet de l'Orri, nosaltres fem a l'esquerra, en sentit nord-oest. Només començar aquest nou camí deixem a l'esquerra un abeurador pel bestiar. El camí perd alçada poc a poc. Uns 200 metres més avall abandonem el camí que dúiem (que porta a coll de Pallers i també baixa a coll de Sit per seguir cap a Bastanist), i trenquem a l'esquerra per un corriol molt bonic que travessa el bosc en sentit nord-oest. Uns 1,9 quilòmetres més enllà, enllacem a l'esquerra amb un camí més ample (és la continuació del que hem abandonat abans) que ens porta, uns 175 metres després, davant de l'aparcament de coll de Pallers, on donem per acabada aquesta caminada.

1.495 m 42.3156,1.6589Clica per veure'n la ubicació. Coll de Pallers

Inici i final de l'excursió.