42.4247,2.0160Clica per veure'n la ubicació. Carretera de l'estació d'esquí d'Err-Puigmal D-89 (Santa Llocaia)

Comencem a caminar seguint una pista cimentada que arrenca a la mateixa carretera D-89 i que marxa en direcció sud-oest. Guanyem alçada ràpidament. Uns 200 metres més amunt franquegem una tanca pel bestiar i un cop a l'altra banda abandonem la pista cimentada que se'n va per l'esquerra i trenquem a la dreta per un camí carreter que circula més aviat en sentit sud, endinsant-se en el bosc. El camí és força planer, amb tendència a pujar però molt suaument. Al començament ens acompanya a la dreta un filat electrificat. De tant en tant se'ns obren bones vistes a la dreta de la plana cerdana.

Sense deixar en cap moment el camí que està ben fresat, uns 700 metres des de que hem abandonat la pista cimentada, passem a frec d'un corral pel bestiar que ens queda a la dreta.

Després del corral defugim un camí que surt per la dreta i de seguida trobem a mà esquerra del camí una petita àrea d'esbarjo protegida per un tancat metàl·lic. Dins, a banda d'una taula i d'un espai per fer foc, disposem també d'una bonica font que avui malauradament no raja.

42.4173,2.0140Clica per veure'n la ubicació. Font del Refugi de Nahuja
Localitzem aquesta font al costat del camí que puja al refugi pastoral de Nahuja, uns 200 metres abans d'arribar-hi, dins una petita àrea d'esbarjo protegida per un tancat metàl·lic, on també disposem d'una taula i d'un espai per fer foc.
La font és tota feta amb pedra del país relligada. Consta d'un frontal en forma còncava, més alt del mig que dels extrems, coronat per una pedra al capdamunt. L'aigua raja per un tub de plàstic collat al mig del frontal, protegit per dues pedres i cau a una pica semicircular que descansa directament al terra.
Curiosament té el desaigua al mig de la pica i enlairat, de forma que, si la font raja, la pica sempre estarà plena.

Continuem pel mateix camí en lleugera pujada. Al cap d'uns 200 metres i després d'una llaçada anem a parar a una esplanada enlairada on hi trobem el refugi pastoral de Nahuja.

42.4164,2.0139Clica per veure'n la ubicació. Refugi de Nahuja
Petit refugi de pastors, de pedra amb teulada a una sola vessant. Lliure i no guardat.

Enfront del refugi, a l'altre extrem de l'esplanada, continua el camí que dúiem, en direcció sud-oest, suau pujada i assenyalat amb marques de color groc. Nosaltres el prenem però als escassos 75 metres d'haver-nos endinsat al bosc abandonem el camí marcat i trenquem a l'esquerra tot enfilant-nos per una torrentera.

Aquest és el tram que us apuntava a la introducció; no vam ser capaços de trobar un camí marcat i vam tirar pel dret, sense camí evident. Malgrat tot, el bosc està molt esclarissat i es podia avançar amb certa facilitat. Només dir-vos que és un recorregut no pas massa llarg, de no més de 550 metres, que vam fer sempre en pujada, remuntant torrenteres i en direcció més aviat llevant.

Finalment, al cap d'uns 550 metres de caminar bosc a través, anem a petar a un camí planer que ens talla; a la dreta aniríem al pla de Lloser i més enllà ensopegaríem de nou amb la continuació del camí ample que hem abandonat prop del refugi de Nahuja, nosaltres agafem el nou camí a l'esquerra. Circulem en sentit nord per un caminet estret i planer al començament però a mida que avancem esdevé més ample i amb tendència a perdre desnivell. El plàcid camí mor encara no uns 500 metres més avall, en un revolt d'una pista forestal. Després prendrem la nova pista a l'esquerra però ara la fem a la dreta, en molt lleugera pujada. De seguida ens encarem al sud-est, una mica més de 900 metres més endavant defugim una altra pista que arrenca per la dreta i un centenar de metres després som davant d'un corral pel bestiar. Just al començament del corral veiem uns escorrims d'aigua que creuen la pista. En aquest punt trenquem a la dreta per un corriol ascendent que passa per damunt del corral i que només cal seguir-lo durant poc més de 40 metres per ser davant la font Llagostera.

42.4148,2.0321Clica per veure'n la ubicació. Font Llagostera
Localitzada a la vessant nord del Puig d'Estaques, aproximadament un quilòmetre en línia recta al sud-est del refugi de Santa Llocaia, a escassos 40 metres per damunt de la pista forestal.
Es tracta d'una surgència d'aigua natural sense cap mena d'intervenció humana. Un bon raig d'aigua brolla per la part baixa d'unes roques i s'escola pel terra formant un petit rec que arriba a la pista, la creua i es perd muntanya avall.

Desfem els prop de 1,1 quilòmetres que ens separen del caminet per on hem vingut des del refugi de Nahuja que ara deixem a l'esquerra. Som a la corba pronunciada de la pista. Continuem per ella en suau baixada. 175 metres després anem a parar a un encreuament de pistes amb el refugi de Santa Llocaia davant nostre, a l'altra costat de la pista. Aquí prenem la pista planera que se'n va per la dreta en direcció sud-est. Al cap d'uns 300 metres estem a frec d'una zona d'esbarjo que ens queda a la dreta, presidida per la bonica font de Santa Llocaia que li dóna nom a l'espai.

42.4184,2.0257Clica per veure'n la ubicació. Font de Santa Llocaia
La localitzem a només 300 metres al sud-est del refugi de Santa Llocaia.
Trobem la font dins d'una àrea d'esbarjo protegida del camí amb baranes de fusta i molt ben arranjada on poder fer-hi una bona estada; arbrada, amb escales de pedra, espais per fer foc, taules i bancs de fusta.

La font consta d'un mur fet amb pedra relligada del país, amb forma de caseta amb teuladeta asimètrica a dues vessants, que al mateix temps fa de frontal i de retenció de les terres, un altre muret més baix formant angle amb el principal que alhora fa de respatller a un bancal de pedra i dos abeuradors allargats i consecutius disposats en cascada. L'aigua brolla per un broc de pedra i cau al primer dels abeuradors.
Al mig del frontal hi destaca una pedra d'un color més clar que la resta amb el nom de la font en francès i un bonic gravat representant el campanar de l'església del poble.

Reculem els no més de 300 metres fins la cruïlla de pistes; rebutgem la pista per on hem vingut i que ara ens queda a l'esquerra i continuem recte en direcció nord-oest. De seguida passem pel costat del refugi pastoral de Santa Llocaia que tenim a la dreta, a peu de pista.

42.4204,2.0229Clica per veure'n la ubicació. Refugi de Santa Llocaia

Seguim davallant poc a poc per la pista. Uns 550 metres més endavant ignorem una pista que se'n va per la dreta i poc més d'un centenar de metres després s'acaba el terra i comencem a trepitjar asfalt. Uns 300 metres més avall, just a l'entrada d'un revolt a l'esquerra, ens desviem uns metres a mà dreta per atansar-nos a un mirador natural on també disposem d'una bonica taula d'orientació.

42.4255,2.0218Clica per veure'n la ubicació. Taula  d'orientació de Santa Llocaia
Les vistes des del mirador son excepcionals. A part de molts pobles de la plana cerdana, podem veure diferents cims del Pirineu, ben assenyalats gràcies a la bonica taula d'orientació.

Tornem a la pista i continuem avall, en sentit més aviat sud-oest. El caminar es fa una mica feixuc pel fet de trepitjar asfalt, encara sort que és una pista amb molt poca circulació, només ens vam creuar amb un vehicle en tot el recorregut. Sense cap punt d'interès a destacar, una mica més de 700 metres més endavant defugim el camí que surt per l'esquerra (el que hem pres al començament per anar al refugi de Nahuja), franquegem la tanca pel bestiar i emprenem la baixada de l'últim tram de pista, de poc menys de 200 metres, fins la carretera D-89, on tenim estacionat el vehicle i donem per acabada aquesta excursió.

Inici i final de la caminada.