42.3505,1.7448Clica per veure'n la ubicació. Nas
El petit nucli de Nas és un agregat de Bellver de Cerdanya, es localitza al sud-oest del municipi, entre les valls de Pi i de Ridolaina, sobre l'anomenat pla de Nas, contrafort septentrional del serrat de l'Avetosa. El seu nom és d'origen preromà. Curiosament és un dels pocs pobles que no disposen d'església, la que havia de ser, dedicada a Sant Nazari, no va arribar a acabar-se mai.

Estem situats al capdamunt de la carretera de Nas, un centenar de metres abans de les primeres cases. Entrem al poble pel carrer principal que al començament s'anomena carrer de Bellver i més enllà Major. De seguida defugim el carrer del Pedralló que deixem a l'esquerra, 50 metres més endavant ignorem l'estret carrer de Santa Eugènia també a l'esquerra i tot seguit fem el mateix amb el carrer de Sant Nazari que se'n va per la dreta. Escassos 40 metres després abandonem el carrer principal per conèixer les tres fonts del poble. Trenquem doncs a l'esquerra pel carrer de Cortariu on hi trobem, uns 25 metres més enllà a mà dreta, la primera de les fonts d'avui, la font de Dalt.

42.3487,1.7435Clica per veure'n la ubicació. Font de Dalt de Nas
Emplaçada dins el nucli urbà, al carrer de Cortariu, enfront mateix del carrer de les Fonts, adossada a la tanca d'una casa que queda al damunt. Tota ella està construïda d'obra i arrebossada amb ciment. Consta de tres grans safareigs rectangulars separats l'un de l'altre per un envà, els dos de més a l'esquerra coberts amb teulada a una vessant i el de la dreta descobert. L'aigua raja regulada per una aixeta de llautó collada a la paret de més a l'esquerra i cau directament al primer safareig. Sota l'aixeta disposem de dos passamans de ferro on recolzar les garrafes o galledes mentre s'omplen.

Continuem pel carrer que surt davant de la font, dit de les Fonts. De seguida passem a frec de la Casa de la Font que ens queda a la dreta i pocs metres més avall s'acaba el carrer i esdevé un camí de terra que baixa a buscar el torrent de les Basses. En no res trobem a mà dreta un petit replà amb la font del Mig al fons, adossada a la tanca de la Casa de la Font.

42.3485,1.7441Clica per veure'n la ubicació. Font del Mig de Nas
Trobem aquesta antiga font als afores del poble, just al capdavall del carrer de les Fonts, adossada a la tanca de la Casa de la Font. La font queda sota la tanca de pedra que delimita una de les últimes cases del poble, la Casa de la Font. La formen una paret que combina maons i pedra. A la part baixa es troba la sortida d'aigües per mitjà de dos brocs de ferro disposats a dos pams l'un de l'altre i encastats a una pedra allargada. L'aigua cau a una primera pica (o abeurador) allargada de pedra picada que descansa directament al terra, després passa a altres tres piques d'iguals característiques disposades a continuació, a la dreta i adossades a la paret. A l'esquerra de la primera pica hi ha una petita bassa rematada amb una filera de teules que també s'alimenta amb l'aigua sobrera de la primera pica. L'aigua sobrant del conjunt desguassa per un solc travessant el replà i s'escola camí avall.
Es tracta d'una antiga font, tal com ho demostra la inscripció amb la data de 1867 que hi ha gravada entremig de les dues sortides d'aigua. Hi ha una altra inscripció més recent a la part de dalt del frontal, aquesta de 1927.

Tornem al camí que baixa a buscar el torrent per dins el bosc i el seguim durant uns 150 metres, fins que som a la llera del torrent de les Basses. Just a l'altra banda, sota una balma, trobem la font de Baix.

42.3473,1.7442Clica per veure'n la ubicació. Font de Baix de Nas
La localitzem a la llera del torrent de les Basses, uns 200 metres al sud del poble, sota una balma. Des del poble ens hi podem atansar amb facilitat. Curiosa font. Una primera cisterna d'obra situada en un extrem recull tots els regalims del sostre de la balma. Després l'aigua passa a un gran safareig que queda a la dreta aixoplugat per la mateixa balma i també a un llarg abeurador disposat a l'esquerra.

Vistes les tres fonts de Nas desfem els 250 metres que ens separen del carrer Major que reprenem a l'esquerra en sentit ponent i ens disposem a començar l'excursió.

Deixem la casa rural de Can Trisca a la dreta i de seguida sortim de Nas. Defugim un camí que surt per la dreta i continuem recte per una ampla pista forestal que porta inicialment direcció sud-oest, seguint les franges blanques i grogues corresponents al sender de petit recorregut PR-C-124, també anomenat Camí de Cerdanya o Ruta dels Segadors.

Es tracta d'un sender que uneix la població berguedana de Gòsol amb Bellver de Cerdanya, travessant la serra del Cadí pel Pas dels Gosolans. Antigament l'utilitzaven colles de segadors de Gòsol que a principis de juny anaven a treballar a masos de la Cerdanya.
Aquest camí és el que va seguir Picasso al 1906, quan després d'una estada a Gósol va decidir traslladar-se a Paris; va sortir de Gósol fins a Bellver, amb Fernande Olivier, un traginer i una mula per després continuar fins a Puigcerdà i Vernet les Bains camí de la capital francesa.

Circulem plàcidament per la pista tot travessant el pla de Nas, envoltat de conreus. Uns 850 metres després d'haver deixat les últimes cases enrere abandonem la pista i trenquem a la dreta per un corriol que fa drecera enfilant-se amunt pel mig del bosc, seguint sempre les marques blanques i grogues.

Uns 500 metres més amunt anem a petar altre cop a la pista principal que seguim a la dreta. En escassos 20 metres entrem en un revolt pronunciat a l'esquerra, som al Collet (42.3406,1.7400)Clica per veure'n la ubicació. .

Des del Collet es domina la vall de Ridolaina i veiem cap al nord la Tossa Plana de Lles, la Muga i la Carbassa.

Continuem per la planera pista que marxa clarament en direcció sud. A baix a la dreta ens queda el torrent de Ridolaina.

La vall de Ridolaina a la que li dóna nom el torrent del mateix nom que davalla de forma abrupta i sobtada des de la Serra del Cadí, s'obre per eixamplar-se a l'alçada de Nas i acabar definitivament a la plana de la Batllia, sempre sota l'ombra dels pics d'Aguiló i Comabona.

Uns 450 metres més endavant franquegem un pas canadenc (42.3369,1.7412)Clica per veure'n la ubicació. . Just després defugim un corriol ascendent que arrenca per l'esquerra, nosaltres no deixem la pista principal. Després d'un curt tram de lleugera baixada anem guanyant alçada molt poc a poc. Uns 550 metres més endavant deixem un abeurador pel bestiar a mà esquerra i a peu de camí.

Seguim per l'ensopida pista, resseguint unes fites de pedres que sovintegen a la dreta del camí. A l'esquerra ens queda el serrat de l'Avetosa i a la dreta les planes d'Hereus.

Quan portem caminant uns 1,7 quilòmetres des del pas canadenc, just quan la pista entra en un revolt a l'esquerra, abandonem de nou la pista i continuem per una drecera que surt enfront, mantenint la direcció que dúiem i també les marques blanques i grogues que no hem deixat des del començament. El sender per on circulem ara és molt bonic, transita per un espès bosc, amb els marges coberts de molsa.

Anem caminant per dins el bosc, resseguint el senderó que s'enfila força muntanya amunt. De tant en tant se'ns obren vistes a la dreta que ens permeten albirar les ruïnes de la torre de Sant Romà (malgrat que gaudirem de millor panoràmica una mica més amunt, quan siguem de nou a la pista principal). Sense deixar el camí que està ben fresat, una mica més de 400 metres des de que l'hem començat i després de creuar un reg, anem a petar altre cop amb la pista principal que ens talla i que fem a la dreta. En no res arribem a la font Tosca que ens queda a mà esquerra i a peu de camí.

1h 30'
42.3199,1.7352Clica per veure'n la ubicació. Font Tosca
Situada a peu del camí dit de Cerdanya o ruta dels Segadors, a uns 450 metres al nord del refugi del Cortal de l'Oriol i a uns 400 de la font de l'Orri. El conjunt està format per una bassa, un llarg abeurador i la senzilla font. La font és un simple tub de plàstic encastat al marge del camí, a un metre d'alçada, per on brolla generosament aigua que cau al terra, travessa la pista i s'escola muntanya avall. A deu metres de la font, també a peu de pista, trobem un llarg abeurador d'obra arrebossada amb ciment que s'alimenta d'una gran bassa que hi té adossada i que queda per damunt del marge.

Des d'aquí es veuen a l'altre caient de la vall les ruïnes de la torre de Sant Romà, fortificació medieval.

Seguim per la pista, amb lleugera pujada i la mateixa direcció que dúiem, més aviat sud al començament, adreçant-nos mica en mica al sud-est. Al cap d'uns 375 metres la pista entra en una corba a la dreta, canviant el sentit del nostre caminar i encarant-nos al sud-oest. Un centenar de metres més endavant som davant de la font de l'Orri o del Cortal de l'Oriol.

1h 35'
42.3166,1.7357Clica per veure'n la ubicació. Font de l'Orri o del Cortal de l'Oriol
Erigida en una raconada al costat del camí dit de Cerdanya o ruta dels Segadors, a uns 50 metres al nord del refugi del Cortal de l'Oriol i a uns 400 al sud de la font Tosca.
La captació de l'aigua de la muntanya és canalitzada per dins d'un muret de pedra que acaba en una petita paret. D'aquí l'aigua brolla generosament per un tub colzat amb rajolí i cau en un llarg abeurador d'obra disposat en angle recte respecte el frontal de la font, que a la vegada passa a un segon abeurador, tant llarg com el primer, situat a continuació i al mateix nivell. Al damunt de cada abeurador hi ha un tub metàl·lic disposat longitudinalment, de cap a cap i sostingut amb passamans de ferro. En podem trobar altres casos a la font del Gonec, emplaçada al capdamunt de la veïna vall de Pi, un altre a la font Freda de Bellver situada al coll de Font Freda i un altre a la Font Freda de Riu, que es troba al camí que porta del coll de Trapa al collet de Moixeró.

Davant mateix de la font hi ha una bifurcació; abandonem definitivament la pista principal i les marques del PR-C-124 que se'n va per la dreta i trenquem a l'esquerra per un camí carreter ascendent. En no res som al mig d'un bonic prat herbat amb el refugi de pastors del Cortal de l'Oriol al bell mig, punt culminant de la nostra excursió.

1h 40'
42.3162,1.7344Clica per veure'n la ubicació. Refugi del Cortal de l'Oriol
Emplaçat a la capçalera de la coma del mateix nom. Es tracta d'una petita cabana de pastors amb llar de foc i un cortal pel bestiar que pot ser utilitzada com a refugi lliure. Tenim una bona panoràmica del Comabona al sud. Des d'aquí es pot continuar la Ruta dels Segadors fins el refugi guardat de Prat d'Aguiló.

La tornada la farem íntegrament per la pista principal. Desfem les nostres passes fins la font Tosca. Pocs metres després de la font ignorem la drecera per on hem vingut a l'anada i que ara ens queda a l'esquerra i continuem recte pel camí principal.

Aproximadament un quilòmetre més avall, just a la sortida d'un revolt pronunciat a l'esquerra, arrenca per la dreta un camí que circula per dins el bosc i que mena prop de 700 metres més tard al costat del pas canadenc, però que vam provar de fer i estar ple d'arbres recentment tallats, fent molt difícil el seu pas, no us el recomano.

Així doncs no fem drecera i continuem pista avall. Al cap d'uns 600 metres la pista fa un gir a la dreta, moment que deixem a l'esquerra el bonic senderó per on hem drecera a l'anada. Anem caminant en direcció nord, resseguint les fites de pedra que ara ens queden a l'esquerra. Uns 1,7 quilòmetres després franquegem de nou el pas canadenc i 450 metres més enllà som al Collet; rebutgem la drecera de l'esquerra i continuem sense deixar la pista durant els aproximadament 2 quilòmetres que ens separen de Nas, on donem per finalitzada l'excursió.

42.3505,1.7448Clica per veure'n la ubicació. Nas

Punt de partida i final de la caminada.