41.5224,2.2541Clica per veure'n la ubicació. Cementiri de Santa Maria de Martorelles

Deixem el cementiri a la nostra esquerra, l'asfalt s'acaba i esdevé una pista de terra que circula en direcció nord-est, amb vinyes a banda i banda veremades recentment. Uns 200 metres després arribem a una trifurcació; deixem tant el camí que segueix recte com un altre amb una cadena a l'esquerra i agafem un corriol a la dreta que voreja Can Bernades, deixant la masia a la nostra dreta. Immediatament després trenquem a la dreta per un camí ascendent en direcció a una pineda. Un cop salvada la curta pujada, entrem al bosc, just en el punt que el camí fa un gir a l'esquerra i pren inicialment direcció est. A partir d'aquí anem caminant per un sender planer i molt bonic que transcorre per dins el bosc, anomenat camí de Can Ros. Uns 275 metres més endavant trobem una bifurcació; a la dreta pujaríem fins al capdamunt del carrer Poal on hi ha un dipòsit d'aigua municipal, nosaltres prenem el de l'esquerra. Uns 300 metres després obviem un camí descendent a l'esquerra que baixa a la font del Racó i 175 metres més enllà deixem un caminet ascendent a la dreta que puja a buscar també el dipòsit municipal. Continuem pel camí que és agraït, veiem diverses parets de pedres que intuïm podrien ser feixes d'antics conreus. Uns 175 metres més endavant abandonem el camí que portàvem i prenem un trencall que surt per la nostra dreta.

El corriol que descriurem tot seguit transcorre enterament per dins el bosc, amb pujada constant, enllaçant el camí de Can Ros que portàvem fins ara i la pista forestal que des del nucli urbà puja a Castellruf. Així doncs, encetem el corriol que inicialment marxa en sentit més aviat sud, en lleugera pujada i amb símptomes d'haver estat desbrossat recentment. Al cap d'uns 125 metres anem a parar a un corriol que ens talla i que fem a l'esquerra. Uns 75 metres més endavant sembla que el camí es mor, però no, cal pujar per un talús que ens queda a mà dreta i continuar enfilant-nos muntanya amunt. A partir d'aquí hem canviat el sentit del nostre, ara ho fem clarament a l'oest. De seguida torna a estar ben fresat i fàcil de seguir. Sense deixar de guanyar alçada anem fent alguna marrada durant uns 225 metres, fins que sortim a una esplanada presidida per una torre elèctrica que ens queda a mà esquerra. Des d'aquí seguim per un camí planer que surt per la dreta i ens duu finalment, uns 125 metres més enllà, a la pista forestal que puja des del nucli urbà a Castellruf.

Agafem la pista a l'esquerra, amb lleugera pujada. Uns 350 metres més enllà, en el punt que la pista fa un tomb a l'esquerra, arribem a una petita clariana; si caminem uns metres a la dreta i amb molt de compte, podem gaudir d'un mirador natural amb unes bona panoràmica per sobre la pedrera de Can Gallemí (41.5170,2.2627)Clica per veure'n la ubicació. .

Tornem a la pista i continuem pujant. Passem per sota de tres línies elèctriques consecutives, mentre que deixem un camí a l'esquerra que puja a una de les torres i una mica més enllà un corriol a la dreta. Uns 150 metres després d'haver deixat la tercera línia elèctrica, obviem un corriol descendent a la dreta que ens portaria a la font de la Teula (després l'agafarem) i només una vintena de metres més enllà som en una trifurcació; recte podríem anar al turó de Galzeran i al coll d'en Gurri, entre d'altres llocs (després l'agafarem), la pista de l'esquerra ens baixaria a la font de la Mercè. Nosaltres prenem un corriol ascendent que surt immediatament a la nostra esquerra i que marxa en sentit nord, contrari al que portàvem. Pugem pel corriol boscós. Uns 100 metres més amunt trobem davant nostre una sitja excavada al marge amb uns murs laterals que ens queden a la dreta.

Obviem el camí que surt per l'esquerra de la sitja (és per on vindrem a la tornada) i seguim pel de la dreta. Continuem pel camí marcat, de seguida trobem restes de construccions de l'antic poblat ibèric al mateix temps que assolim la segona cota de Santa Maria de Martorelles, el turó de Castellruf.

41.5147,2.2662Clica per veure'n la ubicació. Poblat ibèric de Castellruf
Es troba situat al turó del mateix nom, una elevació de la Serralada de Marina de 459 m. d'alçada, a l'àrea geoestratègica de separació entre les planes del Vallès i la costa del Maresme. Té una posició de predomini sobre bona part del Vallès Oriental i amb visió directa d'un tram del Besòs. Les restes patrimonials són conegudes a partir de les notícies que Serra Ràfols difongué en els reculls sobre els poblats ibèrics del Maresme. Les seves restes s'estenen pel cim i el vessant est i tenen una extensió aproximada de 0,5 Ha. El poblat estava envoltat per dues muralles, la primera protegia la part superior i la segona transcorria uns 13 metres per sota.

Continuem pel camí marcat, passant entremig de les antigues construccions, envoltant el turó en sentit contrari a les agulles del rellotge. Un cop som a la vessant oest, passem per sobre roques amb líquens, des d'on se'ns brinden unes excel·lents vistes. Seguim uns metres més fins anar a parar de nou a la sitja anterior. A partir d'aquí desfem el senderó per on hem pujat, davallant fins la base del turó, on hem deixat la trifurcació anterior. Ara agafem la pista planera que surt davant nostre, que és la continuació de la que portàvem a l'anada, amb el mateix sentit, sud, resseguint les marques blanques i vermelles corresponents al sender de gran recorregut GR 97.3. Al cap de només 40 metres trobem unes escales de fusta a la dreta que ens atansen als peus del dolmen de Castellruf.

41.5131,2.2670Clica per veure'n la ubicació. Dolmen de Castellruf
Sepulcre de planta rectangular, del 3000 abans de Crist, amb dues lloses a cada costat i amb una coberta trencada en dos parts i oberta cap al Sud-oest. Al seu costat hi havia un menhir que ara es troba a la plaça de Santa Maria de Martorelles.

Baixem les escales fins el camí principal que reprenem a l'esquerra, en sentit contrari al que dúiem al venir, fins la trifurcació anterior; ara continuem escassos 20 metres recte per la pista, al cap dels quals ens desviem per un corriol descendent que arrenca per l'esquerra endinsant-se en el bosc. Cal anar en compte, doncs passem per un tram molt erosionat pel pas de les aigües, força relliscós i amb molta pendent, després se suavitzarà. Uns 250 metres camí avall trenquem a l'esquerra per una torrentera que ens durà, una cinquantena de metres més amunt, a la font de la Teula.

41.5115,2.2656Clica per veure'n la ubicació. Font de la Teula
La trobem al sud de Castellruf, en una petita esplanada enmig del bosc, al capdamunt d'una torrentera. Està ubicada en una paret de roca granítica natural, al vessant esquerra de la qual surt un broc metàl·lic en forma de teula per on raja l'aigua i cau en un petit bassal rodó de pedra. Normalment es veu regalimar aigua per tots els racons de la paret. Sense dubte, una de les fonts més maques dels voltants, potser per la seva integració al paisatge. És una de les meves preferides.

Baixem els 50 metres de la torrentera fins el camí principal. Girem a l'esquerra continuant amb el mateix sentit que dúiem a l'anada. El camí ara és bastant planer. Al cap d'uns 150 metres defugim un camí a la dreta i poc després n'obviem un altre descendent a la dreta que uns metres més avall enllaça amb l'anterior per conduir fins la font de Sant Domènec i el Ca i més avall encara a la font Sunyera. Nosaltres continuem recte, en sentit sud-oest. Uns 175 metres després de l'últim trencall, poc abans de trobar un camí ascendent i molt embrossat que se'n va per l'esquerra, hem de tombar un petit corriol en baixada a la dreta, entre fullaraca de roure, que creua el bosc i ens porta al toll forestal anomenat la Bassassa, que resta a poc més de 15 metres per sota del camí.

41.5091,2.2632Clica per veure'n la ubicació. Toll la Bassassa
Es troba a pocs metres del corriol que porta de la font del Ferro a la font de la Teula. Toll d'aigua permanent, amb presència de fauna i vegetació natural com falgueres cues de cavall. Aquesta zona humida, antiga bassa de reg, és un punt de recollida d'aigües d'escorrentia fins que aquestes arriben al torrent de la Font Sunyera.

Després de gaudir de l'indret tornem al camí que portàvem i el reprenem amb el mateix sentit que l'hem deixat. De seguida rebutgem un camí ascendent a l'esquerra i poc més enllà la vegetació ens permet veure unes vistes a la dreta de la serra Prelitoral. Una vintena de metres després arribem a una petita clariana des d'on surt un corriol descendent a la dreta que agafem i ens condueix en menys de 25 metres a la font del Ferro.

41.5085,2.2627Clica per veure'n la ubicació. Font del Ferro
La trobem per sota del camí principal, en un replà enclotat entre avellaners, falgueres i alguna alzina. La font és un mur longitudinal adossat al marge on la part central està endarrerida respecte la seva façana mitjançant una volta d'obra vista. En aquest espai s'hi ubica la sortida de l'aigua amb un tub metàl·lic petit, un altre tub més gran al costat i un bassiol de terrissa al terra.

Després de visitar la font retrocedim pel corriol en pujada fins retrobar el camí que portàvem que reprenem a la dreta, entre talussos argilosos i alzines, per un camí molt bonic.

El camí ens porta uns 200 metres més amunt a una pista forestal que ens talla; a l'esquerra pujaríem al turó de Galzeran i ens podríem atansar al coll de Montalegre o al coll de Can Gurri, l'ample vial que surt enfront nostre ens duria al capdamunt de la urbanització de Mas Corts, nosaltres prenem la pista que ens talla a la dreta, en lleugera baixada, en direcció nord-oest, per una zona amb més insolació poblada per pins i alzines. Després d'uns 300 metres, poc abans d'arribar a una gran clariana i alhora encreuament de camins, abandonem aquesta pista que segueix recte cap a la part alta de Sant Fost Residencial i tombem a la dreta per una altra pista descendent també. Anem perdent alçada per una pista ampla que marxa en direcció nord-est, obviant qualsevol camí que ens meni. Després d'uns 750 metres de constant baixada veiem a mà esquerra i per sota la pista una gran esplanada envoltada de magnífics plàtans; en un racó ens espera la font Sunyera.

41.5135,2.2606Clica per veure'n la ubicació. Font Sunyera
Erigida als afores del poble, a uns 800 metres al sud-est. Gairebé sempre raja. La font, procedent d'una mina creada antigament, està en una petita cova feta d'obra en forma d'arc arrebossat i acolorit amb sulfat de ferro. Un broc metàl·lic aboca el raig a un petit toll i l'aigua s'escola a través d'un rec tot creuant l'esplanada arbrada fins el torrent.
Davant hi ha una gran esplanada amb grans pedres sobrants de la pedrera veïna, que escampades aleatòriament fan de taula o seient. L'indret està ple de plàtans que confereixen una bona ombra a l'estiu i conviden a fer-hi berenars.
Aquesta font ha estat una de les més importants del poble al llarg dels anys, ja que abans que s'instal·lés l'aigua corrent era la que proveïa a Santa Maria de Martorelles. Es localitza a la capçalera del torrent de la Font de Baix que desprès d'enllaçar amb el torrent de Can Gurri i el torrent que baixa de les Llicorelles, tots tres formen el torrent de Can Sunyer que desemboca al Besòs.

Creuem l'esplanada arbrada i sortim altre cop a la pista que dúiem al venir, que ara reprenem a l'esquerra, planejant en direcció nord-oest. Uns 180 metres més endavant, sota la línia elèctrica, deixem un camí a l'esquerra i una petita pedrera a la dreta. 50 metres després passem a frec d'un cartell del Parc de la Serralada de Marina i uns 50 més enllà franquegem una cadena que barra el pas als vehicles motoritzats. A l'altra costat trepitgem l'asfalt del carrer de la font Sunyera, amb cases a banda i banda. Continuem per aquest carrer que fa un gir a l'esquerra i passa a anomenar-se carrer de la font del Ca. Rebutgem una pista que arrenca per la dreta i puja a Castellruf al mateix temps que deixem a l'esquerra l'antiga bàscula de la pedrera de Can Gallemí. De seguida entrem al nucli urbà de Santa Maria de Martorelles, deixem Can Ferriols a la dreta i al cap del carrer arribem a la plaça Joan Matons. Aquí girem a la dreta i baixem pel carrer Josep Anselm Clavé uns 150 metres fins arribar al carrer de l'escola que ens condueix directament al cementiri, on donem per finalitzada aquesta excursió.

Arribem al final de la passejada d'avui.