Caminada I-227 (Vallès Occidental)

41.6406,2.1141Clica per veure'n la ubicació. Restaurant Casa de Guanta (Sentmenat)
La Casa de Guanta és d'abans del segle XV. La documentació sobre l'existència d'aquesta masia no és gens clara; hi ha però, notícies dels llinatges Guanta i Castellet de Guanta des del segle XIII. La distinció entre castellet i casa no es pot fer fins al segle XV. La casa que hi ha a dalt de la roca, segons fonts orals, està construïda sobre les parets d'una masia més antiga. Part de les pedres de l'edifici antic van ser aprofitades en el nou. L'emplaçament i l'entorn són especialment bells.
Molt a prop hi ha el castell de Guanta, també anomenat castell del Moro, datat l'any 1012. Actualment només queden dempeus dos panys de paret. En diversos escrits es troba una considerable confusió entre la casa de Guanta (també anomenada el Castellet), i el castell de Guanta (o del Moro). L'edifici que ha sobreviscut sovint rep la denominació de el Castell, quan realment és el Castellet.

Estem situats a l'aparcament que hi ha al costat del restaurant Casa de Guanta, a dalt podem veure la Casa de Guanta (41.6398,2.1141)Clica per veure'n la ubicació. i a l'altre costat de la pista una font amb aigua de la xarxa municipal. Comencem a caminar per la pista forestal en sentit nord, seguint les marques blanques i grogues corresponents al sender PR-C-48. Al cap d'uns 350 metres veiem un gran dipòsit d'aigua a la nostra esquerra. A aquesta alçada un pal indicador ens assenyala, a l'esquerra, la font de les Nueretes, que trobem només 130 metres més enllà. Avui no raja.

41.6440,2.1125Clica per veure'n la ubicació. Font de les Nueretes
Situada a peu de camí. La font és un tub metàl·lic clavat en una petita paret de pedra adossada al marge i una pica quadrada feta de pedres, envoltada de vegetació. L'aigua travessa el camí i desaigua directament a la riera que té a tocar.

Seguint el corriol amunt anirem trobant un seguit de petits gorgs i salts d'aigua. El primer (41.6441,2.1121)Clica per veure'n la ubicació. resta a escassos 30 metres més amunt de la font de les Nueretes. Malauradament avui no baixa aigua per la riera i el desllueix.

Continuem pujant pel sender que comença a enfilar-se; està ben fressat i no hi falten les marques blanques i grogues que sovintegen. Una seixantena de metres més endavant creuem el torrent, allunyant-nos una mica d'aquest que ens queda a la dreta. Passem un tram amb forta pendent i relliscós, encara que ens podem ajudar d'unes cordes disposades a tal efecte. A dalt a l'esquerra deixem una balma natural.

Uns 50 metres més amunt de la balma, a mà dreta, queda un altre salt d'aigua però la vegetació tapa l'accés i al no baixar aigua per la riera descartem de veure'l. Continuem corriol amunt en pujada, sempre acompanyats de les marques blanques i grogues. Uns 90 metres després tornem a creuar el torrent per segona vegada.

Circulem uns metres en paral·lel amb el torrent que ens queda a l'esquerra però al cap de només cinquanta metres el camí fa un tomb envers la dreta, en sentit nord. Aquí ens acomiadem del torrent i emprenem un tram costerut en terreny pedregós que ens duu, una cinquantena de metres més enllà, a una clariana marcada com Font de la Mata (una altra vegada que vàrem passar per aquí ja vaig cercar informació referent a aquesta font, sense èxit) i alhora encreuament de camins; pel camí de l'esquerra aniríem al castell de Gallifa, nosaltres aquí abandonem el PR-C-48 que ens ha acompanyat des del començament i continuem per un camí ample que surt per la dreta. Al cap d'uns 100 metres ja veiem, a mà esquerra, l'indicador a la font Falsa; pugem el talús i seguim un desdibuixat corriol que s'enfila amunt. Als pocs metres hi ha una bifurcació que fem a la dreta i en poc més de 30 metres trobem la font a peu de camí i a mà esquerra. Compte que hi ha perill !

41.6466,2.1130Clica per veure'n la ubicació. Font Falsa
La font es troba dins el bosc, enlairada uns 50 metres per sobre del camí. Es tracta d'un avenc al terra en forma de pou, d'uns 2 metres de diàmetre per uns 3,5 metres de profunditat, que en èpoques d'abundància de pluges fa de sobreeixidor d'algun corrent d'aigua subterrània i alimenta de forma notòria la riera de Guanta.

Tornem al camí ample i el reprenem amb el mateix sentit que dúiem, sud-est. 150 metres després, en un revolt a l'esquerra, obviem un corriol que surt per l'esquerra en pujada i s'enfila cap a la Serra Llisa, nosaltres continuem sense deixar l'ample vial, encarant-nos al nord-est. A la dreta se'ns obren bones vistes.

Uns 550 metres més endavant trobem la primera de les cases de la urbanització de Guanta, anirem trobant-ne d'altres de disperses. 650 metres més enllà anem a parar a un carrer que ens talla i que fem a la dreta, en baixada alhora que recuperem les marques blanques i grogues del PR-C-48. Uns 440 metres més avall abandonem el camí ample i trenquem a l'esquerra per un corriol que s'endinsa en el bosc, seguint els senyals blancs i grocs el lleugera davallada. Als pocs metres d'entrar en aquest corriol, uns 30 metres, ens desviem una mica a la dreta on hi trobem un mirador natural (41.6412,2.1201)Clica per veure'n la ubicació. amb excel·lents vistes.

Un cop hem gaudit de les vistes, reprenem el corriol que havíem deixat. El seguim a la dreta, en suau baixada i sempre per dins el bosc i en direcció més aviat sud. Al cap de mig quilòmetre per dins el bosc arribem a una bifurcació de camins; prenem el brancal de l'esquerra, sempre en baixada. De tant en tant trobem un tram força erosionat pel pas de les aigües però que salvem amb facilitat. Després d'aproximadament 300 metres des que hem deixat enrere l'últim encreuament, veiem un antic pou a mà esquerra del camí i només 50 metres més avall trenquem a la dreta (recte sortiríem a la pista que porta al collet del Català passant pel pla de les Absoltes) per un corriol que aviat tindrà força pendent. 300 metres més endavant anem a sortir a un camí transversal, el camí de Can Senosa; a poca distància a l'esquerra hi ha la part de dalt del mas, nosaltres agafem el camí a la dreta, planerament. De seguida sortim del bosc. El camí ara circula en sentit nord-oest, vorejant un ben endreçat camp d'oliveres que ens queda a l'esquera, a la dreta tenim el bosc. Si mirem a l'esquerra veurem emergint a la llunyania el Puig de la Creu.

Al final del camp d'oliveres fem un gir a l'esquerra i uns 70 metres després tombem a la dreta per un sender de lleugera baixada que es torna a ficar dins el bosc. No fem cas a cap camí que ens meni i encara no cent metres més enllà deixem la Taula Colomina (41.6368,2.1186)Clica per veure'n la ubicació. a la dreta, a l'esquerra ens queda la riera de Sentmenat.

Una singular taula de zenc molt atrotinada envoltada de quatre bancs de pedra per seure que de ben segur ha viscut molts esmorzars de caçadors, boletaires i caminaires.

Caminem en paral·lel a la riera que ens acompanya a l'esquerra. Al cap d'uns 200 metres arribem a un encreuament; el corriol de la dreta porta al Salt de Guanta, però nosaltres abans visitarem la font de Bou. Així doncs prenem el brancal de l'esquerra que baixa a buscar la riera, la qual creuem poc després per una palanca de fusta. A l'altra banda ja veiem la bonica font de Bou.

41.6380,2.1160Clica per veure'n la ubicació. Font de Bou
Situada al marge dret de la Riera de Sentmenat, a uns 100 metres aigües avall dels peus del salt de Guanta. Situada en un paratge de gran bellesa natural, d'espessa i frondosa vegetació, grans roques i un singular arbre que ha crescut horitzontalment. La font i el seu entorn han estat restaurats per la gent del municipi, disposa d'una taula i bancs de pedra per menjar-hi.
La font queda enclotada un metre per sota del nivell del sòl, formada per tres murets de pedra en angle recte i unes escales de pedra que ens hi atansen. En un extrem de la paret principal és on s'ubica la sortida d'aigua. Aquesta raja mitjançant un tub d'acer inoxidable, cau a una pica quadrada situada arran de terra i desaigua directament a la riera.
A escassos 20 metres per damunt de la font actual i adossada al marge rocallós de la muntanya encara es pot veure l'antiga font de Bou, ara eixuta.

Continuem amb el mateix sentit que dúiem; passem per sota de l'arbre que ha crescut horitzontalment, deixem a l'esquerra una taula de pedra que queda al costat de l'antiga font de Bou, a la dreta un pedrís. Des d'aquí creuem la riera, avui eixuta, i un cop a l'altre costat pugem un petit talús que queda davant nostre i engeguem per un corriol que se'n va per l'esquerra, en suau pujada. De seguida anem a parar a un sender que ens talla i que fem a l'esquerra (és la continuació del camí que hem obviat abans de visitar la font de Bou) i que en menys de 100 metres ens duu a la base del Salt de Guanta.

41.6397,2.1152Clica per veure'n la ubicació. Salt de Guanta
El paratge de Guanta és una de les zones més belles del terme municipal de Sentmenat. La Casa de Guanta corona el turó del qual davalla l'aigua del Saltant. Aquest salt d'aigua, que només podem gaudir en les èpoques de pluja, té una alçada considerable.

Un corriolet que surt per la dreta de la base del saltant condueix a les coves del Comte i la Princesa (41.6392,2.1149)Clica per veure'n la ubicació. .

Són dues cavitats situades a les parets del Saltant de Guanta i de dimensions força reduïdes. La cova pròpiament dita és una cavitat molt petita que es troba a mitja alçada de la paret del Saltant, a la seva part esquerra, amb un accés difícil. L'altra cavitat és una balma situada al peu de la paret, encara més a l'esquerra. És més gran que la cova i diverses troballes de terrissa en les excavacions que s'hi van fer han demostrat que les coves del Comte havien estat unes zones habitades des de molt antic. Aquestes coves són les que han donat peu a la llegenda del comte Borrell, que diu que és el lloc on es va refugiar quan fugia de la persecució d'Al-Mansur, després de la batalla de Matabous, a Montcada.

Des de la base del salt, a la llera dreta de la riera, cerquem el corriol que ens atansarà al camí de Guanta. Trobem un cartell de fusta collat a un arbre que ens indica "Camí de Guanta pel Forn de Calç", el seguim. A escassos 20 metres del saltant trobem les restes d'un antic forn de calç (41.6397,2.1155)Clica per veure'n la ubicació. .

Té forma de pou cilíndric i dins hi ha crescut una figuera.

Per continuar cal salvar el forn passant per damunt d'un tauló de fusta. Inicialment el camí marxa en sentit ponent, enfilant-nos per un curt tram de forta pujada on cal ajudar-nos d'unes cordes que hi ha disposades a tal efecte. Un cop dalt ens encarem al sud-est per un sender que presenta una lleugera pujada, sempre per dins el bosc. Al cap d'uns 250 metres canviem el sentit del nostre caminar i ens adrecem al sud-oest durant només un centenar de metres, fins que anem a morir a la pista de Guanta que prenem a la dreta, alhora que recuperem els senyals blancs i grocs del PR-C-48. Anem pujant per la pista principal. Uns 125 metres més endavant deixem una pista a l'esquerra, al mateix temps que a la dreta se'ns brinda una bona imatge de la casa de Guanta i del salt homònim, malgrat que sense aigua.

Només uns 200 metres més enllà som a l'aparcament del restaurant on tenim estacionat el vehicle.

41.6406,2.1141Clica per veure'n la ubicació. Restaurant Casa de Guanta

Punt i final d'aquesta caminada.