Caminada I-243 (Garrotxa)

42.2804,2.6446Clica per veure'n la ubicació. Font de la Vorada (Sales de Llierca)
La font és un mur de pedra adossat al marge de la muntanya, d'uns tres metres d'amplada per metre i mig d'alçada. Al damunt del mur i a la part dreta hi ha sobreposat un bloc de pedra de forma quadrada on hi trobem una de les sortides d'aigua, la qual és regulada per una aixeta de polsador. Per sota de l'aixeta sobreeix l'aigua a través d'un tub gruixut d'obra. Un llarg abeurador de pedra que descansa en un pedestal recull ambdues aigües.

La pista és plena de cartells que anuncien una batuda del senglar. A prop trobem un grup de caçadors i els hi demanem permís per fer l'excursió, ens diuen que cap problema, que ells ja acaben. Perfecte, sinó hauríem fet el viatge en va. Sembla ser que els hi ha anat bastant bé, doncs durant el trajecte de pista hem vist més d'un senglar mort.

Comencem la caminada continuant per la pista en el mateix sentit que dúiem amb el cotxe, més aviat nord. Passats uns 200 metres l'abandonem i trenquem a l'esquerra per un sender que fa drecera, enfilant-se força i guanyant recorregut a la pista. Anem 300 metres en direcció nord-oest, fins que salvem un petit torrent eixut, passat el qual el camí gira envers la dreta i només un centenar de metres més amunt sortim altre cop a la pista que fem a l'esquerra, en pujada. Una mica més de 100 metres després tornem a abandonar la pista i trenquem a l'esquerra per un ample vial de lleugera pujada i direcció sud-oest. Cal estar a l'aguait, doncs 200 metres més endavant ens desviem a la dreta per un corriol que surt per la dreta i s'enfila muntanya amunt durant uns 275 metres, fins que sortim a l'ample vial que havíem deixat fa una estona i que reprenem ara a la dreta. Escassos 100 metres després anem a parar a una clariana on s'acaba el camí evident.

En aquest punt vam tenir un moment de vacil·lació, doncs no trobàvem el sender a seguir. Certament va ser el tram més complicat de tot el recorregut; el camí estava molt desdibuixat al començament. Dir-vos que el corriol arrenca per la dreta (tal com hi hem arribat), en sentit nord-est i per dins el bosc. Mica en mica el camí es va fent més evident i 400 metres més enllà som al coll de Molrà (42.2854,2.6408)Clica per veure'n la ubicació. . Ho sabem per dur-lo marcat al Gps, no pas perquè estigui assenyalat. A partir d'aquí ens adrecem al nord-oest durant uns 150 metres, fins que sortim novament a la pista principal, la qual seguim a l'esquerra. 550 metres més endavant arribem a una cruïlla de camins amb un pal indicador.

Rebutgem la pista que marxa d'enfront cap a Bassegoda, també defugim un ample vial que se'n va per l'esquerra cap al Serradell, nosaltres prenem un camí que surt entre els dos en direcció ponent al començament. 275 metres després descrivim un revolt a l'esquerra, just en el punt que passem a frec d'un gran dipòsit d'aigua. Només una cinquantena de metres més amunt trobem la font de Faja a peu de camí i a mà esquerra.

42.2888,2.6305Clica per veure'n la ubicació. Font de Faja
La font és un mur de pedra adossat al marge de la muntanya, d'uns quatre metres d'amplada per dos d'alçada. A la part dreta hi trobem una de les sortides d'aigua, la qual és regulada per una aixeta de polsador que omple un llarg abeurador que descansa en un pedestal de pedres. Al costat dret de l'abeurador sobreeix l'aigua sobrant de la cisterna de captació mitjançant una mànega de plàstic. Aquesta aigua cau directament al terra i s'escola camí avall. Completa el conjunt una taula rodona de pedra situada en un petit replà que queda damunt la font, entre aquesta i la cisterna de captació.

Situats a la font tal com hi hem arribat, abandonem el camí més ample que segueix recte amunt cap a Faja i prenem un corriol que arrenca per sota de la font, a l'esquerra nostra. El corriol que seguim ara s'enfila per dins el bosc en direcció sud-oest, seguint unes franges de color groc. Poc més de 225 metres més amunt anem a parar al coll de Faja (42.2880,2.6283)Clica per veure'n la ubicació. , una important cruïlla de camins i on disposem de diferents cartells informatius.

També anomenat Creu de Faja, dita així per què s'hi troba una post de fusta amb una creu al damunt. És una cruïlla de camins a la divisòria d'aigües del Llierca i del Borró, a 987 metres d'altitud. És a prop i a llevant de l'església de Gitarriu, al sector nord del terme, a ponent del Puig Sec, al sud-est de Freixenet i al nord-oest del Coll Sabassa.

Som al costat de la creu que ens queda a la dreta. Defugim el camí que per l'esquerra puja al pla de Banyadors, també rebutgem el que per la dreta se'n va al coll de les Bassotes, nosaltres continuem d'enfront per la pista, en direcció ponent i lleugera davallada. Una mica més de 650 metres després, de sobte, se'ns apareix l'església de Sant Andreu de Gitarriu. És d'agrair poder-la visitar per dins, la porta és oberta, només lligada amb un cordill.

42.2871,2.6209Clica per veure'n la ubicació. Església de Sant Andreu de Gitarriu
És una construcció romànica del segle XI, malgrat les modificacions que ha sofert. Està constituïda per una sola nau, amb volta de canó; l'absis, semicircular i amb una finestra cega, s'orienta a llevant i es troba cobert d'heura en la seva part superior. La porta d'entrada, amb arc de mig punt, es dirigeix a migjorn, banda a la qual hi ha, encastats al mur, uns nínxols així com, a l'extrem est, la sagristia afegida al segle XVII o XVIII. Sobre la paret de ponent s'assenta l'espadanya de doble obertura, mancada de campanes. Té un campanar d'espadanya de doble obertura, sense campanes.
Un document de l'any 1044 parla de la contrada, denominada "Iotericio", del temple, però, no se'n té notícia fins a l'any 1279, moment en què s'esmenta com a "ecclesia de Gecervio", i, més tard, com a "ecclesia de Cecarvio". Sant Andreu perdrà la seva condició de parròquia i passarà a dependre de Santa Cecília de Sardenes.

Aquest hauria estat el nostre final de recorregut, però com que ens consta que a escassos 550 metres s'erigeix la font del Serradell i anem bé de temps, ens hi aproparem a conèixer-la. Continuem doncs per la pista en la mateixa direcció que dúiem, cap a Sadernes. Al cap de 200 metres passem per damunt del Serradell (42.2872,2.6182)Clica per veure'n la ubicació. que ens queda a l'esquerra.

Continuem en lleugera davallada sense deixar en cap moment la pista, obviant diferents corriols que ens menen i adreçant-nos mica en mica al nord-oest. De tant en tant se'ns obren vistes al sud que ens permeten veure els cingles de Bisoltes a la llunyania.

Uns 300 metres després d'haver deixat enrere el Serradell arribem a la ben apariada font homònima que ens queda a mà dreta i a peu de camí. A l'esquerra, el vell roure.

42.2888,2.6150Clica per veure'n la ubicació. Font del Serradell
Una font ben apariada, sembla haver estat arranjada recentment. És una construcció tota ella de pedra i adossada al marge de la muntanya, formada per uns murs que formen angle recte a tres nivells d'alçada, com si d'unes grades es tractés, que alhora retenen les terres i també acullen la cisterna de captació. A la part baixa del mur central hi trobem una de les sortides de l'aigua a través d'una aixeta de polsador. Aquesta aigua cau directament al terra, sense cap pica ni bassal.
Per l'extrem esquerra del mur, un broc fet amb dues teules contraposades aboca generosament l'aigua a un llarg abeurador de tres cossos que descansa directament al terra i ressegueix el marge rocallós de la muntanya. El tercer cos, el del final, és un vell safareig amb les lloses inclinades.

Ara sí hem arribat al final del recorregut i toca tornar al punt de partida. Ho farem tothora per la pista, en direcció a Tortellà. Quan portem uns 3,2 quilòmetres des de la font del Serradell, cal que estiguem atents, doncs per sota de la pista i a mà esquerra queda la senzilla però alhora simpàtica Fontica. Des de la pista es pot veure el regueró d'aigua del desguàs de la font. Un petit corriol descendent de no més de 15 metres ens hi aboca.

42.2869,2.6458Clica per veure'n la ubicació. La Fontica
La font es troba al marge rocallós que sustenta la pista. L'aigua brolla per un forat a la roca, s'escola fins una pedra que sobresurt en forma de cassoleta, surt per un broc de ferro i cau directament al terra formant un petit torrent.
Aquesta font la vam trobar de casualitat, no la tenia pas referenciada el dia de l'excursió, se m'havia passat per alt. Des de la pista vàrem veure un regalim d'aigua que ens va cridar l'atenció, doncs l'entorn estava força erm aquell dia. El broc estava obturat i l'aigua vessava per damunt de la pedra que fa de cassoleta. Vam desembossar el broc i netejar l'interior de la cassoleta. Va quedar tal com es veu a les fotografies. Va ser un bon regal de comiat de la caminada; una font ben simpàtica amb un bon rajolí d'aigua. Un cop a casa, gràcies als mapes de ICGC vaig saber que es tractava de la Fontica.

Tornem a la pista i reprenem la marxa. Només ens queden 1,4 quilòmetres de plàcida davallada fins la font de la Vorada, on hem començat l'excursió que donem per ben finalitzada.