Caminada I-262 (Baix Llobregat)

41.5738,1.8908Clica per veure'n la ubicació. Coll de les Espases (Olesa de Montserrat)
Petit coll situat al peu del Puig Cendrós, a mig camí entre Olesa de Montserrat i Sant Salvador de les Espases i a poca distància del pla del Fideuer. En un costat de camí hi ha dedicat un monument a una expedició del 1990 al Hidden Peak al Karakoram on van morir dos expedicionaris. A l'altra banda unes figures de ferro representant un pessebre. Des d'aquest punt tenim una bona vista sobre Montserrat, les roques de l'Afrau i Sant Salvador de les Espases.

Estem situats al coll de les Espases mirant al sud; a l'esquerra ens queda el monument i a la dreta tenim el pessebre. Comencem la caminada defugint un camí que se'n va per la dreta i engeguem tot davallant per la mateixa pista que hem fet en pujada amb el cotxe, en sentit invers, sud. Uns 225 metres després entrem en un revolt pronunciat a l'esquerra, al mateix temps que ignorem un camí que per la dreta es fica en una propietat privada, nosaltres continuem pista avall, encarant-nos primer al nord i després a l'est. Uns 300 metres més endavant rebutgem un caminet a la dreta, un centenar de metres més deixem a l'esquerra un corriol ascendent que puja al pla del Fideuer i uns altres 50 metres després travessem l'eixut torrent de la Creu de la Beca alhora que anem adreçant-nos poc a poc al sud. Uns 250 metres després d'haver creuat el torrent som al costat de la font de la Roureda que ens queda a la dreta i per sota de la pista.

41.5713,1.8936Clica per veure'n la ubicació. Font de la Roureda
La font es troba metre i mig per sota de la pista, arranjada amb unes escales de pedra que ens permeten baixar-hi. A sota hi tenim un petit replà arrecerat per murets baixos de pedra lligada on s'hi ubica la pròpia font. Aquesta consta d'un mur de pedra en forma còncava, d'un metre d'alçada per uns dos d'amplada, amb un ràcord a la part alta (ha desaparegut l'aixeta que hi havia no fa gaire) per on raja l'aigua en èpoques humides i un bassal rodó que la recull. Recentment també va desaparèixer el rètol de fusta a peu de camí amb el nom de la font.

En aquest punt abandonem la pista principal que segueix la seva davallada cap a Olesa i trenquem a l'esquerra per un camí carreter ascendent tancat amb una barrera que impedeix el pas als vehicles. A l'altra banda de la barrera se'ns presenta una moderada pujada que marxa en sentit sud. A mesura que avancem veiem a sota a la dreta unes feixes molt ben conreades. Uns 600 metres des de que hem deixat la pista enrere entrem en un revolt pronunciat a l'esquerra que ens fa fer un gir de gairebé 180º, quedant orientats al nord. 200 metres més amunt anem a parar a un eixamplament alhora que el camí descriu una corba a la dreta. Aquí, just a mig revolt i a mà esquerra trobem un cartell de fusta que ens anuncia la font de la Gronya, el nostre immediat objectiu. Doncs només cal prendre un petit corriol descendent que surt per la nostra esquerra i es fica dins el bosc. Seguint el corriol que circula en sentit nord durant una quarantena de metres ens abocarà a la font de la Gronya.

41.5682,1.8960Clica per veure'n la ubicació. Font de la Gronya
La font és una construcció de pedra lligada i integrada al marge de la muntanya, de la qual només se'n veu la part frontal. L'accés és per una obertura rectangular arran del terra, de mig metre d'amplada per no arriba a un metre d'alçada. Dins hi trobem un jub, una cavitat enclotada que emmagatzema l'aigua. En aquest cas és una petita estança de forma quadrada, de metre i mig de base, bastida amb pedres, llosses grans i maons que formen una cisterna on s'hi acumula de forma natural l'aigua que degoteja de les escletxes de les parets interiors. A l'exterior hi ha un pedrís per seure.
Curiosament tenim a la nostra disposició un cassó amb un mànec ben llarg que serveix per extreure l'aigua del jub, quan n'hi ha, clar. També hi ha una tassa i un pot.

Vista aquesta poc coneguda font, retrocedim els 40 metres que ens separen del camí carreter i el reprenem tal com l'havíem deixat, en sentit sud. Una seixantena de metres després flanquegem una altra barrera que impedeix que hi passin els vehicles i de seguida anem a parar a una pista forestal que ens talla; a la dreta tornaríem a Olesa, nosaltres la prenem a l'esquerra, en lleugera pujada i inicialment en direcció nord-est. Uns 450 metres més endavant el camí fa un gir envers la dreta per quedar encarats a l'est. Ben aviat defugim un caminet que surt per la dreta i 250 metres més tard arribem a una esplanada alhora que cruïlla de camins, som al coll d'Oriol (41.5704,1.8994)Clica per veure'n la ubicació. , on hi tenim un pal informatiu.

En aquest punt tenim diferents possibilitats; la primera és apropar-nos a una tanca que ens queda enfront i veure les restes del Mas de Puigventós (41.5702,1.8997)Clica per veure'n la ubicació. . Aquí disposem d'uns plafons informatius que ens expliquen detalladament la seva història.

Antic mas actualment enrunat documentat des de 1386 amb el nom de Coll d'Oriol i que a partir de 1550 va pertànyer a la família Puigventós. Va tenir els seus millors anys durant el segle XVI. El 1950 va ser abandonat i es va ensorrar a mitjans del setanta. Es conserven les grans llindes i brancals de pedra rogenca i ben escairada que emmarcaven les finestres. Una de les façanes va ser reforçada amb uns contraforts atalussats. En un d'ells pot llegir-se la data de 1751, moment en el qual es degué dur a terme una reforma de la masia.
L'aïllament que suportaven les masies olesanes propicià la seva autosuficiència. El pa, el vi i l'oli eren alguns del productes que s'obtenien sense sortir de la finca. Conreaven tant cultius de secà com de regadiu, es feia el carbó i es molia el blat en un molí de tracció animal del qual es poden observar les restes de les parets.

Ara pujarem al turó de la Gronya: Des d'on som prenem el corriol ascendent que arrenca per la dreta, no confondre amb un altre de descendent assenyalat com a Corriol del Pou. El nostre no té pèrdua, està assenyalat per una bigueta, marxa en sentit ponent, és ben fressat i sempre puja. Al cap d'uns 300 metres assolim el turó de la Gronya, que malgrat tenir una alçada modesta, ens permet fruir d'unes grans vistes de Montserrat.

41.5682,1.8981Clica per veure'n la ubicació. Turó de la Gronya
Dalt del turó hi trobem uns pedres amuntegades amb la inscripció en una d'elles del nom del turó. També algú ha hissat una bandera blanca d'alguna cursa.

Clarament podem observar la silueta del Puig Cendrós, un dels nostres propers objectius.

Tornem a baixar al coll d'Oriol. Un cop a l'esplanada rebutgem l'ample vial que per la dreta se'n va cap a Sant Pere Sacama, també obviem la pista de l'esquerra que és per on hem vingut i prenem un corriol ascendent que arrenca a peus del pal informatiu. En el rètol veurem assenyalades les fonts d'en Mateu i de la Pastora, cosa que és d'agrair, també ens indica el pla del Fideuer, així doncs anem en la bona direcció.

El sender circula en direcció nord per un terreny rogenc, en lleugera pujada. Una trentena de metres després arribem a una bifurcació; rebutgem el brancal de la dreta que se'n va cap al Puig Ventós i fem pel de l'esquerra. Al cap de només 50 metres trobem un cartell de fusta a mà esquerra del camí que ens anuncia la font del Mateu. Trenquem a l'esquerra pel corriol descendent durant uns 75 metres i ens acaba portant davant la font.

41.5715,1.8991Clica per veure'n la ubicació. Font d'en Mateu
La font és una construcció de pedra lligada i integrada al marge de la muntanya, de la qual només se'n veu la part frontal. L'accés és per una obertura rectangular arran del terra, de mig metre d'amplada per una mica més d'un metre d'alçada, protegida per una porta de ferro pintada de color gris. Dins hi trobem un jub, una cavitat enclotada que emmagatzema l'aigua. En aquest cas és una petita estança de forma quadrada, de metre i mig de base, bastida amb pedres i llosses grans que formen una cisterna on s'hi acumula de forma natural l'aigua que degoteja de les escletxes de les parets interiors. A l'exterior, a banda i banda de la porta hi ha dos pedrissos per seure des d'on podem contemplar una privilegiada vista de Montserrat. Al costat del pedrís de l'esquerra hi tenim una petita pica de pedra, sense cap broc.

Tornem al camí principal i el reprenem a l'esquerra, seguint el sentit que dúiem, nord. El sender transcorre per un terreny rocós ben assenyalat per unes marques poc habituals, una franja blanca amb un punt verd al mig.

Uns 200 metres des de que hem reprès el camí arribem a una bifurcació; rebutgem el brancal de la dreta i continuem pel de l'esquerra, mantenint la direcció. Esdevé un camí força aeri que ens permet allargar la vista i fruir d'una bona panoràmica.

Al cap d'uns 225 metres des de l'última bifurcació trobem a mà esquerra del camí un rètol de ferro que ens anuncia la font de la Pastora. Ens desviem doncs a l'esquerra per unes escales de pedra que ens permeten baixar i en menys de 50 metres ens atansen a la font.

41.5740,1.8984Clica per veure'n la ubicació. Font de la Pastora
El conjunt el formen la cisterna de captació i la pròpia font, separats uns 10 metres un de l'altre. En quan a la cisterna de captació d'aigua és una construcció de pedra lligada i integrada al marge de la muntanya, de la qual només se'n veu la part frontal. La seva entrada està flanquejada per dos murs, un de baix a l'esquera i un segon més alt a la dreta que sustenta les terres. Una obertura rectangular protegida per una porta de ferro pintada de color gris que s'ha després de les seves frontisses dóna accés al seu interior. Dins hi trobem un jub, una cavitat enclotada que emmagatzema l'aigua. En aquest cas és una petita estança de forma quadrada, de metre i mig de base, bastida amb pedres i llosses grans que formen una cisterna on s'hi acumula de forma natural l'aigua que degoteja de les escletxes de les parets interiors.
La font queda enclotada mig metre respecte del nivell del jub, a recer d'un mur frontal de pedra que sobresurt lleugerament per damunt i d'altres dos murets que arrenquen a banda i banda en angle obert delimitant l'espai. L'aigua raja per un broc de plàstic a mitja alçada i cau a un bassal rodó arran del terra.

Pugem de nou al camí i el reprenem a l'esquerra, continuant la marxa en direcció nord. De seguida comencem a davallar lleugerament. A la nostra esquerra podem veure el Puig Cendrós amb el corriol que hi mena i que ben aviat farem nosaltres, al fons Montserrat.

Quan gairebé portem uns 300 metres des de que hem deixat la font enrere abandonem el camí que dúiem i trenquem a l'esquerra. Aquí trobarem diferents corriols descendents, molt erosionats tots ells, qualsevol ens baixa al pla del Fideuer (41.5769,1.8968)Clica per veure'n la ubicació. que veiem clarament al fons, una pista forestal el travessa.

Un cop al pla, creuem la pista forestal i fem una mica a l'esquerra, cap a ponent, fins que trobem el corriol que ens pujarà al Puig Cendrós, el qual està assenyalat per una bigueta informativa que ens queda a la dreta, no hi ha pèrdua. L'ascensió és acusada però curta, en 300 metres l'assolim.

41.5757,1.8930Clica per veure'n la ubicació. Puig Cendrós
El cim és ample, arrodonit i terrós. S'hi accedeix pel pla del Fideuer amb un fort pendent en l'ascens. Malgrat la seva modesta alçada, és inclòs a la llista dels 100 Cims de la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya. Des del seu cim s'hi pot contemplar una vista de 360° com per exemple Montserrat, Olesa, Sant Salvador de les Espases, etc.

Baixem de nou al pla del Fideuer i un cop trobem la pista la prenem a la dreta, en sentit sud i suau baixada. 150 metres més endavant travessem l'eixut torrent de la Creu de la Beca al mateix temps que ens adrecem al sud-oest. Un centenar de metres després passem pel costat d'unes grans roques arrenglerades que ens queden a la dreta, a l'esquerra defugim un corriol descendent que fa drecera cap a Olesa. Nosaltres continuem per l'ampla pista.

Uns 400 metres més avall salvem una barrera que impedeix el pas als vehicles i tot seguit som al coll de les Espases, on hem començat aquesta curta però entretinguda excursió i que donem per ben finalitzada.

41.5738,1.8908Clica per veure'n la ubicació. Coll de les Espases

Inici i final de la caminada.