Caminada I-272 (Noguera i Pallars Jussà)

42.0474,0.7453Clica per veure'n la ubicació. Coll d'Ares (Àger)
El Coll d'Ares és un coll que travessa la serralada del Montsec d'Ares. És gairebé al centre del Montsec d'Ares, al sud de Sant Esteve de la Sarga, del Pallars Jussà, municipi al qual pertany pel costat septentrional, i al nord-oest d'Àger, de la Noguera, municipi que ocupa el costat meridional del coll. Es troba a ponent de la Penya Sant Alís i a llevant de la Corona.
Servia de pas al camí ral dels Pallars, que enllaçava les poblacions del Pla de Lleida amb les pirinenques dels dos Pallars i la Ribagorça. Actualment encara hi passa una pista rural de muntanya però ha perdut definitivament el seu paper de principal enllaç entre les comarques esmentades.

Estem encarats a l'est, tal com hi hem arribat. A mà esquerra de la pista (nord) ens queda el Mirador dels Pirineus (42.0476,0.7454)Clica per veure'n la ubicació. .

Els Pirineus s'estenen des del mar Mediterrani fins el mar Cantàbric, amb una llargada total de 425 Km. En un dia clar, des d'aquí on som podem gaudir d'una amplíssima panoràmica del vessant sud dels Pirineus.

A la dreta (sud) de la pista tenim el Mirador de la Vall d'Àger (42.0462,0.7459)Clica per veure'n la ubicació. .

Comencem a caminar en sentit sud-est en lleugera pujada, però no per la pista, sinó per un caminet marcat que circula prop de la cinglera, la pista ens queda uns metres a l'esquerra. Aquesta és una zona habitual d'enlairament de parapents, malgrat que nosaltres no en vàrem veure cap. Si mirem enrere veurem una àmplia panoràmica que abasta les dues vessants del Montsec.

Passem a frec d'un petit observatori meteorològic situat al capdamunt d'un espadat des d'on tenim una imatge excel·lent de la Vall d'Àger.

Al cap d'uns 600 metres des del començament tornem a enllaçar amb la pista, som al lloc anomenat Pas dels Pous de Glaç. En aquest punt, a uns 15 metres a la dreta de la pista i per sota d'aquesta, tenim la Roca Foradada, també dita Cova de les Dues Boques. Podem accedir-hi amb certa facilitat pel costat oest.

42.0441,0.7515Clica per veure'n la ubicació. Roca Foradada o Cova de les Dues Boques
És una petita cova en calcàries de 13 metres. Està situada al vessant sud del Montsec d'Ares, en l'últim tram del cingle superior, a uns 15 metres de la pista que duu del coll d'Ares a la Penya Sant Alís, en el lloc anomenat Pas dels Pous de Glaç. L'erosió exterior ha originat dues boques, una de molt accessible al costat oest i l'altra que s'aboca a la cinglera.

Sortim de la cova i pugem fins la pista, la qual obviem i seguim pel caminet que surt per la dreta, mantenint la direcció que dúiem, sud-est. Resseguim el fil de la cinglera durant uns 350 metres, fins que tornem a enllaçar amb la pista que ja no abandonem. Les nevades de les darreres setmanes encara son ben visibles.

Circulem per la divisòria de les comarques de la Noguera i del Pallars Jussà. Al cap d'uns 850 metres arribem a una bifurcació; defugim la pista planera que se'n va per l'esquerra i trenquem a la dreta per un camí pedregós que s'enfila muntanya amunt, fent drecera i guanyant recorregut a la pista. 375 metres més amunt assolim la Penya Sant Alís.

42.0399,0.7665Clica per veure'n la ubicació. Penya Sant Alís
Sant Alís, també anomenat Penya de Sant Alís és el pic més alt del Montsec d'Ares. Es troba al límit de les comarques de la Noguera i el Pallars Jussà, entre els termes municipals d'Àger i Sant Esteve de la Sarga.
Vèrtex geodèsic, ofereix una visió àmplia: des del Montseny, Montserrat, Montcaro, Serra de Prades, Serra de Montsant, el Moncayo, Serra de Guara i pràcticament tots els Pirineus, des dels navarresos fins als gironins. A la part més prominent hi ha una antiga rampa d'obra per practicar el parapent, actualment en desús perquè és poc segura. A uns 100 metres de desnivell i a l'esquerra, mirant a la Noguera, hi ha la sortida actual. El desnivell fins al poble d'Àger és de 1.050 m. Les pràctiques de parapent es fan sempre cap al costat sud, de la Noguera.

La tornada la fem plàcidament per la pista forestal, son 2,2 quilòmetres de suau davallada fins el coll d'Ares on hi tenim el vehicle. M'acomiado amb una imatge de la vessant nord del Montsec des de la pista, més o menys a meitat de recorregut.

42.0474,0.7453Clica per veure'n la ubicació. Coll d'Ares (Àger)

Inici i final de l'excursió.