42.4524,1.7624Clica per veure'n la ubicació. Pla de Campllong (Meranges)

Estem situats al Pla de Campllong. Deixem la carretera cimentada a la nostra esquena i engeguem per un ample i planer camí carreter que marxa en sentit nord-oest. Al cap de només 175 metres arribem a una cruïlla de camins amb un pal informatiu; defugim el brancal de la dreta que se'n va cap a Engorgs i prenem el que surt per l'esquerra en direcció al Pla de Matons passant per la Pleta del Bosc, assenyalat amb les marques grogues corresponents a la ruta 106 dels senders de Cerdanya.

Creuem un pontet que salva el riu Duran, passat el qual cal cercar per la nostra esquerra un senderó que marxa en direcció sud-oest tot enfilant-se pel bosc. A mida que ascendim se'ns obren bones vistes a l'esquerra que ens permeten veure el pla de Campllong a l'altra banda del riu Duran.

El sender transcorre per dins el bosc en lleugera pujada, sempre ben acompanyats per les marques grogues amb el número 106 que sovintegen.

De seguida creuem el torrent de Mitjanell (42.4528,1.7597)Clica per veure'n la ubicació. per un pontet fet amb troncs.

La pujada comença a agreujar-se una mica, sempre per dins el bosc i mantenint la direcció sud-oest. Uns 200 metres més amunt salvem el torrent de l'Orri Vell (42.4512,1.7587)Clica per veure'n la ubicació. . En aquest punt cal vigilar, doncs per la dreta se'n va el camí que farem de tornada, nosaltres continuem pel més marcat que surt per l'esquerra, sempre ben assenyalat amb les marques del sender 106. Anem guanyant alçada per dins el bosc. Uns 350 metres més endavant travessem el torrent dels Forcats (42.4489,1.7573)Clica per veure'n la ubicació. .

Passat el darrer torrent, el camí s'adreça al sud i 300 metres més endavant creuem el torrent Bo (42.4467,1.7583)Clica per veure'n la ubicació. . Just després d'haver-lo travessat fem un tomb a l'esquerra, quedant encarats a l'est. Al cap d'una setantena de metres ens comencem a adreçar cap al sud-est alhora que el camí esdevé una pista de desboscar recentment arranjada i molt enfangada que ens dificulta l'avanç. 400 metres després entrem en una curta marrada dreta-esquerra que ens aboca a un espai obert anomenat la Pleta del Bosc, on ens espera la seva font homònima.

42.4425,1.7602Clica per veure'n la ubicació. Font del Pla de Matons
Aquesta bonica font boscana està feta amb pedra del país lligada. És una petita construcció isolada formada per un muret de pedra en forma esglaonada rematat amb una pedra de granit. L'aigua brolla per un broc colzat de ferro i cau a una pica de pedra buidada d'una sola peça que descansa en un pedestal de pedra. Entre el broc i la pica hi ha una llosa de pedra disposada en pla que ressalta respecte les altres.

Deixem la font a l'esquerra i continuem per l'ample vial que surt del seu costat, en pujada i direcció sud, ben acompanyats per les marques corresponents a la ruta 106. Una mica més de 150 metres més endavant anem a parar a una pista forestal que ens talla; a l'esquerra tornaríem a la carretera que ens baixaria a Meranges, nosaltres prenem la pista a la dreta, en direcció ponent, cap al clot del Torer, però només durant una vintena de metres. Aquí trobem un pal informatiu que ens diu que hem de trencar a l'esquerra si volem anar al pla de Matons, el nostre immediat objectiu.

En aquest punt abandonem la pista i trenquem a l'esquerra per un corriol ascendent que marxa per dins el bosc. Marxem en direcció sud-est. Les marques grogues als arbres son ben visibles. Al cap de 375 metres sortim a una petita clariana amb una estació meteorològica (42.4384,1.7625)Clica per veure'n la ubicació. al mig.

Deixem el petit observatori a mà dreta i continuem en la direcció que dúiem durant una cinquantena de metres més. Ara el camí gira a la dreta i en poc més de cent metres quedem encarats al nord-oest, 350 metres més amunt el camí fa un tomb a l'esquerra i un centenar de metres més amunt serem a l'extens pla de Matons (42.4382,1.7584)Clica per veure'n la ubicació. , punt més alt de l'excursió i on també s'acaba definitivament la ruta 106 que ens ha acompanyat des del començament. Disposem d'un pal informatiu.

Una pista forestal travessa el pla de Matons de sud a nord; a l'esquerra cap el sud aniríem a petar a la pista que uneix Meranges amb Éller passant per la Roca Escorxada, nosaltres la prenem a la dreta en direcció més aviat nord, cap al rec del Torer. La pista és planera i assolellada, ben agradable de fer. Sense cap distracció, mig quilòmetre més enllà arribem al collet de Plaferrant, on hi trobem una petita bassa a mà dreta i la font homònima a mà esquerra de la pista.

42.4420,1.7544Clica per veure'n la ubicació. Font del Collet de Plaferrant
En algun web i també a Wikiloc l'he vist anomenada com a font del Pla de Matons, penso que equivocadament doncs el Pla de Matons queda mig quilòmetre al sud-est.
Aquesta agraïda font està adossada al marge i lleugerament enclotada respecte del camí, amb dos esglaons que ens faciliten l'accés i un muret de pedra que l'envolta i alhora delimita l'espai. Una paret a dos nivells feta amb pedra del país li fa de frontal a la font al mateix temps que reté les terres. L'aigua brolla per la part de baix del frontal a través d'un gruixut broc de plàstic i cau directament al terra formant un bassal. A l'esquerra de la font disposem d'un banc de pedra per seure.
Curiosament, el conjunt de la font està protegit per unes estaques de fusta i un filferro per evitar que el bestiar la malmeti. Els animals no tenen cap problema per sadollar la set, doncs a l'altra banda de la pista hi ha una petita bassa.

Vista aquesta font emprenem la tornada. Continuem per la pista amb el mateix sentit que dúiem, nord-oest. Uns 200 metres més endavant creuem a gual el torrent Bo, passat el qual ens comencem a adreçar al nord. Sense cap entrebanc anem davallant lleugerament per la pista en sentit més aviat nord. Uns 160 metres després creuem un petit torrent secundari, moment en que canviem de direcció i ens encarem a l'est. Se'ns obren bones vistes de la vall.

De seguida fem un tomb a l'esquerra per quedar orientats al nord. 400 metres més avall som a l'alçada del torrent dels Forcats, al mateix temps que anem a parar a un encreuament de camins; rebutgem la pista que surt per la dreta i que ens baixaria a la Pleta del Bosc i més enllà a enllaçar amb la carretera que puja als estanys de Malniu, nosaltres prenem el brancal que surt per l'esquerra en suau pujada i direcció nord cap al clot del Torer i també a la font Berenella. Cal estar atents, doncs 150 metres més amunt cal abandonar l'ampla pista i trencar per un corriol descendent que arrenca per la dreta. Trobarem un pilonet de pedres que ens l'assenyala.

Us he d'advertir que el corriol que estem seguint està un xic desdibuixat al començament. Dir-vos que marxa en direcció est/nord-est i sempre en baixada per dins el bosc, suficientment esclarissat per poder anar bosc a través. Ens pot servir de referència el torrent de l'Orri Vell que ens acompanya uns metres a l'esquerra. Quan portem una estona davallant per aquest corriol toparem amb un filat, el qual saltem i ens situem amb ell a la nostra dreta. A partir d'aquí el senderó és força evident i sense cap dificultat. Quan portem uns 550 metres des de que hem abandonat la pista, anirem a enllaçar amb un altre camí, és la ruta 106, la mateixa amb la que hem començat l'excursió i ens ha dut al Pla de Matons. Només tenim que seguir-la a l'esquerra i en baixada durant uns 450 metres i ens conduirà al pla de Campllong on tenim estacionat el cotxe.

M'acomiado amb una panoràmica presa des del Pla de Campllong.