Caminada I-286 (Baix Llobregat)

41.4377,2.0189Clica per veure'n la ubicació. Aparcament de Les Escletxes (El Papiol)

Al costat de l'aparcament hi ha un plafó informatiu del Parc de Collserola.

Ens dirigim cap al plafó i enfilem per un corriol que marxa en sentit nord. Al cap d'un centenar de metres som a l'entrada de la primera de les Escletxes, la més gran, anomenada "La Rambla", on es practica l'escalada.

5'
41.4385,2.0182Clica per veure'n la ubicació. Les Escletxes
Les Escletxes són una singular formació d'esquerdes molt estretes a la muntanya, originades per desplaçaments naturals de les capes superiors del sòl, resultat del lliscament de blocs calcaris fracturats, que van crear passadissos transitables. El Turó de les escletxes presenta una fragmentació reticular, que es pot recórrer per l'interior de punta a punta, amb nombrosos fòssils d'ostrèids, gasteròpodes, eriçons marins, etc.
Aquest paratge està protegit com Patrimoni d'interès geològic i turístic. Les parets de les Escletxes tenen entre 10 i 20 metres d'alçada, i un recorregut total aproximat de 300 metres pel conjunt d'esquerdes. L'esquerda més ampla s'anomena "LA RAMBLA".
Antigament l'àrea d'aquesta zona era molt mes extensa, però l'explotació d'una pedrera per fer ciment i la pressió urbana de l'entorn van deteriorant el conjunt, el qual fa preveure que dels set o vuit passadissos longitudinals que hi havien en un principi, dels que actualment en queden la meitat, en un temps poc llunyà el destí d'aquesta relíquia geològica acabarà desapareixent.

Si accedim a la part superior d'aquesta primera Escletxa veiem la seva llargada.

Alhora obtenim una bona vista de la població de El Papiol i el seu castell.

Les altres Escletxes estan més amagades, però seguint els senders que ha fet la gent podem intuir les seves entrades, alguna està marcada amb color blau. Ens entretenim una estona fent un tomb per l'entorn.

Vist aquest interessant indret, reculem fins l'aparcament. El travessem i continuem per l'asfalt. Passem a frec d'una bòbila que deixem a l'esquerra. Quan s'acaba la tanca de la bòbila trobem un trencall a l'esquerra que agafarem d'aquí a no res.

Només vint metres més enllà tenim la primera de les fonts que avui tindrem ocasió de conèixer, la font de les Escletxes.

10'
41.4379,2.0206Clica per veure'n la ubicació. Font de les Escletxes
Font d'aigua provinent de la xarxa municipal. Construcció moderna feta amb llambordes, formada per un frontal de forma sinuosa a dos nivells d'alçada, d'uns tres metres d'amplada i dos d'alçada a la part més alta. L'aigua raja regulada per una aixeta de polsador i cau a una pica semicircular integrada al mur. Per la dreta arrenca un banc per seure, també obrat amb llambordes.

Desfem els prop de 20 metres que ens separen de la cruïlla anterior i ara prenem la pista de terra a la dreta, en direcció nord-est. Aquesta és la pista que puja a l'ermita de la Salut. Al cap de només 125 metres som en un encreuament de camins amb una torre d'alta tensió a mà dreta.

Aquí abandonem la pista de la Salut que se'n va de front i prenem el camí que surt per l'esquerra, cap a Ca n'Esteve de la Font. El sender serpenteja al mateix temps que es va adreçant mica en mica al nord-est. 625 metres més endavant som al costat d'una barraca de pedra seca a peu de camí (41.4425,2.0234)Clica per veure'n la ubicació. .

Un cop passada la barraca, el camí fa un tomb a l'esquerra, encarant-se a l'oest. 350 metres més endavant defugim un camí a l'esquerra i 70 metres més enllà trobem una altra barraca (41.4429,2.0188)Clica per veure'n la ubicació. .

Seguim pel camí durant 125 metres més, fins que anem a parar a la pista forestal de Can Montmany que ens talla, a la dreta tenim una atrotinada construcció. De seguida agafarem la pista a la dreta, però abans volem conèixer una font que queda a l'esquerra. Així doncs anem cap a l'esquerra en lleugera baixada i direcció sud. 190 metres més avall, a la sortida d'un pronunciat revolt de dretes, veurem a mà dreta un dipòsit municipal i a escassos 10 metres la font de Ca n'Esteve, també coneguda com a font dels Avellaners.

40'
41.4425,2.0176Clica per veure'n la ubicació. Font de Ca n'Esteve o dels Avellaners
Paret llarga de pedra que segueix el marge. L'aigua raja per una aixeta de metall i és recollida en un bassal semicircular arran del terra. A pocs metres de la font i sota uns grans plàtans hi ha les restes de l'antiga font.

Reculem per la pista en sentit contrari al que dúiem. Al cap de 190 metres deixem a la dreta el camí per on hem vingut i tot seguit una atrotinada construcció d'obra. Continuem recte per la pista de Can Montmany que a partir d'aquí marxa en direcció nord-est. 150 metres més endavant arribem a una bifurcació; de seguida reprendrem la pista barrada amb una cadena que se'n va per la dreta, però abans volem conèixer la font del Vernet, així que ara agafem el camí que surt per l'esquerra en baixada, cap a les cases de Puigmadrona. Uns 110 metres després travessem el torrent de la Salut al mateix temps que ens adrecem al nord. Escassos 15 metres més endavant creuem un altre torrent secundari, passat el qual cal abandonar el camí principal i trencar a l'esquerra. No hi ha camí evident però s'ha d'anar uns metres en sentit sud-oest i baixar al torrent. Un cop abaix, seguir-lo durant uns 30 o 35 metres, fins que trobem la font situada a la llera esquerra.

50'
41.4449,2.0198Clica per veure'n la ubicació. Font del Vernet
Obrada amb totxo, és una construcció de reduïdes mides integrada al marge, només resta visible la boca d'entrada que està situada arran del terra a través d'un arc de mig punt. A l'interior, el sostre és de volta de canó construït de ciment armat. Dins hi cap una persona ajupida. De la part superior surt una canonada que alimenta un safareig situat deu metres més enllà.
El 28 d'abril de 2018 i dins del programa "Col·laborem amb el Parc" que coordina el Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola; els voluntaris del Grup Excursionista del Papiol i els de l'Associació Fes Fonts Fent Fonting la van rehabilitar netejant el camí d'accés, la vegetació que envaïa el safareig, l'interior de la caseta i també es va recuperar una paret de pedra seca en el camí d'accés. Al safareig s'hi van posar uns troncs perquè pugessin sortir els animals atrapats a l'aigua.

Vista aquesta font, tornem al camí i l'agafem a la dreta, desfent els prop de 150 metres que ens separen de la bifurcació; ara sí reprenem la pista de Can Montmany que surt per l'esquerra, barrada amb una cadena. Circulem per dins el bosc, en lleugera pujada i direcció més aviat est. Mig quilòmetre més endavant comencem a fer ziga-zagues durant uns 300 metres, passades les quals som en un encreuament de camins; abandonem la pista principal que se'n va per la dreta a buscar la pista de La Salut i continuem pel corriol que arrenca per l'esquerra. El sender serpenteja planerament en direcció nord-oest. 300 metres més endavant arribem a una bifurcació; defugim temporalment el brancal de la dreta i fem pel de l'esquerra en baixada. Uns 40 metres més avall ens aboca a una clariana envoltada per un canyar. A la dreta tenim l'agraïda font del Lleó.

1h 10'
41.4479,2.0238Clica per veure'n la ubicació. Font del Lleó
Adossada al marge de la muntanya, és una paret de totxo rematada amb lloses. La paret frontal està trencada i es veu l'interior de la cisterna de captació. Té dos brolladors metàl·lics disposats a diferent alçada. El de baix deu estar embossat, doncs no surt ni gota d'aigua. El superior sí acostuma a rajar. No hi ha cap pica ni bassal, l'aigua cau directament damunt unes pedres i totxos i s'escola per la clariana. Malgrat estar ubicada en una cota elevada, gairebé sempre té aigua.
El dia 17 de novembre de 2016, els Voluntaris del Parc van fer la seva rehabilitació netejant el camí d'accés i l'entorn de la font. El dia 30 de juny de 2018 i dins del programa "Col·laborem amb el Parc" que coordina el Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola; l'Associació Fes Fonts Fent Fonting juntament amb el Grup Excursionista del Papiol van rehabilitar aquesta font, netejant el camí d'accés, la vegetació que envaïa els voltants, l'interior de la petita galeria.

Reculem els 40 metres que ens separen del sender principal, el qual prenem a l'esquerra, per dins el bosc. 140 metres després som en un encreuament de camins; cal agafar el brancal que surt per la dreta, sempre per dins el bosc. Sense deixar el camí que està ben fressat, 300 metres més endavant ens durà sota la bonica ermita de la Salut.

1h 20'
41.4493,2.0253Clica per veure'n la ubicació. Ermita de la Salut
Coneguda també com a Santa Eulàlia de Madrona. Situada a la part de migdia del puig Madrona. És un edifici d'una sola nau, amb una part preromànica dels segles IX-X. De finals del X és el capitell de la finestra geminada. L'absis i les absidioles, semicirculars i amb decoració llombarda, són del segle XI, del mateix moment en què s'allargà la nau i es cobrí amb volta de canó.

Darrere l'ermita arrenca un sender marcat amb pintura blanca i groga que s'enfila per la muntanya. 250 metres més amunt anem a parar a una pista forestal que ens talla, és la pista que duu al Puig Madrona i que prenem a l'esquerra. Des d’aquí se’ns obren àmplies vistes.

Abans d'un centenar de metres assolim el Puig Madrona, amb la seva torre de vigilància.

1h 30'
41.4514,2.0241Clica per veure'n la ubicació. Puig Madrona
El Puig Madrona és un cim de 341 metres ubicat a cavall dels municipis del Papiol i Sant Cugat del Vallès, dins la serra de Collserola. A la part més alta hi ha una torre de vigilància d'incendis de 16 metres d'alçada i un vèrtex geodèsic. A més es tenen coneixements d'un poblat ibèric a dalt del turó. Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC.

La tornada la fem íntegrament per la pista forestal, només cal seguir els indicadors que ens assenyalen El Papiol i Les Escletxes. 3,7 quilòmetres més avall som a l'aparcament de Les Escletxes, on donem per ben finalitzada aquesta interessant caminada matinal.