42.4581,1.8437Clica per veure'n la ubicació. Estació d'Esquí Guils-Fontanera (Guils de Cerdanya)

Comencem el recorregut a l'aparcament de cotxes de l'estació d'esquí de Guils-Fontanera, per la pista que surt del mateix, un cop passada una tanca que a l'estiu està oberta. Entrem al recinte, queden a l'esquerra els edificis de l'estació d'esquí. Deixem un corriol a la dreta i una pista a l'esquerra (baixa a Ger passant pel refugi de Cabanella).

A uns 25 metres agafem el camí que surt envers la dreta; és una pista ampla, senyalitzada amb el número 202 dels senders de Cerdanya. Uns 350 metres més endavant trobem a mà esquerra la petita font del Rajolí.

42.4607,1.8416Clica per veure'n la ubicació. Font del Rajolí
L'aigua raja per un tub de plàstic clavats directament al marge de la muntanya. El seu cabal és un rajolí, tal com indica el seu nom, però sempre l'he vist rajar.

Continuem pel mateix camí i de seguida passem una barrera tancada. El camí és ample, presenta una suau pujada i està ben assenyalat amb franges grogues amb el número 202.

Anem obviant diferents camins a banda i banda del principal. Uns 900 metres després d'haver franquejat la barrera trobem unes tanques altes de fusta.

Tot seguit creuem el torrent de la Comella (42.4680,1.8338)Clica per veure'n la ubicació. i poc després deixem a la dreta un trencall amb un pal indicador que ens duria als Clots i a la Barraca de les Cases, després tornarem per aquí. Ara continuem recte en moderat ascens.

600 metres més amunt travessem el rec del Gespetar (42.4717,1.8311)Clica per veure'n la ubicació. .

Mig quilòmetre després passem a frec d'un tancat pel bestiar.

Tot seguit creuem el riu de Tarteres (42.4755,1.8319)Clica per veure'n la ubicació. . Una cinquantena de metres més endavant som en una bifurcació; defugim el brancal de la dreta que segueix els senyals amb el número 202 que portàvem fins aquí i que duu al refugi de la Llosa, nosaltres prenem el de l'esquerra, en pujada i sense marques, inicialment en sentit nord. Aquest és el camí que puja a Roca de Colom i a Roc de l'Àliga. Anem guanyant alçada ràpidament. Si mirem enrere se'ns obren grans vistes.

Uns 275 metres més amunt el camí gira envers l'esquerra i queda adreçat al nord-oest. Des d'aquí tenim una bona panoràmica del costat francès.

Aviat arribem a una zona despoblada d'arbres on el camí es desdibuixa força, cal anar amb compte de no desviar-nos. Seguim en direcció nord-oest fins la font Negra, que trobem després de pujar uns 1,1 quilòmetres des del trencall al refugi de la Llosa. El paratge és excepcional, ha valgut la pena l'esforç.

42.4812,1.8257Clica per veure'n la ubicació. Font Negra
Es tracta d'una construcció de pedra, amb el sostre de volta, tota tapada de terra i vegetació, que només deixa visible la paret frontal, on hi ha el registre metàl·lic i una inscripció en una pedra a la capçalera amb el nom de la font i l'any de construcció, 1936. La font està canalitzada i porta l'aigua fins la població de Guils de Cerdanya, no obstant, uns 15 metres més avall, hi ha una sortida d'aigua que és recollida per una mànega de goma i alimenta una banyera per assedegar el bestiar.
Pel registre de la mina, quan roman obert, es pot veure com entra abundantment l'aigua a la mina i es reparteix en dos contenidors, un d'ells amb una gran vàlvula manual per controlar-ne la sortida.

Un cop donada complida visita a aquesta font, reculem.

Desfem els últims 1.100 metres en baixada, fins que trobem el trencall a l'esquerra assenyalat amb el número 202. El prenem i seguint-lo durant una mica més d'un centenar de metres ens duu als peus del petit refugi de la Llosa.

42.4766,1.8335Clica per veure'n la ubicació. Refugi de la Llosa
Gaudim d'una gran explanada amb un petit refugi a l'esquerra i unes bones vistes. Acostuma estar ple de cavalls i vaques. Al mig del pla hi ha restes d'una antiga construcció amb l'esquelet d'un animal dins.

Continuem el nostre recorregut en direcció est/sud-est i lleugera baixada, seguint els senyals 202. En aquest pla els camins no estan gaire fresats i costa reconèixer-los, les marques grogues estan mig esborrades pel pas del temps, però uns 300 metres més endavant entrem al bosc i a partir d'ara el camí ja no té pèrdua.

Tot seguit creuem el riuet de Tarteres (42.4754,1.8364)Clica per veure'n la ubicació. i uns altres 350 després arribem a una bifurcació amb un pal indicador; a l'esquerra aniríem a la barraca de les Cases, nosaltres fem a la dreta, seguint les marques del sender 232.

Ens adrecem al sud-oest per un bonic camí herbat que transcorre per dins el bosc, de tant en tant salvem algun petit rierol.

Al cap de 300 metres des de l'última bifurcació veiem un banc de fusta, davant queda el primer petit estany dels Clots (42.4718,1.8381)Clica per veure'n la ubicació. , aquesta temporada està eixut, Agost-2020.

150 metres més enllà som al costat d'un altre estany dels Clots (42.4708,1.8374)Clica per veure'n la ubicació. , aquest ens queda a mà dreta del camí i també està sec.

Seguim mig quilòmetre còmodament fins que anem a petar a la pista per on hem vingut inicialment, la qual prenem a l'esquerra i ja no la deixem fins que arribem de nou a l'estació d'esquí, quilòmetre i mig més avall.

Però abans d'agafar el cotxe ens refresquem a la font de Fontanera que ens queda a pocs metres al sud-oest, dins d'una zona recreativa.

42.4578,1.8440Clica per veure'n la ubicació. Font de Fontanera
Es troba enmig d'una zona amb taules i bancs de granit, entorn perfecte per fer-hi un mos. L'aigua brolla per un tub de plàstic, cau a terra provocant un petit bassal i desaigua directament al torrent. La font consisteix en una gran pedra de forma cilíndrica col·locada verticalment damunt del terra, amb dos petits murets a banda i banda construïts amb pedres sobreposades. El dia de la Mare de Déu d'Agost s'hi celebra un aplec.

Un cop refrescats a la font anem a recollir el cotxe i donem per acabada aquesta excursió matinal.

Inici i final d'aquest itinerari.