Caminada I-306 (Terra Alta)

40.8675,0.3092Clica per veure'n la ubicació. Àrea recreativa de la Franqueta (Horta de Sant Joan)
L'àrea recreativa de la Franqueta, propietat de l'Ajuntament d'Horta de Sant Joan, es troba situada a la vora del riu dels Estrets. Als seus voltants hi trobarem camins, senders i espais interpretatius a l'aire lliure que conviden a passejar per l'entorn. De fet, l'interès de la zona rau en els valors naturals dels ecosistemes que l'envolten i en les petjades, encara visibles, de l'activitat humana que va tenir lloc a la vall fins a mitjans del segle XX.

Només entrar a la zona de lleure trobem a mà esquerra i per sota del camí d'accés un espai ben ombrejat amb taules i bancs de pedra acompanyat de la primera de les fonts que avui tindrem ocasió de conèixer. Unes escales ens hi atansen.

40.8675,0.3094Clica per veure'n la ubicació. Font de la Franqueta 2ª
És una de les dues fonts que hi ha dintre de l'àrea recreativa de la Franqueta. Es tracta d'una petita construcció en forma de caseta amb teuladeta de lloses a dues vessants. L'aigua és regulada per una aixeta de polsador i cau a una pica allargada que descansa al terra. A banda i banda arrenquen dos bancs de pedra per seure arrambats al mur que reté les terres i alhora li fa de respatller i delimita l'espai.

Tornem al camí, deixem l'espai de la font i un porxo a l'esquerra i continuem per la pista que marxa en sentit sud-oest i lleugera pujada cap al coll de Miralles. Una setantena de metres més amunt som al costat de l'altra font d'aquesta zona de lleure, la qual ens queda a l'esquerra i a peu de camí.

40.8672,0.3084Clica per veure'n la ubicació. Font de la Franqueta 1ª
És una de les dues fonts que hi ha dintre de l'àrea recreativa de la Franqueta. La font s'erigeix damunt d'un replà empedrat de forma semicircular. Es tracta d'una construcció obrada amb carreus de pedra de mides irregulars. Presenta planta rectangular, d'uns quatre metres d'amplada per dos de fondària i metre i mig d'alçada.
L'aigua és regulada per una aixeta de polsador collada a una pedra rodona situada al mig del mur frontal i cau a un bassal quadrat arran del paviment per on desguassa.

De seguida veiem a la dreta i per sota del camí una curiosa construcció de pedra.

El camí circula per dins el bosc, ben assenyalat amb uns rombes de color vermellós.

Uns 350 metres després de la font arribem a un coll des d'on se'ns obren àmplies vistes.

En aquest punt el camí gira envers l'esquerra, en direcció sud. Tot just un centenar de metres més endavant trobem un pal informatiu que ens assenyala l'inici del sender per anar al forn de calç i la cova Picasso. Trenquem doncs a l'esquerra per unes escales fetes amb troncs de fusta.

El camí, ben arranjat amb esglaons de fusta i pedra, s'enfila muntanya amunt.

Després dels primers 100 metres de pujada, la sendera ens atansa a un antic forn de calç (40.8644,0.3079)Clica per veure'n la ubicació. .

Construccions que es bastien on es podien trobar afloraments calcaris per, mitjançant una llarga cocció, poder-ne treure la calç per utilitzar-la com a ciment en la construcció.

Anem fent camí mantenint direcció nord-est, a l'abric de pins i alzines, en pujada al començament i baixada després. Mig quilòmetre més endavant enllacem a la dreta amb un camí que marxa en paral·lel amb el riu dels Estrets que ens acompanya a l'esquerra. Uns pals informatius ens asseguren que anem en la bona direcció per anar a la font de la Barrinada i la cova Picasso, els nostres dos immediats objectius. També ens recorden que estem seguint l'itinerari de Picasso.

Al cap d'uns 125 metres s'arriba al punt que el riu dels Estrets forma aiguabarreig amb el barranc del Carrer Ample (40.8670,0.3144)Clica per veure'n la ubicació. .

Continuem planejant en direcció sud-est pel camí que és bonic i ben arranjat, amb baranes de fusta que ens protegeixen del riu. Per l'altra riba del riu circula la pista de Vall d'Uixó.

En poc més de 50 metres som al costat de la font de la Barrinada.

40.8665,0.3147Clica per veure'n la ubicació. Font de la Barrinada
Es tracta d'una senzilla surgència d'aigua que brolla del marge a través d'un broc cobert de molsa i formació tosca i cau a una bassal de pedra per després desguassar al riu. A la dreta de la font hi ha una bigueta de fusta amb el seu nom.

Anem remuntant el riu pel bonic sender durant uns 200 metres més, fins que trobem un senyal direccional que ens assenyala, a la dreta i 30 metres més amunt, la situació de la cova dels Ullals de Morago, coneguda popularment com a cova Picasso. Ens hi enfilem i en no res hi som.

40.8657,0.3166Clica per veure'n la ubicació. Cova dels Ullals de Morago o Cova Picasso
La cova dels Ullals de Morago és una petita balma coneguda popularment com a cova Picasso, ja que quan Picasso tenia 16 anys, a l'estiu de 1898, va passar-hi unes setmanes. Ho va fer amb companyia del seu amic Pallarès, fill d'Horta i company seu a la Llotja de Barcelona que l'havia convidat allà. Per a l'artista va ser una experiència inoblidable i, de fet, va tornar a Horta uns anys més tard, al 1909. De les seves estades es conserven obres que reprodueixen els paisatges i personatges dels Ports.

Tornem al sender principal i el recuperem a la dreta. Al cap d'uns 150 metres s'accedeix al riu dels Estrets, el qual creuem per damunt d'unes pedres (40.8650,0.3180)Clica per veure'n la ubicació. . Fa un temps hi havia un pontet de fusta, però una avinguda d'aigua se'l va endur.

Un cop a l'altra banda anem a parar a una pista transversal, és la que puja a la vall d'Uixó. Nosaltres la prenem a l'esquerra, en direcció nord-oest, canviant completament el sentit del nostre caminar. La pista avança en paral·lel al curs de les aigües del riu dels Estrets que portem a l'esquerra. Al cap de 350 metres som a l'alçada de la font de la Barrinada que ens queda a l'altra banda del riu.

Una cinquantena de metres més endavant podem veure a l'esquerra l'aiguabarreig que forma el riu dels Estrets a l'ajuntar-se amb el barranc del Carrer Ample i a la dreta surt el brancal que duu a la Marbrera. Tombem doncs envers la dreta per un camí que circula en sentit nord-est i que en un centenar de metres ens aboca a una pedrera de marbre coneguda com la Marbrera (40.8678,0.3159)Clica per veure'n la ubicació. .

Restaurada de forma exemplar. Els plafons d'interpretació expliquen com eren extrets els blocs de marbre i s'hi poden contemplar també els indrets exactes on es treballava i les marques deixades en les feines d'extracció. L'explotació es remunta al 1966 i es va aturar a causa de l'oposició de la població local.

Desfem el camí d'accés a la Marbrera i tornem a la pista que reprenem a la dreta al mateix temps que creuem el barranc del Carrer Ample, poc abans que aquest aboqui les seves aigües al riu dels Estrets. Davallem alhora que resseguim el curs del riu. Uns 250 metres després arribem a un encreuament de camins amb uns indicadors que ens assenyalen el mas de Quiquet, el nostre immediat objectiu. Així doncs abandonem la pista que dúiem i que segueix recte i continuem per un camí que arrenca per la dreta en sentit nord. Enfilant-nos un centenar de metres s'arriba a aquest mas de Quiquet (40.8684,0.3122)Clica per veure'n la ubicació. , també restaurat de forma molt acurada.

Aquest antic mas està perfectament restaurat, actualment fa funció d'equipament social amb diferents finalitats. Vinculat estretament a l'estada de Picasso al massís dels Ports amb Manuel Pallarès, durant l'agost de 1898, a l'exterior es troben plafons que expliquen quina ha estat l'evolució del paisatge als Ports i dues mostres de la intensa activitat que existia: hi ha reproduïda una carbonera, utilitzada per obtenir carbó de carrasca, i també hi ha reconstruït un clot de pega. Els clots de pega eren obres destinades a l'extracció de la pega dels pins, un material emprat antigament per a la impermeabilització de la carena dels vaixells i de les bótes de vi.

Des d'aquí tenim una bona panoràmica.

Deixem el mas a la dreta i continuem pel camí marcat. De seguida ens adrecem a ponent i tot seguit passem a frec de l'enrunat mas de Toni (Mas de la Bessona en el mapa de l'ICGC) que deixem a l'esquerra. Escassos 125 metres després d'haver deixat la masia enrere, es distingeix a la dreta el malaguanyat mas de la Franqueta, l'últim mas habitat del Parc Natural dels Ports. Continuem baixant durant uns cinquanta metres fins que anem a parar a una pista forestal que ens talla, la pista per la qual hem accedit des d'Horta de Sant Joan. Creuem la pista, travessem el riu dels Estrets per un pont i a l'altra banda ja ens espera l'àrea recreativa de la Franqueta, on donem per finalitzada aquesta curta però enriquidora passejada.