Font del Ferro

Santa Maria de Martorelles (Vallès Oriental)
Última visita:Octubre 2021
I-002  Clica per enllaçar amb la caminada I-002. I-015  Clica per enllaçar amb la caminada I-015. I-030  Clica per enllaçar amb la caminada I-030. I-042  Clica per enllaçar amb la caminada I-042. I-086  Clica per enllaçar amb la caminada I-086. I-093  Clica per enllaçar amb la caminada I-093. I-125  Clica per enllaçar amb la caminada I-125. I-127  Clica per enllaçar amb la caminada I-127. I-144  Clica per enllaçar amb la caminada I-144. I-152  Clica per enllaçar amb la caminada I-152. I-164  Clica per enllaçar amb la caminada I-164. I-172  Clica per enllaçar amb la caminada I-172. I-198  Clica per enllaçar amb la caminada I-198. I-217  Clica per enllaçar amb la caminada I-217. I-239  Clica per enllaçar amb la caminada I-239.

Localitzada a l'extrem de migdia del terme municipal, dins el bosc d'en Mates, a escassos metres per sota del camí que uneix la pista que puja al turó de Galzeran des de Sant Fost Residencial amb Castellruf, en un replà enclotat entre avellaners, falgueres i alguna alzina. La font es troba situada dins dels límits del Parc de la Serralada Litoral.

Ens hi podem atansar de diferents maneres, potser una de les més curtes és la següent: Ens situem al capdamunt de la urbanització Sant Fost Residencial, al carrer del Turó de l'Home, des d'on arrenca en pujada i direcció est una pista forestal barrada amb una cadena que impedeix el pas als vehicles motoritzats. Al cap d'uns 175 metres ignorem un camí a la dreta, uns 275 metres després defugim un camí a la dreta i 230 metres després un altre a l'esquerra. Seguim pujant, a estones el camí planeja una mica, després torna a pujar. 400 metres més endavant deixem un camí a la dreta i 200 metres després passem a frec d'un aixopluc de pedra. Uns 300 metres més tard arribem a una esplanada amb una cruïlla de camins; el de la dreta ens conduiria a la part alta de la urbanització Mas Corts, el de l'esquerra ens baixaria a Santa Maria de Martorelles passant per la font Sunyera, nosaltres continuem recte durant uns 300 metres, moment en que arribem a una altra cruïlla. En aquest punt ens desviem a l'esquerra per un camí descendent i molt bonic que circula entre alzines. Després d'uns 200 metres de baixada arribem a una petita clariana, a l'inici de la qual surt un corriol a l'esquerra que en pocs metres ens aboca a la font.

Dos rètols de fusta marquen la situació de la font i adverteixen que cal respectar-la i deixar l'entorn ben net.
Font formada per un muret bastit en pedra lligada amb morter, adossat a un petit talús de terra. Al centre del mur s'obre un arc de mig punt bastit en maons disposats a plec de llibre, sostingut per dos brancals fets de pedra i maons. La part interior de l'arc està revestida amb morter acolorit amb sulfat de ferro, fet que li dóna el color vermellós i taronja que la caracteritza.

L'aigua brolla per un broc de plàstic i cau en un bassal de ciment arran del terra. Damunt del broc hi ha una obertura rectangular a mode de registre que deixa entreveure un possible dipòsit de reserva al seu interior.

La font fou rehabilitada als anys 50 del segle XX per en "Picu" Marín, paleta i veí de Santa Maria de Martorelles.

Pren el seu nom pel gust de ferro que té la seva aigua, donat que és probable que travessi alguna veta d'aquest mineral, característic de la zona.

L'aigua brolla sota de dos torrents, el sot dels Verreus i el dels Cirerers, que en aquest punt s'uneixen formant el torrent de la font Sunyera.

A escassos metres de la font, a la part alta del corriol, hi ha un exemplar de micaquer (nesprer del Japó) inusual dins del bosc.