Font dels Llorers

Sentmenat (Vallès Occidental )
Última visita:Juliol 2020
I-047  Clica per enllaçar amb la caminada I-047. I-148  Clica per enllaçar amb la caminada I-148.

Es localitza a quatre quilòmetres al nord-oest en línia recta del nucli urbà de Sentmenat, per sobre del Salt de Montllor, entre aquest i la font de la Fagina, en un raconet d'una terrassa formada a recer del penya-segat que queda al damunt.
Per accedir-hi ens situem a les portes de Can Vinyals, actual restaurant, situat a l'inici del camí de Can Montllor, on ens hi podem apropar en cotxe per la carretera C-1415a que va de Sentmenat a Castellar del Vallès. Un cop aquí ens dirigim cap a ponent i agafem la pista de Can Montllor que marxa en direcció més aviat nord. Sense deixar la pista principal, al cap d'uns 1,3 quilòmetres som al costat Can Montllor de Dalt, on podem estacionar el vehicle i continuar a peu.
Un rètol de fusta ens assenyala la direcció a seguir per anar a les fonts de la Fagina. Deixem doncs la casa a la dreta i també defugim un camí descendent que surt per la dreta, engeguem per un ample vial que marxa en direcció nord-oest al començament. Caminem en lleugera pujada sempre pel camí més ample durant uns 1,2 quilòmetres, fins que siguem en una intersecció; aquí rebutgem el brancal de l'esquerra i girem envers la dreta per un camí planer que va en sentit nord/nord-oest i que 300 metres més tard ens aboca en una clariana que acull una tranquil'la àrea d'esbarjo amb taules i bancs per fer-hi una estada.

En aquest paratge hi trobem primer la font de la Fagina, al final de l'esplanada tenim la font dels Llorers i d'aquí baixem per unes escales que ens condueixen al Salt de Montllor.

La font queda sota el penya-segat, una part del qual s'ha bastit amb un mur de pedres d'on brolla l'aigua per un tub metàl·lic que cau en una petita bassa quadrada d'obra, d'un pam d'alçada i disposada al terra que està empedrat. Després desguassa al torrent per mitjà d'un tub ensorrat per sota del camí. A banda i banda de la font hi ha dos bancals de pedra rematats amb rajoles de terrissa.

La font fou arranjada l'any 2013 per un grup de voluntaris de Sentmenat.

Un cartell enganxat al mur ens recorda el nom de la font i també ens informa d'on ve, diu així: Els nombrosos llorers silvestres que es poden observar aquí són l'últim vestigi d'aquella muntanya de llorers que hi havia antigament en aquest indret i que va inspirar el topònim "Monte Lauro" que surt ja documentat l'any 1055. Posteriorment, al llarg dels segles, aquest topònim va anar derivant vers la forma gramatical "Muntllor" o "Montllor" que avui tots coneixem.

Aquest indret es conserva en tan bon estat gràcies a un grup de voluntaris de Sentmenat que dediquen unes hores a la setmana a donar forma amb pedres i ciment aquest entorn.