Font del Ferro

Viladrau (Osona )
Última visita:Desembre-2014

Localitzada als afores del poble pel sud-est, uns 200 metres al sud-est de la font de les Paitides i a escassos 40 metres a ponent de la font del Noi Gran. Per accedir-hi ens situem al camí de la Vila, a l'alçada del pla de Montfalcó, una mica més al sud de la font del Sot de Can Rossell; aquí prenem una pista de terra que surt en direcció est i lleugera pujada, remuntant la riera que ens queda a l'esquerra. Uns 375 metres més amunt, just quan acabem de creuar la riera, defugim un camí a l'esquerra que porta a la font de les Paitides i continuem pista amunt. Només 75 metres més endavant abandonem la pista i trenquem a la dreta per un corriol ben definit alhora que ens endinsem al bosc tot seguint els senyals que indiquen el Castanyer de les Nou Branques. Uns 140 metres després entrem en una zona una mica més esclarissada amb un altre piló informatiu; si mirem amb la mateixa direcció que dúiem veiem uns 25 metres més enllà la font del Noi Gran, nosaltres seguim les indicacions del piló informatiu, cap a la dreta, i al cap de tant sols 20 metres arribem a un petit torrent on està ubicada la font del Ferro.

La font és un mur de pedra on a la part baixa hi té encastat un broc de ferro per on raja l'aigua ferruginosa que cau directament al terra formant un bassal, deixant les pedres dels voltants cobertes d'un rovellat groguenc. A banda i banda de la font hi ha dos bancs de pedra per seure.

La llegenda diu que el ferro el recull de les arrels del l'herba del Ferro. Aquesta herba, segons la tradició, és l'única planta capaç de tallar el ferro i només la coneixen els pigots. Un pedró al capdamunt de la font amb una poesia de Maria Antònia Salvà parla de la flor del Ferro:
Flor que creix per tota banda
amb record d'aigua o de plor,
jo vull fer-ne la garlanda
pels silencis del meu cor.