Font de l'Escolà

Mura (Bages )
Última visita:Setembre 2015

Erigida a uns 800 metres al sud-est de l'ermita de Sant Antoni, a uns 200 metres al sud-est de la font del Rector, a escassos 30 metres del gorg del Padre, a tocar de la llera dreta del torrent d''Estenalles. L'accés és senzill si comencem a l'ermita, des d'on arrenca en direcció sud/sud-est un camí carreter que circula paral·lel a la riera de Nespres. Uns 350 metres més endavant el camí es bifurca; rebutgem el que se'n va per la dreta en baixada a buscar la riera i seguim pel de l'esquerra, en lleugera pujada. De seguida defugim un altre camí que se'n va per l'esquerra, el nostre marxa en direcció sud-est remuntant el torrent d'Estenalles que queda a la dreta. Uns 175 metres més enllà som davant la font Rector. D'aquí surten unes escales que esdevenen un caminet que en 200 metres ens condueix directament a aquesta font.

La font queda arrambada al marge de la muntanya, plena d'heures, en un racó d'una clariana dins el bosc. La construcció és tota ella de pedra. Consta d'un robust mur d'uns quatre metres d'amplada per uns tres d'alçada en forma de caseta i teulada a dues vessants, al mig del qual li sobresurt el cos central on s'hi ubica una de les sortides d'aigua, regulada per una aixeta de polsador collada al frontal que queda endarrerit respecte la façana per mitjà d'una fornícula. L'aigua cau a un enreixat de ferro que queda dins d'una pica situada a mig metre del terra. Al capdamunt del frontal, una de les seves pedres porta gravat el nom de la font.

A la dreta queda el sobreeixidor, que raja per un broc de ferro molt rovellat encastat al lateral i cau a una pica rectangular que descansa directament a terra. A l'extrem oposat disposem d'un banc per seure.