Font de les Rovires

Pallejà (Baix Llobregat )
Última visita:Gener 2016

La localitzem al nord-est del poble, a la capçalera de la riera de les Rovires de qui rep el nom, a uns 700 metres al nord-oest de Can Coll. L'accés és senzill i està perfectament assenyalat per mitjà d'un munt de cartells des del nucli urbà. De fet, aquesta font forma part de l'anomenada Ruta de les Fonts promoguda per l'Ajuntament de Pallejà.
Ens hi podem atansar tot travessant el nucli urbà de sud a nord, seguint els indicadors del Cementiri Nou. Sortim de la vila pel carrer de Ramon Llull i continuem pel camí de Can Coll. Un centenar de metres després d'haver deixat enrere les últimes cases, trenquem a l'esquerra per un carrer en pujada. Uns 100 metres més amunt passem a frec de IES Pallejà que deixem a l'esquerra i uns altres 250 després som al costat de Can Coll. Seguim escassos 100 metres pel camí cimentat fins que aquest s'acaba. En aquest punt rebutgem el camí de l'esquerra que dóna accés a una finca particular i continuem per la pista forestal de terra que arrenca per la dreta. Al cap de només 40 metres defugim un caminet a l'esquerra que puja a la font del Carinyo, nosaltres seguim per l'ampla i planera pista de terra rogenca en direcció nord-oest durant mig quilòmetre més. Un cop aquí (hi ha indicadors que ens assenyalen la font), trenquem a la dreta i baixem per un corriol d'acusada pendent i molt erosionat pel pas de les aigües que ens porta, 75 metres més avall, al bonic indret de la Font de les Rovires.

El conjunt està emplaçat en un ampli indret molt acollidor envoltat de vegetació, presidit per la font i acompanyat d'un bonic salt d'aigua que queda al seu damunt, un pont de fusta que salva la riera de les Rovires i una taula de fusta amb bancs per seure, tot perfectament endreçat i arranjat amb escales i baranes de fusta.

La font queda arrambada al marge, per sota de les escales que pugen al salt. Es tracta d'un petit mur de pedra lligada per on raja l'aigua mitjançant un broc de ferro i cau a una pica quadrada d'obra arrebossada que descansa directament al terra. Al costat esquerre hi trobem una placa d'acer inoxidable amb el nom de la font gravat en lletres negres i l'advertència de que l'aigua no té les garanties sanitàries suficients per beure-la, en lletres vermelles i signat per l'Ajuntament de Pallejà.

El nom de rovires volia dir "lloc abundant en roures o rouredes".

Al final de la petita esplanada on està la font, unes escales baixen a la riera, a peu d'un saltet d'aigua natural, un dels més polits de tota la comarca. I aquí, aparegut després de les neteges,diuen que podem trobar un altre broc per on també hi raja aigua (nosaltres no ho vam aconseguir).