Font del Carme

Cerdanyola del Vallès (Vallès Occidental )
Última visita:Febrer 2016

Localitzada a tocar de la llera dreta del torrent de Can Domènec, entre l'autopista AP-7 i la Universitat Autònoma de Barcelona, a Bellaterra, dins el terme municipal de Cerdanyola del Vallès. Pel costat de la font hi passa l'itinerari de Can Domènec, senyalitzat en color vermell.
Podem accedir-hi per qualsevol entrada al Campus de la Universitat Autònoma de Barcelona o des de l'estació de RENFE. Un cop aquí, cal agafar la ronda de la Font del Carme que voreja el Campus pel sud. Si ho fem en direcció a Bellaterra, trobarem a l'esquerra uns amplis aparcaments on podem estacionar el vehicle. Just uns 50 metres abans que els aparcaments s'acabin, prenem un caminet de terra que arrenca per l'esquerra endinsant-se en el bosc, en lleugera baixada i direcció sud. Al cap d'uns 150 metres anem a parar a un camí planer que ens talla (és el camí Nou de Can Miró) i que creuem. Un cop a l'altra banda ens trobem amb el torrent de Can Domènec que travessem també i ja veiem la font a mà esquerra.

Es tracta d'una singular construcció, tota feta de totxanes vistes i amb forma circular. Per atansar-s'hi cal baixar uns esglaons que ens permeten entrar a la font. Disposa a cada costat d'uns bancs correguts que ressegueixen l'estructura que l'encercla, que per cert és inclinada. L'aigua raja constantment per un broc de ferro que es troba dins d'una petita cavitat en forma d'arc de punt rodó
i cau a un bassal quadrat per on desguassa a través d'una canal tancada al torrent. El sòl està empedrat amb llambordes.

Fou construïda cap als anys seixanta del segle passat. Va tenir un paper sociològic i de lleure important fins als anys vuitanta entre els veïns de les poblacions properes, que hi venien a gaudir de l'entorn natural.

L'entorn està envoltat d'una arbreda fresquívola amb espècies típiques d'ambients humits. Al costat de la font hi ha un majestuós roure d'una edat aproximada de 130 anys i d'uns 22 metres d'alçada. Aquest roure és un dels exemplars més antics i majestuosos del campus de la UAB.

Uns metres més enllà, seguint el curs del torrent, podem veure l'antic i circular safareig del Torrent de Can Domènec, que des de fa molts anys no rep aigua, està ple de terra i fins i tot hi ha crescut un arbre dintre seu.