Font de la Maçana

Tagamanent (Vallès Oriental )
Alçada:1,041 m
Última visita:Gener 2017

Localitzada a peu del vell camí que porta del pla de la Calma a Vallforners, just al marge dret de la llera del sot de la Maçana o de la Llacuna o torrent de Vallforners, segons quin mapa es miri.
No és fàcil de localitzar, però intentaré feu-se'n cinc cèntims. En primer lloc ens aproximem al Parc Etnològic de Tagamanent, situat a la vessant est del turó de Tagamanent, just on s'acaba el tram cimentat de la pista que puja al pla de la Calma i on disposem d'un ampli aparcament. Des d'aquí continuem pista amunt en direcció al pla de la Calma durant uns 1,15 quilòmetres, fins que trobem a mà dreta un vell camí de desboscar que s'endinsa en un alzinar en suau ascens i direcció sud-est. Uns 250 metres més endavant se'ns desdibuixa el camí. Aquí cal cercar una cruïlla que ens queda uns 35 metres a l'esquerra; defugim un camí que se'n va per l'esquerra a buscar la pista, també rebutgem un camí ascendent que puja al Parany i agafem el brancal de la dreta que arrenca entre dues grans pedres. És un corriol senyalitzat amb pintura de color taronja pel Centre Excursionista Garriguenc amb motiu de la travessa anual Viladrau-La Garriga. Seguim per aquest senderó, estret i sinuós en suau pendent.
Uns 400 metres després sortim a una petita clariana que deixa entreveure el mas de Vallforners al mateix temps que som en una bifurcació; defugim el camí que segueix d'enfront i ens duria a Sant Cristòfol de Monteugues, nosaltres trenquem a l'esquerra, en baixada i direcció més aviat nord, cap a Vallforners, seguint uns senyals de color blau descolorit. El bosc és més atapeït, el camí és un xic desdibuixat i baixa a buscar el torrent. Uns pilonets de pedres amuntegades ens ajuden a seguir-lo. Poc abans d'arribar al torrent descrivim un tomb a la dreta i tot seguit fem una ziga-zaga que ens hi tornem a aproximar, fins que som a la mateixa llera. Amagada a mà esquerra, sota avellaners i falgueres i a escassos 5 metres del torrent, ens espera la simpàtica font de la Maçana.

La font no és res més que un tub de ferro galvanitzat encastat directament al marge, per on raja un fil d'aigua que cau al terra i desguassa a través d'un rec directament al torrent.

L'entorn és molt bonic, humit i ombrívol. Precisament en aquest punt, el torrent forma un seguit de petits salts d'aigua.