Font Fresca del Samon

Sant Pere de Vilamajor (Vallès Oriental )
Última visita:Novembre 2017

Emplaçada al veïnat de Santa Susanna, situat uns 8 quilòmetres al nord del nucli urbà de Sant Pere de Vilamajor i a només dos quilòmetres a l'est/sud-est del nucli del poble del Montseny. La font es troba a les faldes obagues del turó del Samon i per sobre el camí que porta del mas del Samon a Santa Susanna de Vilamajor.
Per apropar-nos cal que ens ubiquem primer a la carretera BV-5301 que comunica Sant Esteve de Palautordera amb el poble del Montseny, concretament al punt quilomètric 12,1, just en una pronunciada corba a la dreta. Aquí arrenca una pista asfaltada que marxa inicialment en direcció nord, amb uns indicadors que assenyalen l'escola de natura el Polell i també Santa Susanna. 700 metres més endavant, quan siguem als aparcaments del càmping Les Piscines, hem d'abandonar la pista i trencar a l'esquerra (hi ha cartells informatius), creuar la riera i continuar per una altra pista cimentada que s'enfila muntanya amunt fen ziga-zagues per tal de salvar el desnivell. Al cap d'una mica més de dos quilòmetres s'acaba l'asfalt i esdevé una pista de terra, la qual seguim durant un quilòmetre llarg fins que trobem el trencant al mas el Samon. Podem estacionar el cotxe uns metres abans d'arribar al mas, en un racó que no molesti.
Ja a peu, deixem el mas a sota a l'esquerra i comencem a caminar per la pista que planeja en direcció més aviat sud. De seguida trobem una bifurcació que fem a l'esquerra, mantenint el sentit que dúiem. Prop de mig quilòmetre més endavant entrem en un revolt a l'esquerra al mateix que creuem el sot de la Font Fresca o del Samon, segons quin mapa es miri. Just travessat el torrent, a mà dreta ens queden uns estirats i llargs freixes que delaten el mur que aguanta l'enlairada placeta de la font Fresca del Samon. Per accedir-hi cal engegar per un sender que surt per la dreta i només cinc metres després trenquem a l'esquerra per unes escales de pedra que ens pugen a la font.

El conjunt de la font queda en un petit replà, fresc, ombrívol i enlairat uns 10 metres respecte del camí, amb unes escales de pedra que ens hi atansen amb facilitat. Del marge de la muntanya brolla l'aigua a través d'un bonic broc de pedra i cau a un enreixat de ferro. A banda i banda hi ha dos bancs de pedra per seure que formen angle obert i delimiten l'espai. Al mig de la placeta disposem d'una tauleta de pedra.

Durant l'apogeu de la Renaixença Catalana, va arribar un interès per la natura, la història i la cultura catalanes, aflorant agrupacions excursionistes de caire lúdic i científic. Aquests excursionistes, carregats de mapes, càmeres de fotografiar i quaderns de notes també van arribar fins a Vilamajor. El 1918, en record d'aquella visita, en deixaren la placa de pissarra que diu: MCMVIII ' Font Fresca del Samont ' Fe ' Pàtria ' Amor ' Catalunya i Avant.

Aquest interès es va encomanar a vilamajorencs i foranis, despertant una fal·lera per fer fontades, trobades i aplecs al voltant de les fonts. A la font Fresca del Samon s'hi reunien cada onze d'agost, després de l'aplec a l'esglesiola de Santa Susanna de Vilamajor, per trobar-s'hi, xerrar, jugar i dinar plegats.

Diuen que a la muntanya del Samon, des de temps immemorials, hi brolla un raig d'aigua fresca. Des de sempre, la seva existència era un secret dels muntaners i la mantenien oculta perquè la calor de l'estiu no la trobés pas. Avui dia encara se'n serveixen els del mas del Samon.