Font de la Pixarella

Alpens (Osona )
Estat:Deixada
Última visita:Gener 2018

La trobem a mig quilòmetre a l'est en línia recta del nucli urbà, a tocar del marge dret del rec de Matamosses, en una zona molt humida i freqüentada per caçadors i boletaires.
Per accedir-hi ens situem al punt quilomètric 14 de la carretera BP-4654, uns 150 metres abans de la font de l'Ase. Aquí arrenca una pista forestal que marxa inicialment en sentit nord. De seguida som en un encreuament de camins, el collet de la Batallola; defugim tant un camí estret que surt per la dreta com un altre que per l'esquerra s'enfila cap al mirador de la Serra, nosaltres continuem de front per la pista més ampla. Només un centenar de metres després veiem un cartell penjat en un pi que ens queda a la dreta indicant-nos la direcció a seguir per visitar la font de la Pixarella. Nosaltres no fem cas al cartell i seguim per la pista principal en direcció al mas Anfruns alhora que ens anem encarant al nord. Anem perdent alçada poc a poc i al cap de mig quilòmetre passem a frec de la font de la Palmerola que ens queda a peu de pista a mà esquerra. Continuem per la pista principal, però només 25 metres. Aquí l'abandonem definitivament i trenquem a la dreta per un camí carreter que trobem barrat amb un filat electrificat per protegir els ramats. Obrim el filat, passem i tornem a tancar, cal respectar sempre les portes que trobem. Tot seguit creuem el rec de Matamosses i anem seguint el seu curs en lleugera baixada i direcció sud-est durant uns 400 metres, fins que arribem a una clariana. En aquest punt trobarem a mà dreta un pontet de ferro que salva el torrent i que, un cop a l'altra banda, ens aboca a la font de la Pixarella.

La font queda en un petit replà allargat a recer d'una paret rocallosa, amb una rudimentària barana de ferro que la protegeix del rec. Disposa de tres brolladors repartits al llarg de la paret i distants uns set metres entre ells. Potser el principal sigui el de més a la dreta; aquest és un broc de ferro encastat a la roca a metre i mig d'alçada i a sota té un petit bassal de pedra que recull l'aigua. Els altres dos brocs també son de ferro i estan collats a la roca mitjançant unes pedres amorterades, podem veure els tubs de plàstic que canalitzen l'aigua.

A l'entorn disposem d'unes taules i seients de pedra molt antics. Recentment es va arranjar l'entorn, però deixant l'estil de fa cent anys enrere. Malauradament ha tornat a caure en l'oblit i la malesa l'està envaint.

Al costat del brollador de la dreta tenim una banderola de ferro pintada de color verd amb el nom de la font, d'iguals característiques que la que podem trobar a la veïna font de la Palmerola.

A l'extrem esquerre de la paret rocallosa hi ha una petita balma, agraït aixopluc en cas d'un canvi sobtat del temps.