Font de Sant Martí

Àger (Noguera )
Cabal:Abundant
Última visita:Març 2018

La localitzem uns 300 metres als afores de la vila per ponent, a la riba dreta del barranc del Corb o del Riu Fred del Pui, segons quin mapa es miri. La font queda entre el molí de Serrano i la masia del Francesc.
Per accedir-hi ens situem a l'extrem sud del nucli urbà d'Àger, concretament al Portal de Sant Martí. Aquí engega l'antic Camí de Lleida que marxa inicialment en sentit ponent. Hi ha rètols a les façanes que ens assenyalen la font, sempre hem d'anar pel brancal de més a l'esquerra. Al cap d'uns 275 metres abandonem el camí principal i trenquem a l'esquerra per un corriol descendent que baixa a buscar el riu. Abans d'un centenar de metres arribem a una bifurcació amb un pal informatiu; aquí defugim el camí que se'n va per l'esquerra i prenem unes escales que baixen per la dreta i que de seguida esdevenen de nou un corriol que remunta el riu. Uns 40 metres més enllà ja veiem enfront la font de Sant Martí, a l'altra banda del riu, el qual hem de travessar a gual.

La font és un mur transversal de pedra del país adossat al marge, fa uns 15 metres de llargada per dos d'alçada. Al seu extrem esquerre és on s'hi ubica la sortida de l'aigua; aquí trobem un frontal arrebossat que sobresurt per damunt de la resta de mur en acabat arrodonit.

L'aigua raja per tres brolladors; el superior situat una mica a la dreta i a mig metre d'alçada és un curt broc de ferro encastat a la paret amb formació tosca sota seu, el segon és una vella aixeta disposada al mig del frontal a la part baixa, gairebé arran del terra, el tercer sorgeix d'entremig de les pedres. Totes les aigües cauen directament al terra formant un bassal que impedeix apropar-s'hi sense mullar-se els peus, doncs no desguassa bé i queda embassada.

Al costat de la font hi tenim una placa de pedra amb el nom de la font gravat i la data 1976, possiblement l'any d'una de les seves rehabilitacions.

El barri de Sant Pere i el seu raval es documenten des del segle XI, pocs anys després de la conquesta d'Àger del poder de l'Islam, l'any 1034. Tenia el nucli principal a l'entorn de l'actual carrer de Sant Martí que aleshores restava clos per la mateixa muralla que encerclava tota la vila. La font que fornia d'aigua potable aquest barri era la font de Sant Martí. Malauradament no consta en documents antics, tot i que se sap amb seguretat que era la font del barri, de la mateixa manera que ho era la font del Pedró per als habitants del barri del Pedró i el seu raval, i àdhuc per als habitants de la plaça Major i la de Solsdevila per als del barri de Solsdevila.