Font de les Cantarelles

Terrassa (Vallès Occidental )
Última visita:Octubre 2018

Localitzem aquesta emblemàtica font a l'extrem més nord-oriental del terme municipal de Terrassa, gairebé al termenal amb Matadepera. Es localitza en un petit pla a la vessant esquerra del torrent dels Ponts o de Cantarelles segons quin mapa es miri, aproximadament a la meitat del seu recorregut, que baixa des de la cinglera de Castellsapera fins a abocar les seves aigües a la riera de les Arenes.

Prendrem com a punt de partida l'aparcament de La Barata (Matadepera), situat al punt quilomètric 9 de la carretera BV-1221 que condueix de Terrassa a Talamanca, això és un centenar de metres més al nord de l'accés a la masia La Barata. Enlairada a l'esquerra podem veure la part del darrere de la masia que dóna nom a l'indret.

Comencem caminant pel voral de la carretera en direcció nord, cap al coll d'Estenalles. Al cap de només 250 metres trobem a mà esquerra una bigueta informativa amb un quadrat de color blau que ens assenyala el Camí Ral, el qual prenem pujant pels esglaons de fusta. Al cap d'un centenar de metres de moderada pujada deixem un trencall a l'esquerra barrat amb una cadena que es fica a la propietat de La Barata. Continuem en sentit oest, serpentejant i guanyant alçada de mica en mica, obviant d'altres camins que ens menen a banda i banda, nosaltres sempre pel més marcat. Al cap de mig quilòmetre travessem el torrent del Collet Estret, passat el qual ens adrecem al nord. Uns 100 metres després arribem a una bifurcació; aquí abandonem definitivament el Camí Ral que se'n va per l'esquerra i trenquem a la dreta per un camí evident de certa baixada. Si ens fixem amb l'alzina que hi ha a la confluència, veurem en el tall d'una branca que ens assenyala la font de les Cantarelles, el nostre immediat objectiu.

El nou camí, ample al començament, s'anirà estrenyent poc a poc alhora que s'endinsa en un bosc dens i humit. Avancem planerament en sentit més aviat nord-oest per un camí ben fressat, sense pèrdua. 475 metres després del trencall del Camí Ral, el caminet va a parar a una petita resclosa que salva el torrent dels Ponts. La travessem i un cop a l'altra banda som a la bonica font de les Cantarelles.

La font queda sota una paret rocallosa on se li va practicar un muret de maçoneria per emmagatzemar l'aigua i alhora fer de frontal. Es té accés al seu interior a través d'un petit registre metàl·lic. La mateixa portella porta el nom de la font gravat en lletres fetes amb petits puntets.

Quan brolla, l'aigua ho fa regulada per una aixeta de maneta situada a la part més baixa i cau a un petit bassal quadrat. Damunt seu hi ha dos curts brocs de ferro, un al costat de l'altre, per on sobreeix l'aigua en episodis molt humits.

En el curt tram planer que separa la font del torrent fa molt temps es va posar una taula rodona i uns bancs de pedra adossats a ambdós marges que els hi fan de respatller. Tot aquest conjunt està envoltat per heures, alzines i pi roig.

Al costat del conjunt de la font hi ha una bassa que aprofita els dos marges del torrent i hi té afegida una paret que fa de resclosa alhora que també de passera per travessar el torrent.

La font de les Cantarelles és la font que resta més al nord del terme municipal de Terrassa.