Font de la Puda

Sant Pau de Segúries (Ripollès )
Última visita:Octubre 2018

Erigida dins el bosc, a la zona anomenada del bac del Callís. La font es troba al marge dret d'un petit torrent secundari que tributa al riu Ter només 400 metres aigües avall.

Ens hi podem atansar des de diferents punts, jo us ho explicaré des del pont de la Forcarà, situat uns 1,7 quilòmetres al sud'oest del nucli urbà de Sant Pau de Segúries. Serà una agradable passejada d'un quilòmetre més la tornada.
Situem-nos doncs al punt quilomètric 1,9 de la carretera C-38 que condueix de Sant Joan de les Abadesses a Sant Pau de Segúries, això és poc abans de creuar el pont de la Forcarà que salva el riu Ter si venim de Sant Joan. A la dreta de la carretera tenim un bon espai per estacionar el vehicle amb total comoditat.

Ja a peu engeguem per un ample camí de terra que marxa en direcció est per dins el bosc, en lleugera pujada i ben acompanyats d'unes marques de color groc. Anirem trobant diferents tanques electrificades per protegir el bestiar, cal deixar-les sempre tancades. Al cap de 350 metres defugim un camí que surt per la dreta i puja a Can Gorra, nosaltres seguim pel brancal de l'esquerra que comença a baixar a buscar el rec de Can Gorra que una cinquantena de metres més avall travessem a gual. Un cop a l'altra banda, el camí va guanyant lentament alçada. De seguida descrivim una marrada a la dreta i quedem encarats al sud-est, sempre per dins el bosc que està esplèndid. El camí és bonic, amb poc desnivell, ben agradable de fer. Gairebé mig quilòmetre després d'haver salvat el torrent anterior, arribem a una corba pronunciada a l'esquerra. En aquest punt trobem un bonic cartell de fusta en relleu que ens assenyala la font de la Puda recte. Així, abandonem el camí que dúiem i trenquem per un corriol que surt davant nostre i que ens baixa a la llera d'un petit torrent secundari però que degut a les últimes pluges no sembla tant petit. Dir-vos que a partir d'aquí cal remuntar el torrent durant prop de 90 metres on trobarem la font a la riba contrària. El dia de la nostra visita vam trobar un parell d'arbres caiguts i travessats al mig del torrent que ens van fer entretenir una estona.

Bonica font boscana emplaçada en una terrassa enlairada mig metre respecte la llera dreta del torrent, protegida dels embats de l'aigua per un muret de pedra d'un metre d'alçada formant angle recte i a redós de la paret rocallosa de la muntanya.

El brollador queda damunt d'un munt de pedres soltes arrambades a la paret rocallosa.

Voldria destacar el curiós frontal de la font; una mena de roda de ferro de dos pams de diàmetre disposada en vertical, amb el nom de la font gravat al seu voltant. Del forat central surt un broc de ferro en forma de canaló per on raja l'aigua que cau a una pica feta amb una pedra buidada d'una sola peça i que descansa al terra.

A l'esquerra de la font disposem de dos bancs correguts de pedra per seure, el de més a l'esquerra té un respatller fet amb llosses. A la dreta també hi ha un altre banc de pedra, aquest a un nivell més baix que els demés.

Cada primavera i cada tardor molta gent del municipi de Sant Pau de Segúries i de les rodalies s'acostaven a la font de la Puda. Una font d'una olor forta i molt característica: com d'ou cloc. Allà omplien un got d'aigua i se'l bevien, doncs deien que era una aigua depurativa. Molts, amb problemes a la pell o amb problemes urinaris, omplia garrafes d'aigua i se les emportava a casa ja que es deia que aquestes aigües sulfuroses feien millorar el funcionament de l'organisme. I no és estrany, encara a dia d'avui, trobar gent amb ampolles de plàstic vora la font.