Font de la Cirera

Terrassa (Vallès Occidental )
Última visita:Juny 2023

Emplaçada a l'extrem més nord-occidental del terme municipal de Terrassa, a un quilòmetre al nord-oest en línia recta de Can Guitard de la Muntanya, mas al qual pertany la font. La font es troba a la llera del torrent de la font de la Pedra.

Si anem de Terrassa a Rellinars per la carretera B-122, quan siguem al punt quilomètric 6,9 cal trencar a l'esquerra per la pista que porta a la urbanització els Caus. Al cap d'un centenar de metres deixem a la dreta un petit aparcament, tant sols 200 metres més endavant som al costat d'un altre petit aparcament per a dos vehicles i un rètol que ens assenyala els Caus del Guitard a la dreta. La pista és ampla i està permesa la circulació, majoritàriament és de terra però també té algun tros cimentat, serpenteja en sentit nord-oest cap a la urbanització Els Caus. Al cap d'uns 400 metres passem per sota una casa que deixem a l'esquerra, 250 metres després passem a frec d'una finca que ens queda a l'esquerra i 400 metres més endavant som al costat d'un camí que surt per l'esquerra barrat amb una cadena. Si heu arribat fins aquí en cotxe, cal estacionar-lo en algun racó que no faci nosa.

Ja a peu, engeguem per l'ample vial que arrenca per l'esquerra, barrat amb una cadena que impedeix el pas als vehicles motoritzats. El camí és ample i marxa inicialment en direcció sud i lleugera pujada. Ben aviat comencem a davallar lleugerament per l'Obaga dels Notaris. Al cap d'uns 600 metres travessem un petit torrent i 150 metres després anem a parar a un camí que ens talla; a la dreta aniríem cap a la urbanització Els Caus, nosaltres fem a l'esquerra en sentit est, en baixada. Uns 200 metres més endavant ens acomiadem de l'ample vial i girem a la dreta per un sender més estret que porta direcció sud-oest, en baixada constant i per dins el bosc. A mida que avancem el pendent esdevé més acusat, quan portem uns 400 metres per aquest sender descrivim un seguit de ziga-zagues. Poc després d'acabar-se les giragonses arribem a un camí transversal que seguim a la dreta, en baixada. Abans de 100 metres, al començament d'un revolt a l'esquerra, trobem un rètol que ens indica que la font de la Cirera ens queda a la dreta. Fem cas al rètol i engeguem per aquest camí que circula en direcció ponent i lleugera pujada. Només una quarantena de metres més amunt ja veurem la font, per sota del camí i a mà esquerra. Un caminet descendent ens atansa fins la font.

Un pal de fusta amb un cartell al capdamunt ens confirma que som a la font de la Cirera.

La font queda enclotada per sota del camí, adossada al marge dret del torrent. Consta d'un robust mur de pedra i obra arrebossada que forma angle obert, el qual reté les terres i alhora acull en el seu interior la cisterna de captació.

A la part central és on s'hi ubica la sortida de l'aigua regulada per una aixeta de maneta moderna. A sota recull l'aigua una vella pica ovalada de pedra buidada que descansa en un pedestal de maons.

Damunt del brollador hi tenim la part més interessant del conjunt. A part del registre metàl·lic que dona accés a l'interior del dipòsit de reserva, a les parets interiors de l'obertura podem observar dos malaguanyats mosaics fets amb rajoles de ceràmica; el de l'esquerra està molt malmès però encara ens deixa entreveure la part de baix de dues persones assegudes, el de la dreta representa un àngel alat. També hi trobem tres plaques de ceràmica amb l'any de construcció de la font, l'any de la seva restauració i una advertència per tal de respectar la font i el bosc, cosa que no tothom fa.

A l'esquerra de la font disposem d'una lleixa de maons.

Es tracta d'una font molt antiga, amb més de 300 anys d'història. Va ser creada l'any 1703 i després restaurada el 1878. Avui en dia encara es conserva en un estat prou acceptable.