Font del Molí del Castell

L'Estany (Moianès )
Cabal:Abundant
Última visita:Març 2019

Emplaçada a l'extrem nord del municipi, a la riba esquerra de la riera de l'Estany, sota el pont del Molí i molt a prop del punt quilomètric 48,5 de la carretera C-59.

Sortim del poble de l'Estany per la carretera C-59 en direcció nord. Al cap de dos quilòmetres d'haver deixat el nucli urbà enrere descrivim un revolt d'esquerres. Doncs just passat el revolt i abans de creuar el pont del Molí, trobarem un camí que surt per l'esquerra i un altre que se'n va per la dreta. Aquí estacionem el cotxe al voral.

Ja a peu seguim pel camí planer que arrenca per l'esquerra en direcció nord-oest. Al cap d'una quarantena de metres trenquem a la dreta per un corriol descendent que esdevé en uns esglaons de pedra que baixen a buscar la riera i també la font del Molí del Castell.

L'aigua brolla generosament d'un talús del terreny que ha estat empedrat amb grans blocs de pedra carejada. Als peus hi ha un abeurador allargat fet de maçoneria de dos cossos on es recull l'aigua.

A l'entorn proper de la font es disposen diferents elements de pedra tallada com taules i bancs. Una de les taules col·locades davant la font correspon a una de les moles del vell molí fariner aixecat en aquest indret.

El molí que li dóna nom a la font, del qual avui poca cosa en resta, formava part de la gran finca del Mas Castell de dalt la serra del Castell, a mestral. Una de les basses actuals de l'àrea de la font correspon al mas i es feia servir per acumular aigua pel molí. També hi havia una pica de pedra, on els paraires de l'Estany anaven a rentar la llana. Al segle XIX, en bona part de les terres cultivables de la finca del mas Castell s'hi conreaven cereals que, del gra, al molí se'n feia farina.

S'hi feien fontades, però també era lloc de ballar i de comerciejar en bestiar.