Font de l'Hospici

Vacarisses (Vallès Occidental )
Última visita:Gener 2020

A ponent de la urbanització de Can Serra, per sobre del camí, tenim la font de l'Hospici, en un raconet fresc i encisador.

La manera més ràpida d'arribar-hi és des del capdamunt de la urbanització de Can Serra, concretament des del dipòsit d'aigua municipal. Ens apropem amb cotxe fins l'extrem més sud-occidental de la urbanització, a la confluència dels carrers Sant Salvador de les Espases i Segrià. Aquí prenem una pista cimentada que surt en direcció nord i que 475 metres més amunt ens duu al dipòsit municipal on estacionem el vehicle.

Ja a peu deixem el dipòsit a mà esquerra i continuem una trentena de metres per l'ample vial fins que trobem a l'esquerra un corriol ascendent que prenem. Ens enfilem per la muntanya en sentit oest i 75 metres després se'ns apareix Montserrat davant nostre. Ara el caminet guanya alçada poc a poc alhora que gira envers l'esquerra, encarant-se al sud-oest. El camí no està assenyalat, però si anem en compte de no perdre'l el podrem seguir sense problemes. Al cap d'una mica més de 150 metres sortim a un espai obert, cal que continuem recte per damunt d'unes roques. 175 metres més endavant som en una bifurcació de camins; a l'esquerra aniríem a les ruïnes de l'Hostal de l'Hospici, nosaltres anem a la dreta. Abans de 150 metres passem a frec d'una torre d'alta tensió i tot seguit anem a parar a una ampla pista transversal que ens talla; a l'esquerra podríem anar al puig de l'Hospici i també a Sant Salvador de les Espases, nosaltres agafem el brancal de la dreta en baixada i mantenint la direcció que dúiem, sud-oest. 150 metres més avall cal trencar per un corriol ascendent que surt per l'esquerra i en no res ens duu a una petita clariana on hi trobem una taula de pedra amb bancs i quatre metres més enllà la font.

La font és torrencial, com moltes de les fonts dels voltants.

El brollador de la font està lleugerament endinsat dins d'un petit raconet balmat.

Encara veiem l'indicatiu amb el nom de la font gravat en una rajola de terrissa. No sabem en quin moment es devia instal·lar i arranjar, però és el mateix que hem vist a les imatges de 1986, del llibre Fonts de Vacarisses. Josep M. Farrés i Trias, i té certa similitud amb l'indicador de l'anomenada Font de l'Ermità, també dita del Penan, que menciona J. Solà a la seva obra de 1929.

Del bloc de notes de l'obra Fonts de Vacarisses, s'ha descobert que la font va patir una esllavissada l'octubre de 1994, deguda a les fortes pluges,
i que van provocar que la font quedés mig tapada.

Ara, la font manté tota la seva vitalitat i està perfectament cuidada per alguna persona, que de segur se l'estima amb molta tendresa. Podem veure en una roca, les marques de les dates, tal inventari d'arranjaments fins al dia d'avui.

Damunt del brollador hi ha dues imatges religioses, una és la Mare de Déu de Montserrat.

L'entradeta de la font és una tauleta rodona amb petits bancs de pedra. Un conjunt que, avui torna a ser-hi, però segons les informacions de 1986, desgraciadament va patir cert vandalisme.