Font del Mascar

Alfara de Carles (Baix Ebre )
Alçada:1,043 m
Última visita:Març 2024

La font queda dins el bosc, a l'extrem més al nord-oest del veïnat del Mascar de qui rep el nom, al vessant septentrional del Caro, dins el Parc Natural dels Ports.

Podem apropar-nos fins ben a prop en cotxe o bé fer una curta passejada des del refugi del Caro "Pepito Anguera". Us explicaré la segona opció que és la que vam fer nosaltres, seran dos quilòmetres i mig anada i tornada. No confongueu aquest refugi amb el refugi Estels del Sud situat 350 metres més al sud.

Des de Roquetes prenem la carretera del Caro. Al cap de 18,5 quilòmetres deixem a l'esquerra el trencall que puja al cim del Caro, seguim pel brancal de la dreta durant 800 metres, fins que trobem un rètol que ens assenyala el refugi a la dreta. Prenem la pista que ens aboca, 150 metres després, a peus del refugi on hi ha un aparcament.

Ja a peu engeguem per un corriol que surt de la dreta del refugi assenyalat amb les franges blanques i vermelles del GR-7. La sendera s'endinsa en el bosc, inicialment en direcció nord però de seguida ens fa girar a l'esquerra i de mica en mica s'anirà adreçant a ponent. No deixem el les franges blanques i vermelles fins 900 metres més endavant, moment que arribem a un carrer asfaltat. Aquí abandonem el GR que se'n va per la dreta i creuem un pont que surt del davant i salva el barranc de la Vallfiguera. Un cop a l'altra banda seguim per un ample camí que passa entre una casa que deixem a la dreta i un petit edifici que ens queda a l'esquerra. En no res el camí ens fa travessar a gual un petit torrent secundari i anem a parar a un camí que ens talla i que fem a la dreta durant 150 metres, fins que siguem en una esplanada arbrada i ben arranjada on ens espera la font del Mascar.

La font, isolada, queda a la vora d'un petit torrent secundari. Consisteix en una petita paret de pedra amorterada rematada en forma arrodonida, d'un metre d'alçada per no gaire més d'amplada.

L'aigua raja per un gruixut broc de ferro i omple un bassal rectangular per sota del nivell de l'esplanada.

La font del Mascar és una de les més visitades del Parc Natural dels Ports ja que es troba situada en una zona urbanitzada i amb un senzill accés.

La raconada que acull la font és una agradable espai arbrat molt fresc. Disposem de bancs de fusta per reposar.

El Mascar és un veïnat i actual zona d'estiueig situada entre els municipis d'Alfara de Carles i Tortosa, a l'enclavament de la Bassa dels Ganduls. Està situada a la vall del Mascar, capçalera del barranc de la Figuera o de la Cervera, al vessant septentrional del Caro, prop del refugi de la UEC del Caro. Els antics masos van ser reconvertits en cases d'estiueig.

El refugi del Caro "Pepito Anguera" és un refugi guardat de mitja muntanya, propietat de la Unió Excursionista de Catalunya, dins del Parc Natural dels Ports. És obert tot l'any, cal però demanar reserva per dormir i menjar.