Caminada I-017 (Vallès Occidental)

Entrada al camí de Can Vilatort (Montcada i Reixac) – Font del Avellaners – Poblat ibèric de les Maleses – Font dels Caçadors - Entrada al camí de Can Vilatort.

7,2 Km 2h 5' 44 m 461 m 431 m 431 m Mitjana Si Si 11-02-12

Una de les tantes ascensions al poblat ibèric de les Maleses, en aquesta ocasió des de Montcada i Reixac.

Les dues fonts que visitarem tenen el seu cabal condicionat a les plujes.

Deixarem el cotxe aproximadament al Km 9,5 de la carretera BV-5001 . A l’entrada del camí hi ha una cadena impedint el pas als vehicles no autoritzats.

44 m 41.5004,2.2020Clica per veure'n la ubicació. Entrada al camí de Can Vilatort (Montcada i R.)

Passem la tanca i seguim el camí de Can Vilatort, a la nostra dreta ens queda el torrent de Reixac. No deixem aquest camí fins trobar l’indicador de la font del Avellaners a la nostra dreta. Agafem el corriol i a uns metres en baixada està la font.

158 m 41.4935,2.2140lica per veure'n la ubicació. Font dels Avellaners
    La localitzem a pocs metres sota el camí de Can Vilatort, al costat mateix del torrent de Reixac. La font consisteix en un mur de pedres adossat al marge de la muntanya d’on surt un tub metàl.lic per on raja l’aigua, que cau en una pica arran de terra, desiguant directament al torrent. La curiositat d’aquesta font és l’arranjament del seu entorn, ple de gravats, figures i bancals. Malgrat que la regeneració està feta seguint un estil molt particular, en cap moment desentona amb l'entorn, degut a que s’han utilitzat materials de l’entorn. Aquestes modificacions les va dur a terme un mallorquí que es va instal.lar a Montcada on hi va dedicar bona part del seu temps lliure.

Seguim el corriol ascendent que surt de dalt de la font i el seguim fins ba una pista gran; a la dreta aniriem a l’ermita de Sant Pere de Reixac, nosaltres fem a l’esquerra, uns 500 metres més endavant deixem un indicador a la dreta que assenyala “Poblat ibèric”. Només 25 metres després, a mà dreta, queda la font dels Caçadors.

212 m 41.4923,2.2181lica per veure'n la ubicació. Font dels Caçadors
    Es troba a la capçalera del torrent de Reixac, a peu del camí de Can Vilatort, prop de l’antiga pedrera. L’aigua, que brolla per un tub encastat a la paret de la font, cau en una petita pica de forma triangular. Fou restaurada per un grup de jubilats de la zona.

Desfem els últims 25 metres i ens enfilem a l’esquerra pel camí assenyalat com “Poblat ibèric”. Aviat deixarem un corriol a la dreta, després anirem a petar a un camí perpendicular que farem a l’esquerra. Trovarem un filat a la nostra dreta que tanca l’antiga pedrera i uns metres més amunt, a l’esquerra, pujarem per un caminet amb esglaons de fusta. Després de pujar una estona entrarem en un bosquet més planer, deixarem un camí a la dreta i una mica més ja començarem a veure restes del poblat ibèric.

464 m 41.4937,2.2242lica per veure'n la ubicació. Poblat ibèric de les Maleses
    El poblat ibèric de Les Maleses, ubicat a l'antiga Laietania, es troba al cim del Pi Candeler, dalt de la Serralada de Marina. Aquest cim, a la vegada, serveix de límit municipal entre els termes de Montcada i Reixac i Sant Fost de Campsentelles. Des del poblat s'observa una immensa panoràmica, des de la qual es pot dominar visualment tot el Vallès, part del Barcelonès i part del Maresme. Així mateix té bona visibilitat sobre els massissos del Montseny, Montserrat i Prepirineu. Aquesta ubicació proporcionava als habitants del poblat iber, un gran control sobre el territori. Es pot situar el poblat entre els segles III i II aC. S'han efectuat diverses intervencions arqueològiques des de l'any 1928, però és des de l'any 2000, que el poblat està essent estudiat dins del projecte d'investigació arqueològica.

Un cop visitat el poblat retrocedirem pel camí que hem fet de pujada però no per les escales; a la primera bifurcació farem cap a l’esquerra (abans hem vingut pel camí de la dreta), a la segona bifurcació ho farem a la dreta i seguirem fins trobar el filat de la pedrera. Girem a la dreta, deixant la pedrera a l’esquerra. Uns metres més endavant a la dreta deixarem les escales per on hem pujat abans. Ara només queda desfer la resta de camí fins la font dels Caçadors.

212 m 41.4923,2.2181lica per veure'n la ubicació. Font dels Caçadors

De la font estant girarem a la dreta i continuarem pel camí de Can Vilatort fins el final, on hi ha la cadena.

44 m 41.5004,2.2020lica per veure'n la ubicació. Entrada al camí de Can Vilatort

Inici i final d’aquest itinerari.