Caminada I-023 (Vallès Occidental i Barcelonès)

Torre dels Frares (Montcada i Reixac) – Collet de la Torre dels Frares - Poblat ibèric de Puig Castellar – Dolmen de la cova d’en Genís – Ermita de Sant Climent – Torre dels Frares.

6,6 Km 1h 50' 41 m 303 m 355 m 355 m Fàcil A trams No 11-03-12

Excursió que ens conduirà al poblat ibèric de Puig Castellar des de Montcada i Reixac, resseguint el GR-92. De baixada visitarem el dolmen natural de la cova d’en Genís i l’ermita de Sant Climent. La tornada la farem pel torrent dels Avellaners i enllaçarem amb el de la Vallensana fins el punt d’orígen.

No trobarem cap punt d’aigua en tot el recorregut.

Podem deixar el cotxe davant de l’entrada de la depuradora que hi ha al Km 6,5 de la carretera BV-5001. Només cal creuar la carretera i ja serem a la torre dels Frares on començarem l’excursió.

41 m 41.4762,2.1945Clica per veure'n la ubicació. Torre dels Frares (Montcada i Reixac)
    Masia documentada des de l'any 1457, quan era propietat dels frares de Sant Jeroni, d'on li prové el nom. S'utilitzava com a casa de repòs dels monjos. La troballa d'alguns trams de mur amb opus spicatum fan pensar que ja existia una primera construcció en època romànica. A l’època dels Reis Catòlics, va ser Centre Inquisidor. L'edifici actual sembla del segle XVII. Consta d'un cos rectangular i un altre de perpendicular, més baix, formant una L (hi havia un altre cos, ara derruït). Moltes finestres tenen llinda, brancals i ampit de pedra.

Iniciem el recorregut als peus de la torre dels Frares, una antiga masia actualment deshabitada. Passarem una cadena que impedeix el pas als vehicles i seguirem la pista, que és ampla i senyalitzada com a GR-92 (No deixarem el GR-92 fins l’entrrada del poblat ibèric). Al cap d’uns 400 metres deixarem la pista gran i ens desviarem per un corriol a la dreta que s’enfila. Arribarem a una explanada amb una torre elèctrica, estem al collet de la Torre dels Frares.

132 m 41.4728,2.1980Clica per veure'n la ubicació. Collet de la Torre dels Frares

A la nostra esquerra surt un corriol ascendent que seguirem (GR-92); continua enfilant-se. Passarem per varies torres elèctriques, deixarem un camí a la dreta i anirem a parar a una pista gran; nosaltres a la dreta fins trobar un caminet a l’esquerra que ens portarà a una altra explanada on hi ha un dipòsit d’aigua. Des d’aquí ja veurem el poblat ibéric; ara només ens quedarà seguir el caminet fins l’entrada del poblat i agafar un camí a l’esquerra per pujar fins dalt, on es veuen les restes de les antigues construccions.

303 m 41.4703,2.2066Clica per veure'n la ubicació. Poblat ibèric de Puig Castellar
    En el cim del Puig Castellar es troben les restes del poblat ibèric d'una tribu laietana, fundat a l'entorn del segle VI aC i que va perdurar fins al final del segle III aC o inici del segle II aC. Alguns autors han suposat la possible destrucció del poblat per les legions romanes de Porci Cató durant la campanya de l'any 195 aC, tot i que no hi ha prou elements que confirmin un abandonament sobtat i traumàtic. El poblat constituïa un agrupament de tipus mitjà, dedicat a l'agricultura i la ramaderia i, secundàriament, a la metal·lúrgia i el teixit. Les nombroses restes trobades, bàsicament d'origen grec i púnic, confirmen l'existència d'un abundós comerç amb pobles estrangers. Estructuralment té forma el·líptica i consta de tres carrers longitudinals amb més de trenta habitatges, fet que fa suposar una població de poc més de 200 habitants. La part menys protegida estava defensada per una forta muralla de pedra i argila, d'un metre de gruix. Els habitacles -datables entre els segle IV i III aC- estan construïts amb blocs irregulars de granit i pissarra, tenen un o dos compartiments, i devien estar coberts amb branques o fang. El poblat va ser descobert per Ferran de Segarra, el 1902. Les abundoses troballes procedents d'aquest jaciment es conserven al Museu d'Arqueologia de Catalunya i a l Museu Torre Balldovina, de Santa Coloma de Gramenet.

Un cop visitat el poblat baixem fins l’entrada i fem a l’esquerra per una pista ample que, sense deixar-la, ens portarà al coll de les Ermites, des d’on surt un corriol a la dreta (està indicat) que, en baixada, ens portarà al cau d’en Genís.

220 m 41.4695,2.2122Clica per veure'n la ubicació. Dolmen de la Cova d'en Genís
    El 1955, en una zona granítica del sector nordest del municipi, Genís Ibàñez, membre del Centre Excursionista Puig Castellar, va descobrir una cavitat en forma de dolmen que correspon a un sepulcre de l'edat de bronze. Inicialment va ser qualificada com a construcció megalítica, tot i que actualment es considera que és una estructura natural. En l'excavació realitzada s'hi van trobar algunes restes d'ossos i dos vasos ceràmics, un dels quals és de tradició neolítica i l'altre té la característica nansa de tipus "apèndix de botó", típica del període mitjà de l'edat de bronze (entre els anys 1500 i 1100 aC).

Desfarem una part de l’últim camí, agafarem el primer trencall a la dreta i sortirem a la pista per on anàvem abans. Uns quants metres més endavant hi ha el camí d’entrada a l’ermita de Sant Climent.

260 m 41.4702,2.2138Clica per veure'n la ubicació. Ermita de Sant Climent
    Està situada al serrat de les Ermites, al cim d'un turó, al límit amb el terme de Montcada i Reixac. Va ser erigida com a oratori pels monjos de Sant Jeroni l'any 1673. El 1980 va ser reconstruïda pel Centre Excursionista de Badalona. Té planta rectangular, amb capçalera semicircular, coberta amb volta de canó revestida exteriorment de rajoles. La porta és rectangular, amb llinda de fusta. Presideix la façana un campanar d'espadanya fet amb maons.

Tornarem enrera fins el coll de les Ermites i girarem a la dreta. Just en el límit esquerra de la urbanització surt un caminet en baixada que voreja la pròpia urbanització (els primers dos-cents metres estan plens de deixalles i porqueria). Quan ja haguem vorejat l’última casa passarem una cadena i comença una pista, bastant ombrívola, que segueix el torrent de la Vallensana i que ja no deixarem fins arribar a la torre del Frares.

41 m 41.4762,2.1945Clica per veure'n la ubicació. Torre dels Frares

Inici i final d’aquest recorregut.