Refugi de Cap del Rec (Lles de Cerdanya) - Font de Cap del Rec (1ª) – Font de Cap del Rec (2ª) - Estany de L’Orri – Refugi del Pradell – Refugi de Cap del Rec.

[Església de Sant Pere de Lles – Font de Sant Pere de Lles - Font de Lles – Capella del Benefici o del Roser de Lles – Font de la plaça de Travesseres – Font del Boix – Font de Senillers – Font del Balneari de Senillers – Font del Riu (1ª) - Font del Riu (2ª) ].

6,7 Km 1h 45' 1.952 m 2.169 m 262 m 262 m Fàcil Si Si 9-08-12

L’itinerari d’avui sortirà de Cap del Rec, a la falda de la Tossa Plana de Lles, on està ubicada l’estació d’esquí de fons de Lles. Pujarem a l’estany de l’Orri, retrocedirem fins la pista i seguirem fins el refugi del Pradell. La tornada a Cap del Rec la farem pel Pla de les Llates.

Finalitzada l’excursió, de tornada, aprofitarem per visitar diferents fonts que trobarem prop de la carretera.

Des de la N-260 (de Puigcerdà a la Seu d’Urgell) ens desviarem per la LV-4036 cap a Lles de Cerdanya. L'accés no és complicat, si bé la carretera és revirada i el pendent fort; no obstant això, el paisatge resulta engrescador i variat al llarg de tot el seu traçat. Creuarem Lles de Cerdanya i ens dirigirem cap a l’estació d’esquí de fons de Lles tot seguint una pista asfaltada ben indicada.

Ens trobem en una zona d'alta muntanya. S'ha de ser prudent i estar preparat per un canvi de temps sobtat.

1.957 m 42.4312,1.6682Clica per veure'n la ubicació. Refugi de Cap del Rec (Lles de Cerdanya)
    El refugi de Cap del Rec és un refugi de muntanya situat a la vessant sud de la Tossa Plana de Lles. Aquest substituí l'anterior que hi havia hagut el qual l'any 1955 va ensorrar-se. Posteriorment Icona en construí un de nou que va ser cedit al Club Muntanyenc Sant Cugat. Actualment és un refugi guardat, disposa de bar, restaurant, serveis, dutxes, i 70 places d'allotjament. És un lloc molt concorregut atès que es troba al costat mateix de l'estació d'esquí de fons Lles de Cerdanya.

Darrera el refugi, al costat de la pista que va al Pradell, ja trobem la primera de les dues fonts de Cap del Rec.

1.960 m 42.4314,1.6684Clica per veure'n la ubicació. Font de Cap del Rec (1ª)
    La font és darrere del refugi, al costat de la pista forestal que surt des d’allà en direcció al Pradell. Aquesta és la verdadera font de Cap del Rec. Està feta amb pedres tallades i lligades amb ciment formant un semicercle; una pedra llarga, colocada transversalment, tanca el semicercle i fa de paret de la pica. La paret de la font és un pilar, també del mateix estil, d’on hi surt un tub de ferro. No raja.

Uns 50 metres més avall de la pista, en direcció ponent, es troba la segona font de Cap del Rec.

1.958 m 42.4316,1.6677Clica per veure'n la ubicació. Font de Cap del Rec (2ª)
    Tampoc raja. La font consta de dues parets adossades, de diferents alçades i amplades, de pedra lligada amb ciment. De la paret més baixa surten dos tubs de ferro que fan de broc. L’aigua cauria en una gran pica de forma rectangular que fa cantonada i està vorejada per llargues pedres de granit.

Des d’aquesta punt iniciem la nostra caminada; de la dreta de la font comença el camí marcat amb el número 20 dels senders de Cerdanya que seguim. Al cap d’uns 5 minuts arribem a una pista, la seguim durant uns 500 metres (ens travessa a l’altra banda del rierol ) i en una cruïlla tombem a la dreta, tornant a travessar el rierol i anant a parar al peu d’un prat pendent. Cap a l’esquerra, continuem en direcció nord, primer per un tros de pista antiga que comença al costat del rierol i després per un corriol que s’enfila cap a la dreta (deixant la pista) fins arribar a la pista ampla que porta al Pradell i posteriorment a les Pollineres i els estanys de la Pera. En arribar a la pista del Pradell, travessem recte amunt per un camí ben evident i ample que al cap d’uns metres es torna estret. Al cap d’uns 10 o 15 minuts deixem un trencall a la dreta (que puja cap a la Tossa Plana) i arribem deseguida a l’estany de l’Orri.

2.160 m 42.4442,1.6629Clica per veure'n la ubicació. Estany de l'Orri
Bonic llac d’alta muntanya, mig amagat enmig de grans blocs de roca i pi negre.

Desfem el camí fins la pista que porta al Pradell. Ara l’agafem a la dreta i la seguim fins trobar el refugi.

2.115 m 42.4416,1.6467Clica per veure'n la ubicació. Refugi del Pradell
Refugi de muntanya situat al costat del torrent de Setut al vessant sud de la Tossa Plana de Lles. És tancat i cal demanar les claus al refugi de Cap de Rec o directament a l'ajuntament de Lles de Cerdanya; està habilitat per a unes 12 persones. Tot i així disposa d'una petita zona oberta amb xemeneia.

Un cop siguem a peus del refugi cal cercar les marques amb el número 25 dels senders de la Cerdanya i seguir-les fins Cap del Rec. Passarem pel pla de les Llates i les Graonades, tota l’estona pel mig del bosc.

1.957 m 42.4312,1.6682Clica per veure'n la ubicació. Refugi de Cap del Rec

Inici i final de la sortida d’avui.

Un cop finalitzada l’excursió agafem el cotxe i desfem el camí per on hem vingut. Anirem aturant-nos per visitar diferents fonts que trobarem al pas.

1.475 m 42.3918,1.6882Clica per veure'n la ubicació. Església de Sant Pere de Lles de Cerdanya
Documentada des del segle X, l'església de Sant Pere de Lles té origen romànic però ha estat molt modificada en època posterior. Té una sola nau i un sòlid campanar de planta quadrada coronat amb teulat piramidal. El portal és adovellat.

1.475 m 42.3918,1.6875Clica per veure'n la ubicació. Font de Sant Pere
Situada a la plaça Sant Pere de Lles de Cerdanya, al costat de l’església homònima. La paret de la font és de pedra lligada amb ciment, al mig hi ha un gravat amb el nom de la font, l’any de construcció 1957 i un peix; de la boca del peix brolla l’aigua i cau en una pica rodona de granit que descansa en un petit pilar cilíndric. Tota ella està dins d’una bassa rodona de pedra, rematada amb ciment per la part interior i pintada de color blau, semblant a les piscines.

1.473 m 42.3909,1.6872Clica per veure'n la ubicació. Font de Lles de Cerdanya
Es localitza al carrer de la Travessa cantonada amb el carrer del Mig de Lles de Cerdanya, sota el mur d’una casa de la població. La paret té forma de muntanya simètrica; al mig hi ha el broc, metàl.lic i amb una forma, per on brolla l’aigua que després cau en un abeurador; aquest és llarg i rectangular, descansa directament a terra i té quatre barres de ferro que fan de separadors i alhora de contrafort. Està construïda d’obra i rematada tota amb ciment, quedant integrat en una sola peça tant la paret com l’abeurador. Darrera la font hi ha uns testos amb flors, donant-li a l’entorn una nota de color.

1.476 m 42.3903,1.6868Clica per veure'n la ubicació. Capella del Benefici o del Roser
Al segle IX Lles era una de les parròquies del bisbat d’Urgell; en aquell moment la parròquia, dedicada ja possiblement a Sant Pere, era l’actual capella del Benefici, dita també del Roser. A la capella hi ha una excepcional troballa que procedeix del Santuari dels Àngels de la Llosa, que fou en el seu dia capella del Castell.

1.198 m 42.3758,1.6875Clica per veure'n la ubicació. Font de la Plaça de Travesseres
Es troba a l’entrada del poble, a mà dreta. És una font coberta amb volta de pedres del pais que a la vegada aixopluga un parell de bancs de pedra situats a banda i banda de la font. La paret de la font és una sola pedra llisa (darrera queda la mina) on hi ha una aixeta de pulsador, sota la qual hi ha una pica rectangular de granit a peu de terra. A l’esquerra de la font hi ha un porxo on queden els dos abeuradors, un molt més llarg que l’altre, alimentats amb l’aigua sobrera de la mina.

1.180 m 42.3768,1.6806Clica per veure'n la ubicació. Font del Boix
Situada al marge de la carretera LV-4036 que baixa cap a Martinet, uns 1000 metres després de deixar el poble de Travesseres. Hi ha un mur de pedra d’uns 20 metres de llarg per 2 metres d’alçada que serveix per contenir les terres; al mig s’ha construït la font. Un canaló obert fet amb pedra treballada porta l’aigua que cau directament al terre, que està empedrat, i desaigua per un forat. Al damunt de la font hi ha una pedra rectangular on està gravat el nom de la font, l’any de l’últim arranjament i el nom dels seus impulsors (germans Gasch), un símbol que desconec el significat i les quatre barres catalanes. Està coronada per una esfera de pedra. A l’altre banda de la carretera queda una taula de pedra amb unes pedres que serveixen de bancs per seure-hi. La gent de Travesseres té en molt bona consideració l’aigua d’aquesta font.

1.052 m 42.3702,1.6834Clica per veure'n la ubicació. Font de Senillers
Trobem la font a peu de la carretera LV-4036 que baixa cap a Martinet, en un revolt pronunciat a l’esquerra, a pocs metres del balneari i hotel de Senillers. La paret de la font és el mateix mur del marge de la carretera d’on surt un tub metàl.lic per on brolla l’aigua que cau en una pica de granit de forma allargada amb les vores arrodonides; l’aigua passa a una segona pica situada al costat esquerra de la primera. La font es troba en un estat total de deixadesa; tant l’entorn com la pica està ple d’herbes, uns contenidors d’escombraries situats davant impedeixen la visió de la font. Malgrat tot, de la font raja un petit rajolí.

1.037 m 42.3707,1.6813Clica per veure'n la ubicació. Font del Balneari de Senillers
La trobem dins les instal.lacions del balneari de Senillers. Per accedir-hi cal entrar per un passadís que queda a la dreta del balneari, acabat el qual girem a la dreta i als pocs metres ja veiem la font a la dreta. La font és una petita paret de pedres lligades, d’un metre d’ample per metre i mig d’alçada, adossada a la paret d’un edifici del balneari. La pica no és més que unes pedres arran de terre formant un semicercle. No té broc ni raja, posiblement estigui canalitzada.

Ara continuem pel camí que duiem, ja comencem a veure diferents petits ponts metàl.lics que creuen el riu del Molí, peró nosaltres no en creuem cap, seguim pel camí ample. Als pocs metres el camí s’eixampla formant una petita clariana, a mà esquerra trobem un pont de pedra que creua el riu i a la dreta un rètol verd assenyalant “Font del Riu”.

En aquest indret trobarem dues fonts peró només un rètol; desconec si les dues provenen de la mateixa beta. Les úniques referències que he trobat d’aquesta zona (ICC) són la font del Riu, la del Païdor i la del Tardor, peró no sé si alguna de les dues últimes es refereixen a les que he trobat. Com que no tinc la certesa de quina és quina, a totes elles les he anomenat “Del Riu” i les he enumerat. Intentaré conèixer més detalls de cara a l’estiu vinent.

Sense creuar el pont, a la dreta d’aquest, hi ha unes escales de pedra que baixen al riu (compte que rellisquen i tenen força pendent), on ja veiem la primera de les dues fonts.

1.045 m 42.3720,1.6814Clica per veure'n la ubicació. Font del Riu (1ª)
    Aquesta font està quasi tocant el riu del Molí, d’aquí el seu nom. L’aigua brolla per un broc clavat directament a les roques, cau en un safareig gran fet de pedres lligades amb ciment i desaigua directament al riu.

1.050 m 42.3721,1.6815Clica per veure'n la ubicació. Font del Riu (2ª)
    La segona font es troba uns 20 metres més al nord que la primera. Es tracta d’una construcció de maons on dins hi ha la mina. Pel nivell superior, a la paret sud, surten dos tubs a diferent alçada, el de dalt més prim que el de baix, cap d’ells raja. Unes escales de pedra que surten de l’esquerra porten a un nivell inferior on sí que hi ha un tub metàl.lic per on raja aigua. Aquesta cau en una bassa semicircular d’obra i desaigua al riu.