Caminada I-070 (Ripollès)

Plaça dels Estudis (Vilallonga de Ter) – Ajuntament - Font de la plaça dels Estudis – Font de Can Mateu – El Serradell - Can Huguet Nou - Mirador de les Costes - Can Huguet Vell - Capella del Roser – Abeurador de Can Huguet Vell - Mirador de Can Huguet Vell - Font del Ferro o del Vicari – Can Vinardell - La Roca – Font de Baix de La Roca - Portal d’entrada a La Roca - Capella de la Pietat – Font de Dalt de La Roca - Cim de La Roca – Mirador de La Roca - Casa i tomba de Joan Ponç - Font Negra - Font Blanca – Salt d’aigua de Vilallonga – Font de Baix de Vilallonga - Església de Sant Martí - Plaça dels Estudis.

8,9 Km 2h 40' 1.006 m 1.237 m 370 m 370 m Fàcil Si Si 29-12-12

Aquesta ruta ens permet tenir una immillorable panoràmica de la part més baixa del municipi de Vilallonga de Ter, descobrint la natura, l’arquitectura i la cultura que s’amaga al llarg del seu recorregut. Ens endinsarem per la conca de Vallvigil, dita també en època moderna, de Can Huguet, on podrem gaudir de la natura que impregna tot el territori, amb la seva flora formada per freixes, beços, avets, pins i una roureda. Destaquen majestuoses masies amb l’arquitectura que les caracteritza. Ermites, antics oratoris, fonts i miradors envolten aquesta ruta desprenent una immensa tranquil•litat i bellesa. Interessant és el poblet de la Roca, que reposa al damunt d’un penyal i és com si el temps no hagués passat, per les seves antigues formes que conserva. La cultura també hi té cabuda, i un bon exemple és la casa i la tomba del conegut pintor Joan Ponç, enterrat al poble de la Roca.

Començarem la caminada a la plaça dels Estudis de Vilallonga de Ter. Per accedir-hi des de Barcelona cal anar per la carretera C-17 en direcció Ripoll. A l’entrada de Ripoll prenem la C-26 que va cap a Olot fins a trobar el trencall de Camprodon, en què agafem la C-38. En arribar a Camprodon girem a l’esquerra per la GIV-5264 que duu a Setcases. Aquesta carretera porta directament a Vilallonga de Ter. Aquí cal entrar al poble i anar fins la plaça dels Estudis, on també hi ha l’ajuntament.

1.071 m 42.3316,2.3120 Plaça dels Estudis (Vilallonga de Ter)

Estem situats a la plaça dels Estudis de Vilallonga de Ter. Darrera nostre queda l’església, davant tenim l’escola, a la dreta l’Ajuntament (42.3316,2.3124) i al mig de la plaça una font.

1.072 m 42.3315,2.3124 Font de la Plaça dels Estudis
    Font probablement d’aigua provinent de la xarxa municipal. Està ubicada al mig de la plaça dels Estudis, davant l’ajuntament. Construïda amb pedres i còdols. Té tres aixetes, una a cadascun del costats de la font.

Comencem la caminada. Agafem el carrer Comalets en direcció llevant, seguint les marques blaves que identifiquen les rutes de paisatges i cultura de l’ajuntament de la població. Passem per l’última casa enganxada al poble, abans de deixar el camí asfaltat, que és la casa de pagès de Can Mateu, situada a la vora del torrent del Cordomí. Comencem a caminar per un camí carreter, de seguida trobem, a mà esquerra, una font.

2 5' 0,2 Km
1.075 m 42.3309,2.3143 Font de Can Mateu
    Localitzem la font a peu del camí que porta al Serradell, a pocs metres de Can Mateu. Està totalment deixada i abandonada, l’abeurador ple d’herbes. La font està incrustada dins el mur d’una finca, amb forma de capelleta. Dins hi ha una aixeta de llautó. Davant la font i sota mateix queda l’abeurador que està fet amb pedres lligades, descansant directament a terra. Al no conèixer el seu nom l’he anomenada igual que la casa on està.

Continuem pel camí, travessem la casa de pagès del Serradell, una de les masies grans, situada a la vora del torrent del Serradell, tocant el quintà de Can Mateu. Seguim uns metres de camí formigonat, però de seguida trobem un trencant a l’esquerra, per on comença una pista. Quan comencem la pista passem per darrere Can Huguet Nou.

1.074 m 42.3296,2.3168 Can Huguet Nou
    Dit també Can Huguet dels Amos, que es diferencia de Can Huguet Vell o dels Masovers. També es coneix per Can Felibert. La majestuosa casa espaiosa i ricament bastida, que es pot veure des de la carretera de Llanars a Vilallonga, data del 1909, tot i que fou modernitzada entre 1914 i 1932. La casa és catalogada com element d’interès històric-artístic.

Continuem endavant, el camí és bastant planer. Al cap d’uns 450 metres travessem el torrent de la Ploma i uns metres més enllà, deixem el camí que duiem i ens desviem a la dreta pel camí de les Costes, on antigament era tot cobert de feixes cultivades amb productes com la patata i la sègle. Seguim el camí fins a trobar una bifurcació al cap de poc. El de la dreta és el camí de les Costes i el de l’esquerra el camí de Can Huguet Vell; prenem aquest fins arribar a l’alçada del Mirador de les Costes. Per fer-ho haurem de deixar el camí i baixar uns metres fins arribar a la punta d’aquest mirador natural.

4 25' 1,4 Km
1.142 m 42.3282,2.3260 Mirador de les Costes
    Parada obligada per tal de contemplar les bones vistes. Punt privilegiat per contemplar la vall del Ter, des de Vilallonga de Ter a Camprodon i totes les muntanyes que l’envolten. Just en aquest punt ens situem al damunt la balma de la Malavella, una balma poc fonda i petita. La roca on estem apareix negrosa, formant grenys. Segons la llegenda, es parla d’una “mala vella” que havia viscut en aquesta balma i que anava a robar cada dia la carn d’olla de Ca n’Huguet Vell.

Deixem el mirador i retrocedim a retrobar la ruta, que seguim durant uns 650 metres fins enllaçar amb una pista ample que fem a l’esquerra i que en uns 175 metres ens porta a la casa de pagès de Can Huguet Vell. Nosaltres continuem pel camí que portem i que passa pel costat esquerra de la casa.

1.183 m 42.3345,2.3287 Can Huguet Vell
    Datada al segle XV-XVI, també coneguda com Can Huguet dels Masovers. La gent del poble també l’anomena d’allà Enllà, fent referència que estem parlant d’una masia allunyada. La casa de pagès consta de tres o quatre edificis una mica enlairats a la vora del torrent. Les terres que li pertanyen ocupen una gran extensió.

A l’esquerra del camí, darrera Can Huguet Vell, podem veure, enlairada, la capella del Roser.

1.188 m 42.3346,2.3283 Capella del Roser
    La trobem situada darrera la casa de Can Huguet Vell i està dedicada a la Mare de Déu del Roser. Reposa al damunt d’un petit tossal. Edifici bastit vers el 1760, d’una sola nau, amb el presbiteri en forma d’absis, dues finestres laterals i un ull de bou a la façana, amb un petit campanar. Està catalogada com element d’interès històric-artístic.

Deixem Can Huguet Vell a la dreta, el camí ens baixa fins el torrent de l’Abeurador on trobem l’abeurador de Can Huguet Vell (42.3351,2.3287) que dóna nom al torrent. Creuem el torrent, deixem enrere el trencant de Lledura i continuem fins que trobem el Torrent Gran (42.3371,2.3316), que passem sense dificultat. Seguim la pista marcada que s’enfila i, a mesura que anem pujant, podrem apreciar el magnífic paisatge que ens ofereix la natura, fins que arribem a una roca, el Mirador de Can Huguet.

7 50' 3,1 Km
1.215 m 42.3350,2.3329 Mirador de Can Huguet Vell
    Mirador natural que ofereix una panoràmica de les muntanyes que envolten el municipi i a més una vista general del Mas Can Huguet Vell amb l’ermita del Roser.

Uns 125 metres més amunt arribem a una pista forestal que fem a la dreta. Seguim 100 metres aquesta pista i ens desviem a l’esquerra per un corriol que s’endinsa pel bosc. Al cap d’uns 300 metres el corriol s’acaba i va a petar amb la pista de Feitús, que limita el municipi de Vilallonga amb Llanars. Prenem aquesta pista a la dreta, en sentit sud, però al cap d’uns 200 metres la deixem per endinsar-nos al bosc de Can Huguet, situat a la dreta. Anem davallant pel camí durant uns 725 metres fins que trobem, a l’esquerra, un corriol descendent que ens portarà en uns 175 metres a la font del Ferro.

8 1h 15' 4,8 Km
1.063 m 42.3286,2.3325 Font del Ferrro o del Vicari
    També anomenada font del Vicari. Queda una mica enlairada, concretament al costat del Torrent Gran. L’aigua té fama de ser bona i es caracteritza pel gust a ferro que té. Hi ha qui diu que té propietats curatives. Es diu que fa anys, un vicari la va fer endreçar. Però, en altres documentacions, s’ha trobat el nom de Pere Xambo, alias “Vicari” i es creu que aquest sobrenom va donar orígen a la denominació de la font.

Seguim corriol avall, creuem altre cop el torrent Gran, i pocs metres després anem a petar a la pista que va de Can Vinardell a la casa de pagès del Borrasser que prenem en direcció a Can Vinardell, a l’esquerra. Uns 325 metres més endavant passem pel costat de la casa.

1.022 m 42.3261,2.3310 Can Vinardell
    Documentada des del s. XIV i situada a la riba del Torrent Gran, a les envistes del Ter.

Pocs metres després de deixar Can Vinardell trobem la carretera principal de Llanars a Vilallonga de Ter. Amb compte passem a l’altra banda de la carretera i la prenem en direcció a Vilallonga de Ter. De seguida tombem a l’esquerra per un camí que ens mena al pont de La Roca, que creua el riu Ter. Des d’aquí ja podem apreciar el poblet de La Roca, enlairat al damunt del penyal. Creuem el pont i seguim pujant per la carretera. Al cap d’uns 225 metres, en un revolt a la dreta, surten unes escales a la nostra esquerra que ens pujen al poble de La Roca, mereixedor d’una visita obligada. Un cop dalt de les escales trobem una placeta amb una font.

10 1h 35' 5,9 Km
1.039 m 42.3226,2.3316 Font de Baix de La Roca
    Localitzem la font en una placeta a l’entrada de La Roca. La font està adossada a la paret d’una casa. L’aigua brolla per dos tubs collats a la mateixa paret de la casa i cau en un llarg abeurador fet amb pedres lligades i rematat per dalt i per dins amb ciment.

La Roca està catalogat com a bé cultural d’interès nacional. Es troba situat al damunt d’un penyal. Actualment hi viuen una trentena d’habitants. Dins el poble només s’hi pot accedir a peu, fet que augmenta el seu encant. Entrem dins el clos antic pel Portal d’entrada i aprofitem per fer un petit recorregut pels seus carrers empedrats. Tindrem l’oportunitat de visitar la capella de la Pietat, la font de Dalt, el Cim, el Mirador i la casa on va viure i fou enterrat el pintor Joan Ponç.

1.045 m 42.3223,2.3323 Portal d'entrada a La Roca
    L’entrada principal que accedeix al clos antic de la Roca es passa a través d’un antic portal, un petit túnel també característic de la Roca. Es diu que aquesta entrada va ésser oberta modernament, ja que temps enrere s’havia d’accedir al nucli a través d’un simple corriol situat vora la capella de la Pietat.

1.045 m 42.3222,2.3323 Capella de la Pietat
    Just haurem passat el portal d’accés trobarem unes escales que pugen fins a la capella, d’origen romànic, on la primera referència documentada que es té és del 1061, tot i que ha estat reformada moltes vegades; l’última el 2003. Es tracta d’una petita capella castral, orientada nord-sud i situada a la part de ponent del conjunt. Presenta una petita planta rectangular i utilitza la roca, que dóna nom a l’indret, com a mur nord; a ponent, en canvi, l’edifici queda immers dins la muralla del castell. Un tret distintiu de l’edifici és la seva coberta d’una sola vessant, orientada de ponent a llevant i situada per sota del nivell de la muralla. En actuacions arqueològiques realitzades el desembre de 2002, s’ha pogut confirmar l’existència d’un pas de ronda, a la coberta de la capella, que hauria servit per a defensar i protegir els habitants del castrum de les ràtzies i les incursions dels nobles enfrontats amb els senyors del castell.

1.047 m 42.3221,2.3326 Font de Dalt de La Roca
    La trobem a pocs metres del Portal d’entrada a La Roca, a l’esquerra del carrer principal. Font ubicada en una obertura practicada al mur d’una casa. Té una aixeta de llautó i al damunt el registre de la mina.

1.062 m 42.3223,2.3329 Cim de La Roca
    Des del capdamunt de la Roca es poden apreciar les magnífiques vistes que s’ofereixen com a un autèntic mirador. No és estrany que La Roca fos un castell en temps feudals, ja que des d’aquest punt es domina tota la Vall del Ter des de Camprodon a Vilallonga de Ter i totes les muntanyes dels voltants.

1.041 m 42.3219,2.3337 Mirador de La Roca
    Està situat a l’extrem del poble en direcció a Llanars.

16 1h 55' 6,4 Km
1.043 m 42.3218,2.3336 Casa i tomba de Joan Ponç
     Joan Ponç (1927 – 1984) va formar part de la revista Dau al Set, juntament amb Tàpies, Cuixart, Brossa, Joan-Josep Tharrats i Arnau Puig. Va pertànyer al corrent Surrealista, tot i que en proposava una interpretació adaptada als nous temps. El 1971 es va establir a La Roca. La seva casa fou construïda sobre les runes d’una casa enderrocada per un llamp. Des de l’òcul del seu taller, orientat cap el bac de La Roca, tot apareixia a contrallum, un altre tret característic de la seva obra. Ponç va escollir la Roca com a refugi per allunyar-se dels seus fantasmes. També deia que era el seu “punt zero”. El 1984 va morir i les seves restes mortals reposen al jardí de la seva casa de La Roca, on es pot veure la seva tomba des del caminoi que fa de carrer. “Tan sols dins la mort som eterns”, així resa la pesada llosa de la tomba d’en Joan Ponç, la qual esdevé, juntament amb tot el marc que l’envolta, l’obra pòstuma i última del pintor.

Acabada la passejada per La Roca, sortim pel Portal, passem pel costat de la font de Baix i comencem a fer camí en direcció a Abella. Passem per un tram d’uns 400 metres de carretera asfaltada fins que trobem un trencant a la dreta (cal anar en compte, no passar de llarg el trencant) i enllacem amb el conegut camí de la Molsa. Aquest camí és el que enllaça La Roca amb Vilallonga de Ter. Es diu així perquè tota la paret del camí és una cortina de molsa. Aquest camí ens ofereix una magnífica perspectiva de les closes al costat del Ter, sovint plenes de bestiar. El camí de la Molsa s’acaba i enllaça amb el camí anomenat Camí de les Eugues que seguim recte, amb la mateixa direcció que duiem. Arribem a la font Negra, un bon moment per aturar-nos i refrescar-nos.

17 2h 20' 8 Km
1.045 m 42.3270,2.3143 Font Negra
    Localitzada al camí de les Eugues, en una zona arranjada amb taules de fusta i bancs per fer una aturada i gaudir de la natura. Dos brocs d’aigua té aquesta font, separats uns tres metres un de l’altre. L’aigua brolla per dos tubs collats a les roques de la muntanya i deixen caure l’aigua a dos petits bassals enlairats del terra dos i tres esglaons respectivament. Aquesta font és molt coneguda per la gent del poble, perquè porta bona aigua i molts en van a buscar. La font és força natural, sense gaire aportació de l’home i es troba en un entorn acollidor i molt ombrívol.

Continuem pel camí de les Eugues, a la dreta hi ha una hípica. Uns 125 metres més endavant, a l’esquerra del camí, trobem la font Blanca.

18 2h 25' 8,1 Km
1.053 m 42.3275,2.3130 Font Blanca
    Situada al camí de les Eugues, a escasos 125 metres de la font Negra, sota els camps del Bac, no molt apartada del riu Ter. Un mur fet amb pedres lligades li fan de paret a la font que té un un pedrís a cada banda i està envoltada de grans beços.

Continuem el camí fins trobar una pista perpendicular que agafem a la dreta. Deixem una presa amb la seva bassa a l’esquerra, travessem el pont d’Abella sobre el riu Ter i creuem la carretera principal, però no entrem encara al poble; prenem la carretera en direcció a Setcases durant uns 180 metres per visitar el salt d’aigua de Vilallonga de Ter.

1.060 m 42.3309,2.3110 Salt d'aigua de Vilallonga de ter
    Salt d’aigua molt característic de Vilallonga de Ter.

Continuem pel voral de la carretera fins el primer carrer que trobem a la dreta, el carrer Setcases. Pugem per aquest carrer i de seguida trobem, a la dreta, la font de Baix.

1.063 m 42.3314,2.3108 Font de Baix de Vilallonga de Ter
    Localitzada al carrer Setcases, a la part de baix de Vilallonga de Ter, molt a prop de la carretera. Senzilla font situada a la paret arrebossada d’una casa, amb una aixeta de pulsador i el registre a la part de dalt.L’aigua desaigua a través d’una reixa metàl.lica directament al clavegueram.

Seguim pujant pel carrer Setcases fins la plaça dels Països Catalans, on tenim l’última visita interessant, l’església de Sant Martí.

1.070 m 42.3314,2.3117 Església de Sant Martí
    Consagrada a Sant Martí, patró de Vilallonga de Ter. L’Església era inicialment un edifici romànic de mitjan s. XII, però amb la reforma realitzada vers el 1784 va desaparèixer gran part del romànic. Actualment ens trobem amb un edifici amb el seu interior transformat, amb volta de nervacions sobre el presbiteri i un petit campanar de torre. Conserva del romànic l’absis major i una absidiola.

Donem la volta a l’església i tornem a la plaça dels estudis, on hem començat la caminada.

22 2h 40' 8,9 Km
1.072 m 42.3316,2.3120 Plaça dels Estudis

Punt d’inici i final de la Ruta Blava de les Fonts i del Pintor Joan Ponç.