Masia Carrencà (Martorelles) - Les Llicorelles - Torre del Telègraf - Font de Santa Caterina - Camí fluvial del Mogent i del Besòs - Masia Carrencà.

9 Km 2h 20' 55 m 257 m 221 m 221 m Fàcil
Si
Si
13-07-2014

Passejada circular que sortint de Martorelles puja a les Llicorelles, segueix per la pista carenera fins la reconstruïda Torre del Telègraf, al terme municipal de Montornès del Vallès, i torna al punt d'origen pel camí fluvial del Mogent i del Besòs.

No és de les excursions que més m'han agradat; bona part transcorre per asfalt dins el nucli urbà a més de travessar per dins d'una urbanització. Per si no n'hi hagués prou, el tram de tornada pel camí del riu Besòs va ser un degoteig de cedir el pas als ciclistes; al ser el camí pla n'hi ha un munt.

L'única font visitada en aquesta caminada, la font de Santa Caterina, acostuma a rajar; avui ho feia amb un filet d'aigua.

Sortirem del capdavall de l'avinguda Piera de Martorelles, davant de la Masia Carrencà, a tocar de la carretera BV-5001 que porta de Santa Coloma de Gramenet a La Roca del Vallès.

63 m 41.5279,2.2288Clica per veure'n la ubicació. Masia Carrencà (Martorelles)
La masia Carrencà es troba construïda a la part baixa del nucli urbà, sobre la carretera de la Roca des d'on s'enfila un camí que porta al recinte del mas. El conjunt arquitectònic està format per la masia, la capella de Sant Domènec, el celler, el pou i la masoveria. El volum principal és de tres cossos, consta de planta baixa, pis i golfes i té la coberta a dues vessants amb el carener perpendicular a la façana. Al centre del frontis hi ha un portal d'arc de mig punt adovellat. El nom de Carrencà ja apareix documentat a finals del segle XII en un pergamí de la cartoixa de Montalegre. L'arbre genealògic del llinatge dels Carrencà es remunta al segle XIII i té continuïtat fins als nostres dies.

Comencem la caminada a les portes de la masia Carrencà que deixem a l'esquerra i seguim avinguda Piera amunt. A l'arribar al carrer del Montnegre el prenem a l'esquerra, en pujada, i més amunt enllacem amb el carrer de l'Onze de Setembre fins que anem a parar a un carrer que ens talla; davant nostre ens queda el camp de futbol, nosaltres continuem pel carrer a la dreta. A l'acabar-se la zona esportiva, girem a l'esquerra pel carrer del Dr. Santiago Tiffon i més tard, a l'esquerra també i en pujada, pel carrer del Montseny. Uns 150 metres més endavant deixem a la dreta el carrer de Pompeu Fabra i continuem amunt. A la dreta ens queden les instal·lacions del Pessebre Vivent i uns 150 metres més amunt, en el punt que el carrer fa un gir a l'esquerra, ens desviem per un camí cimentat i barrat amb una cadena, assenyalat amb les marques blanques i vermelles corresponents al GR-97.3. Després d'un revolt deixem a l'esquerra un dipòsit d'aigua i una antena de telefonia i una mica més enllà anem a parar a una esplanada amb un dipòsit molt més gran a l'esquerra.

Deixem el dipòsit a l'esquerra i també l'asfalt i seguim per un camí arranjat amb una barana de fusta que marxa en direcció est, endinsant-nos al bosc tot travessant les instal·lacions del Pessebre Vivent. Als pocs metres abandonem el camí que segueix recte i ens desviem a l'esquerra per un corriol ascendent i direcció nord-est, seguint tothora les marques blanques i vermelles del GR fins anar a parar, uns 175 metres més amunt, a una pista ampla que ens talla; a l'esquerra tornaríem al primer dipòsit o bé baixaríem a la carretera BV-5001 per Can Tellado i Can Fenosa, nosaltres la prenem a la dreta. Anem caminant per una pista que alterna pujades i baixades, però amb tendència a guanyar alçada. A la dreta ens queda una gran vinya anomenada la Vinyassa i a l'esquerra el bosc de Can Fenosa i bones vistes del Vallès. Uns 700 metres més endavant arribem a un encreuament de camins, Les Llicorelles (41.5340,2.2490)Clica per veure'n la ubicació. ; el camí de més a la dreta es fica en una finca particular, la pista que marxa recte en sentit llevant ens duria al coll de Mercader passant pel coll de Moncau, nosaltres prenem la pista ampla que surt per l'esquerra i marxa en direcció nord-est alhora que deixem de seguir les marques blanques i vermelles del GR.

Aquesta pista careneja per la cresta que separa el bosc de Can Bosquerons a l'esquerra i el bosc de Can Coll a la dreta, amb trams de baixada i algun de pujada, però perdent alçada poc a poc. Al cap d'uns 450 metres obviem un camí a la dreta i uns altres 250 més enllà arribem a un collet on trenquem a l'esquerra per un corriol pedregós i de forta pendent. Anem de cara a la Torre del Telègraf que veiem enfront nostre. Uns 100 metres més avall s'acaba la pendent pronunciada i comencem a pujar suaument durant 100 metres més fins que assolim un petit turó presidit per la reconstruïda Torre del Telègraf.

200 m 41.5405,2.2504Clica per veure'n la ubicació. Torre del Telègraf
Torre situada al capdamunt d'un petit turó que queda sobre Can Bosquerons. Fou construïda l'any 1848 com a equipament militar de telegrafia òptica i utilitzada com a tal només fins el 1862, en què va ser abandonada a causa de l'aparició de la telegrafia elèctrica. De base quadrada, d'uns 6 metres d'alçada, 5,5 metres de costat, amb vuit espitlleres per banda i envoltada per un fossat circular, és una fortalesa de dues plantes que tenia la porta d'entrada al pis de dalt. Es comunicava visualment amb les torre del turó de Montcada i la de Granollers. Recentment ha estat reconstruïda i emblanquinada. Des d'aquí es domina gran part del Vallès.

Un cop visitada la torre seguim per un corriol que surt de la seva banda nord i porta la mateixa direcció. Uns 200 metres més avall enllacem amb el carrer de la Via Augusta de la urbanització de Can Bosquerons, que fem a l'esquerra. Anem davallant per aquest carrer sense asfaltar, travessant la urbanització. Uns 900 metres més endavant, després de dues grans marrades, anem a parar a un carrer cimentat que ens talla, el carrer d'Adriano, que fem a l'esquerra. Sense deixar aquest carrer, uns 250 metres més avall, arribem a la carretera de la Roca, la BV-5001. Creuem amb compte la carretera per un pas amb semàfor i un cop a l'altre banda, al costat mateix d'una parada del bus, hi trobem un cartell que ens indica el “Camí del riu Mogent”. Seguim les seves indicacions per un caminet que surt per l'esquerra i baixa a buscar el riu i que més avall esdevé esglaons de fusta. De seguida, a l'acabar-se la baixada, ens trobem amb un camí arranjat i planer que ens talla; és el camí del riu Mogent. Aquest tram de camí, des d'aquí fins La Roca del Vallès ressegueix el riu per la seva riba esquerra i ha estat arranjat recentment; s'ha netejat el camí i s'hi han disposat bancs per seure i alguna zona de picnic. Seguim aquest camí a la dreta escassos 20 metres per visitar la font de Santa Caterina, que ens queda en una raconada a la dreta.

81 m 41.5459,2.2514Clica per veure'n la ubicació. Font de Santa Caterina
Trobem la font a la riba esquerra del riu Mogent, molt a prop de l'aiguabarreig d'aquest amb el Congost per convertir-se en el Besòs, a sota de la carretera BV-5001. Podem accedir-hi des d'un camí que surt de la carretera i baixa fins el riu, a prop del pont que uneix aquesta carretera amb Montmeló o bé fer-ho des de l'avinguda Llibertat de Montornès del Vallès on hi ha un aparcament, i després seguir el passeig fluvial. La font queda sota la carretera, en una petita paret d'obra adossada al seu marge. D'una canya encastada a un forat al frontal, a un pam del terra, brolla l'aigua que cau en un petit bassal i de seguit desguassa al riu Mogent passant per sota del camí.

Toca tornar. Ho fem pel camí del riu però ara en sentit contrari al d'anada, en direcció oest i seguint el curs del riu Mogent. Uns 100 metres després, just abans de creuar per sota el pont que porta a Montmeló, es troba l'aiguabarreig que forma el Mogent amb el Congost per convertir-se en el Besòs (41.5466,2.2502)Clica per veure'n la ubicació. .

El riu Besòs, element natural amb molta força, històricament oblidat i abandonat, ara el veiem recuperat. La millora evident en la qualitat de l'aigua, fruit d'un canvi de mentalitat social, finalment ha possibilitat aquesta realitat, en la mesura que la societat ha començat a entendre els rius com una part molt important dels sistemes naturals del territori, en tant que ecosistemes equilibrats, amb capacitat per generar vida vegetal al seu voltant, i servir de suport a molta fauna que pot arribar a habitar al voltant de la seva llera.

Continuem pel camí del riu. Al cap d'uns 180 metres passem pel costat de les restes d'un antic pont que es va endur una riuada. Només 75 metres després sortim a una esplanada herbada on els camins es confonen; nosaltres anem pel camí que surt per la dreta. Anem caminant per un camí planer i molt freqüentat, seguint tothora les aigües del Besòs que portem a la dreta mentre a l'esquerra ens queda el polígon industrial de Can Bosquerons. Aproximadament 1,5 quilòmetres més endavant veiem a la dreta com el riu Tenes s'afegeix al Besòs i uns 500 metres després deixem a l'esquerra el circuit de moto-cros i passem per sota el nou pont que uneix el polígon de Martorelles amb Mollet del Vallès. Uns 300 metres més enllà, a l'arribar a la passera per a vianants que uneix les poblacions de Sant Fost de Campsentelles i Martorelles amb Mollet del Vallès, abandonem el camí del riu i trenquem a l'esquerra per un caminet que ens puja a peu de passera des d'on agafem el carrer asfaltat que porta direcció sud. Poc després obviem un carrer ample a l'esquerra que travessa el polígon, passem pel costat d'un gran supermercat i de seguida arribem a una rotonda; a la dreta aniríem a Mollet, nosaltres seguim per la vorera de la carretera B-500 en direcció a Badalona. Si anem per la vorera esquerra estem a Martorelles, si ho fem per la dreta som a Sant Fost. 450 metres més enllà arribem a l'encreuament de Can Calet on girem a l'esquerra en direcció a la Roca. El primer carrer que trobem a la dreta és l'avinguda Piera, on hem començat la passejada i que donem per finalitzada.

63 m 41.5279,2.2288Clica per veure'n la ubicació. Masia Carrencà (Martorelles)

Punt de partida i final d'aquest recorregut.