42.3156,1.6589Clica per veure'n la ubicació. Coll de Pallers (Estana)
L'indret és punt de partida d'excursions, escalades i travesses pel Cadí i les seves canals majestuoses. A només cent metres al nord disposem de la font de Coll de Pallers.

Avui vaig ben acompanyat per l'Anna, la Núria i en Rafel. Estem situats al coll de Pallers, encarats tal com hi hem arribat, cap al sud. Obviem els dos camins de la dreta; un d'ells és el Camí Vell del Querforadat que coincideix una estona amb el GR-150, l'altra és un camí carreter que duu a uns camps propers. Comencem a caminar en direcció sud per la mateixa pista per on hem vingut; a la dreta ens queda l'esplanada reconvertida en aparcament i a l'esquerra rebutgem un camí carreter descendent que és per on tornarem. Escassos 75 metres després d'haver deixat enrere la cruïlla de coll de Pallers arribem a una bifurcació; defugim el camí més ample de l'esquerra que porta a uns camps contigus i prenem el sender que engega per la dreta en suau pujada, tot seguint els senyals blancs i grocs corresponents al PR-C-121 del Parc Natural que ens acompanyaran fins Prat de Cadí.

El PR-C-121 és un sender lineal que enllaça la població d'Estana amb la carena de la serra del Cadí passant per prat de Cadí. El primer tram del sender, fins a prat de Cadí, és un camí fàcil però, a partir d'aquí, el camí puja en pendent vertical per una de les canals de la cara nord del Cadí, amb gel durant gran part de l'any. Aquest sender uneix el GR-150 a la població d'Estana i a coll de Pallers amb el GR-150.1 prop del pic de les Tres Canaletes.

Entrem en una pineda de pi roig amb gatsaules i boixos. El camí, molt bonic, comença a enfilar-se costa amunt per la carena del contrafort que forma la serra de Mataplana, alternant trams de terra ferma amb altres de terreny rocós. Al cap d'uns 450 metres rebutgem un corriol que se'n va per l'esquerra. Els camps i la vegetació baixa són substituïts per l'arbreda de muntanya, cada vegada més abundant a mesura que pugem. Uns 1,2 quilòmetres des del començament, arribem a un coll ample, el coll de Reineres.

42.3072,1.6552Clica per veure'n la ubicació. Coll de Reineres

Encetem el sector més costerut del trajecte, ben assenyalat amb marques grogues. Avancem tot seguint el llom de la muntanya que serpenteja envestint directament les corbes de nivell. Uns 350 metres més endavant flanquegem una tanca de fusta pel bestiar i poc després el camí passa al vessant de la vall del Quer i pren relleu el Vulturó, a la dreta, el cim més elevat del Cadí. Al cap d'uns 350 metres més amunt arribem al collet Roig.

42.3011,1.6570Clica per veure'n la ubicació. Collet Roig
Zona argilosa que aporta un to vermellós al terreny. D'aquí estant podem gaudir d'una magnífica vista de la calcària paret nord de la serra del Cadí, on ja veiem una bona part de la seva extensió.

S'ha acabat l'itinerari més fort i entrem a la zona més amable de la muntanya. El trajecte es decanta cap al sud-est, amb la serra del Cadí a la dreta, relativament planer i a través de boscos alts i poblats de pins negres, avets, moixeres i bedolls. Uns 800 metres des que hem deixat el collet Roig, creuem el torrent de les Bordes. De seguida saltem un petit graó i enllacem a la dreta amb una ampla pista forestal que puja de coll de Sit, emplaçat aquest a peu del camí que porta d'Estana al santuari de Bastanist. Sobtadament, pocs metres més endavant, s'acaba el camí i entrem a prat de Cadí, magnífic paratge al peu de la muralla nord de la serra del Cadí.

42.2956,1.6630Clica per veure'n la ubicació. Prat de Cadí
Aquest extens prat és un meravellós reducte de pau a sota de les magnífiques muralles de la cara nord del Cadí. Paratge idíl·lic de gran bellesa, de ben segur ens trobem a la zona més emblemàtica del Cadí. Com altres formacions similars, el prat és l'estat final de la colonització de la morrena glacial que es va formar en aquest indret durant la darrera glaciació. Davant, al sud, hi ha la canal del Cristall, que permet superar la muralla nord del Cadí, flanquejada per les impressionants roca de l'Ordiguer, a la dreta, i roca Verda, a l'esquerra. Sovint es veuen ramats d'isards als terrenys pendents llunyans. A l'estiu acostuma a haver-hi bestiar pasturant.

Una mica més cap a l'oest, a la capçalera del torrent de les Bordes que queda sota la canal de l'Ordiguer, sembla ser que hi ha la font de la Serreta. Malgrat que l'he cercat en tres ocasions, mai l'he trobat, queda pendent per una altra ocasió que espero tenir aviat, doncs l'entorn s'ho val.

La font que sí coneixem és la del Pi, que es troba a l'extrem sud del pla, la qual ens refrescarà prou mentre admirem l'excel·lent paisatge. Per accedir-hi travessem el prat en sentit sud i un cop a l'altra banda ens endinsem al bosc tot seguint les marques blanques i grogues durant una cinquantena de metres, fins que la trobem enlairada a la nostra dreta. Cal buscar-la perquè no sembla evident a primera vista, però la reconeixerem quan veiem un seguit d'abeuradors metàl·lics.

42.2938,1.6626Clica per veure'n la ubicació. Font del Pi
El nom li ve donat perquè ha crescut un pi a sobre de manera que sembla nodrir-la. Actualment està canalitzada fins 3 o 4 metres més avall, on s'hi ha construït un muret fet amb un munt de pedres amuntegades que subjecten el tub de plàstic per on brolla l'aigua, el qual omple un primer abeurador metàl·lic i d'aquest es traspassa a vuit de consecutius disposats en renglera, l'un a continuació de l'altre. Per l'últim d'ells sobreeix l'aigua que és abocada al terra escolant-se muntanya avall fins que forma aiguabarreig amb el torrent que baixa de la Canal del Cristall.
El PR-C-121 que ens ha acompanyat fins aquí segueix, a poca distància d'aquí, enfilant-se en pendent vertical per una de les canals de la cara nord del Cadí.

De la font estant desfem l'última cinquantena de metres que ens separen del pla i un cop allí cal vorejar-lo cap a la dreta durant encara no cent metres, fins que trobem un ample camí que arrenca per la dreta i baixa a buscar el torrent de la Canal del Cristall. Travessem el torrent a gual i un cop a l'altra banda seguim pel camí que s'endinsa en una esclarissada pineda. Inicialment marxa en sentit llevant però de seguida fa un tomb envers la dreta i pren direcció sud. Enfront se'ns apareix una bona perspectiva de la serra del Cadí.

El camí és planer, amb tendència a perdre desnivell molt suaument. Uns 225 metres més endavant creuem el sot de la Truncada, just en el punt que el camí gira a l'esquerra, cap el nord-est. Uns 125 metres després arribem a una bifurcació; obviem el de la dreta que porta a Prat d'Aguiló pel camí dels Colls, nosaltres seguim pel de l'esquerra que poc a poc es va estrenyent, esdevenint una sendera ben fressada i fàcil de seguir. Continuem davallant per dins el bosc en sentit nord-est. Al cap d'uns 450 metres ens desviem uns metres a l'esquerra fins un espadat a la muntanya, és el mirador natural de la Trona (42.2952,1.6700)Clica per veure'n la ubicació. .

Tornem al camí que reprenem al mateix temps que gira envers la dreta, encarant-nos al sud-est. Uns 250 metres més endavant creuem el torrent del Mig d'Estana i tornem a canviar el sentit del nostre caminar, ara al nord-est. Circulem per una zona boscosa amb uns exemplars d'avets de grans dimensions. 450 metres després fem una marrada dreta-esquerra, després de la qual quedem encarats al nord alhora que la pendent esdevé més acusada i en alguns casos amb forta baixada, amb bones vistes en alguns punts. 300 metres més avall, al final d'aquesta baixada, enllacem a l'esquerra amb un camí més ample i planer, mantenint la direcció més aviat nord. 200 metres més tard arribem a un encreuament de camins, som al collet de l'Orri.

42.2994,1.6767Clica per veure'n la ubicació. Collet de l'Orri
Ample coll emplaçat a la vessant nord de la serra del Cadí, al nord-est de Prat de Cadí i a ponent respecte el coll de l'Estenedor.

Rebutgem el camí que se'n va per la dreta cap al coll de l'Estenedor i seguim el que marxa per l'esquerra en sentit oest. Al cap d'uns 300 metres creuem un primer torrent, amb un simpàtic saltet d'aigua.

Tot seguit atenyem el torrent del Mig d'Estana (42.2991,1.6731)Clica per veure'n la ubicació. . La seva aigua fresca ens proporciona un agradable bany de peus que ens apaivaga la calor.

Un cop a l'altra banda del torrent, el camí gira a la dreta, encarant-se al nord. Caminem plàcidament per un ample vial gairebé sense desnivell. Escassos 100 metres després d'haver creuat el torrent defugim un caminet que per l'esquerra condueix a unes pastures, 300 metres més endavant obviem un sender a l'esquerra que s'enfila cap a Prat de Cadí i 200 metres més enllà abandonem l'ample camí que dúiem i que davalla cap coll de Sit, emplaçat aquest a peu del camí que porta d'Estana al santuari de Bastanist. Nosaltres trenquem a l'esquerra per un corriol molt bonic que s'endinsa en el bosc en sentit nord en un començament.

De seguida la sendera s'adreça al nord-oest, sempre per dins el bosc. Malgrat que no hi ha marques que ens assenyalin el camí, aquest està ben fressat i és difícil perdre's. Uns 450 metres més endavant creuem el torrent de les Bordes i al cap d'uns 200 metres el camí s'encara a l'oest, al mateix temps que se'ns obren bones vistes a la dreta.

Uns 150 metres després creuem un petit torrent i tot seguit en travessem un altre que baixa de la Costa de Reineres. Després d'un parell de llaçades ens encarem al nord-oest, engegant un petit tram d'uns 400 metres de suau pujada que ens fa assolir la part més alta dels Graus de Riclar (42.3100,1.6619)Clica per veure'n la ubicació. , des d'on gaudim d'una excel·lent panoràmica.

A partir d'aquí emprenem la lleugera i definitiva davallada en direcció nord/nord-oest, sempre per dins el bosc. De tant en tant se'ns obren vistes a la dreta on ja albirem el bonic poble d'Estana.

Mig quilòmetre des de que hem deixat enrere els Graus de Riclar, el camí mor en un camp de conreu, el qual voregem per l'esquerra, entre aquest i el bosc que portem a l'esquerra. A l'altra banda del camp trobem un camí carreter que ens talla i que fem a l'esquerra. Uns 175 metres més tard anem a petar a una pista forestal que ens talla; és la pista forestal per on hem vingut al començament i que per la dreta condueix a Estana. Només cal creuar-la i ja som a l'aparcament de coll de Pallers, on donem per ben acabada aquesta caminada.

42.3156,1.6589Clica per veure'n la ubicació. Coll de Pallers

Inici i final de l'excursió.