Caminada I-234 (La Selva)

41.8993,2.5277Clica per veure'n la ubicació. Pista forestal el Sobirà (Sant Hilari Sacalm)

Som a la petita esplanada on hem estacionat el vehicle, tenim la pista forestal el Sobirà a la nostra esquena. Comencem a caminar per un ample vial que arrenca enfront nostre en direcció nord.

Només una vintena de metres més endavant trobem un pal informatiu alhora que una bifurcació; rebutgem el camí que se'n va recte i prenem el brancal de la dreta, seguint la ruta de la Font de la Formiga conjuntament amb el sender GR-83, ben assenyalat amb les corresponents franges blanques i vermelles.

El sender GR-83 recupera el traçat que seguiren milers d'exiliats entre el gener i febrer de 1939, fugint cap a França pel coll de Malrem. Alhora recupera els camins que varen servir de pas per a molts oficis: minaires, portadorers, traginers, transhumants, moliners, etc. Comença a la platja del Callao de Mataró i s'enfila seguint el meridià cap al nord, travessant les comarques del Maresme, Vallès Oriental, la Selva, la Garrotxa, el Ripollès, el Vallespir i el Conflent.

Anem davallant lleugerament per dins el bosc. Una mica més d'una cinquantena de metres més endavant trobem una bigueta de fusta informativa (assenyala el GR-83 a través de les característiques franges blanques i vermelles, la Ruta de la Font de la Formiga mitjançant un rombe de color verd, també hi ha el dibuix d'una guineu); aquí defugim un corriol ascendent que surt per l'esquerra i continuem de dret pel sender més marcat.

Caminem primer per una estreta torrentera que més endavant esdevé un camí més ample i ombrívol. Al cap d'uns 150 metres des de l'última bifurcació defugim un altre camí que se'n va per la dreta i 150 metres després el camí fa un tomb a la dreta encarant-se al sud-est. De seguida el camí marcat ens adreça cap a l'esquerra alhora que uns esglaons de fusta ens atansen al torrent de la Font del Gavatx, situat una quarantena de metres més avall, el qual travessem per un pont de fusta (41.9021,2.5305)Clica per veure'n la ubicació. .

Un cop a l'altra banda del torrent continuem per unes escales de pedra que de seguida esdevenen un camí de lleugera pujada. Escassos 50 metres després som en una clariana i al mateix temps cruïlla de camins; el camí que ens queda a l'esquerra és per on vindrem a la tornada que segueix la Ruta de la font de la Formiga, ara el rebutgem igual que el que surt per la dreta i prenem la pista que arrenca d'enfront, sense variar la direcció que dúiem, nord-est. Uns 150 metres després passem pel costat d'un petit salt d'aigua al sot de Bertran (41.9033,2.5322)Clica per veure'n la ubicació. que ens queda a baix a la dreta.

150 metres més enllà som en una nova cruïlla de camins; a mà esquerra i per sota del camí principal ens queden les Fontiques de Can Pla.

41.9045,2.5318Clica per veure'n la ubicació. Fontiques de Can Pla
Típica font boscana. Una paret baixa de pedres coberta de molsa acull al seu interior la cisterna de captació. Al mig surt un broc d'acer inoxidable que aboca l'aigua directament al terra. A l'esquerra de la font hi ha una pedra plana amb el nom pintat amb lletres blanques. Davant la font disposem de tres troncs d'arbre clavats al terra que fan de tamborets.

Ens situem a la pista principal, la travessem i seguim per un camí que arrenca a l'altra banda, en lleugera però constant pujada, seguint les traces del GR-83. Anem per una drecera que guanya recorregut a la pista principal, la qual assolim un centenar de metres més amunt i l'agafem de nou a la dreta. Caminem en sentit nord-est, guanyant alçada poc a poc. 175 metres més endavant deixem un camí a la dreta que es fica en uns camps, al cap d'uns 40 metres rebutgem un camí a l'esquerra i no més de 50 metres després defugim un altre que se'n va per la dreta, nosaltres sempre endavant pel més marcat i assenyalat. És ple de boix grèvol.

Planerament ens anem apropant a Can Pla, passem pel costat d'una bassa de reg que ens queda a peu de camí a l'esquerra i de seguida anem a parar a un ample camí que ens talla; a l'esquerra ens queda la portalada d'accés a Can Pla (41.9081,2.5343)Clica per veure'n la ubicació. , una extensa finca dedicada al conreu d'avets.

Em consta que dins la propietat de Can Pla hi ha dues fonts naturals; la font de Can Pla i la del Regadiu.

Deixem la casa a l'esquerra i emprenem el camí a la dreta. Només escassos 40 metres som en un encreuament; dels tres camins que se'ns presenten prenem el del mig que marxa en direcció nord-est, seguint les traces del GR. Deixem a la dreta una plantació d'avets i continuem endavant, fent cas omís de diferents camins que ens menen, sempre pel mes marcat i per dins el bosc. Uns 575 metres més amunt passem per sota una línia d'alta tensió i una cinquantena de metres més enllà arribem a una cruïlla amb un pal indicador (41.9104,2.5421)Clica per veure'n la ubicació. ; és el punt d'enllaç amb el camí clàssic que puja a Sant Miquel de Solterra o de les Formigues, el qual ens ve per la dreta provinent de la font dels Abeuradors.

Enllacem doncs amb el camí de Sant Miquel de les Formigues que a partir d'aquí transitarà un tros conjuntament amb el GR. Ho fem a l'esquerra en direcció nord. Només 75 metres mes endavant arribem al coll de Llevanyes (41.9110,2.5420)Clica per veure'n la ubicació. , també amb un pal indicador i cruïlla de camins.

Aquest coll és un pas natural per on passava l'antic camí Ral que anava des d'Osor fins a Sant Hilari Sacalm.

Defugim els dos camins que surten a banda i banda i seguim pel del mig, mantenint la direcció nord i guanyant alçada poc a poc. Uns 175 metres més endavant arribem a una bifurcació; aquí abandonem definitivament el GR que se'n va per la dreta cap a Osor i seguim pel brancal de l'esquerra, fent cas a les indicacions que ens assenyalen el Puig de Sant Miquel de les Formigues. Una mica més de 50 metres després som en una nova bifurcació, amb un pal informatiu al costat d'un majestuós auró; rebutgem el camí que se'n va per l'esquerra i seguim pel que surt d'enfront. Al cap d'uns 75 metres passem per sota un traçat d'alta tensió, un centenar de metres més endavant el camí fa un tomb envers l'esquerra adreçant-se al nord-oest i 150 metres més tard es bifurca; prenem el brancal de la dreta. De seguida obviem un corriol que surt per la dreta i en no res trobem un pal indicador a l'alçada d'una altra bifurcació; rebutgem el camí que continua per la dreta i agafem el que surt per l'esquerra en direcció al Puig de Sant Miquel de les Formigues.

Caminem encarats al nord-oest. Després d'uns 250 metres de lleugera però constant pujada arribem a la capçalera d'un torrentet, moment que el camí descriu una corba a l'esquerra i s'adreça al sud-oest més planerament. Al cap d'un centenar de metres som en una bifurcació amb un rètol que ens assenyala Sant Miquel de les Formigues a la dreta. Avancem ara en sentit més aviat nord i lleugera pujada durant uns 150 metres, després el camí fa un gir envers la dreta i s'adreça a l'est. El camí és molt bonic de fer, encatifat de fulles i ben fressat.

Un centenar de metres més amunt defugim un camí ascendent que surt per la dreta i immediatament, a la meitat d'un revolt a l'esquerra, rebutgem un camí que se'n va per l'esquerra. A la sortida d'aquesta corba deixem un altre camí a la dreta i seguim recte, inicialment en direcció nord i suau ascens, sempre ben guiats pels pals informatius que sovintegen. Sense deixar el camí que mica en mica es va encarant al nord-oest, uns 450 metres més amunt arribem a un encreuament de camins; en aquest punt, uns 10 metres més al nord, per sota del camí i a mà dreta queda la font Saguarda que ens espera amb un raget d'aigua ben fresca. Un pedró a peu de camí amb el seu nom pintat en lletres blanques ens ho confirma.

41.9206,2.5367Clica per veure'n la ubicació. Font Saguarda
Font boscana, formada per una petita paret de pedra amorterada que sustenta el camí, amb un gruixut broc de ferro per on brolla l'aigua que cau directament al terra i s'escola muntanya avall. Al capdavall del mateix pedró on hi figura el nom de la font, també hi ha inscrita la data 1987, possiblement l'any de la seva restauració, i les inicials RB que deuen fer referència al promotor.

Ens situem a l'encreuament de camins tal com hi hem arribat; davant ens queda la font i a l'esquerra arrenca un corriol en pujada que prenem. El corriol s'enfila per dins una magnífica fageda en direcció nord, ben assenyalat per uns punts vermells pintats als arbres.

150 metres més amunt enllacem a la dreta amb un altre camí. Immediatament entrem en una corba a l'esquerra i mica en mica ens anem adreçant al nord-oest, sempre en constant pujada per un estret sender que travessa el bosc. Uns 600 metres més amunt des de que hem deixat enrere la font Saguarda, descrivim un fort revolt a l'esquerra, a la sortida del qual quedem encarats al sud. 75 metres després defugim un parell de corriols descendents que arrenquen per la dreta i que a la tornada n'agafarem un d'ells i continuem de dret. De seguida passem pel costat d'un mirador natural sobre les roques (41.9236,2.5326)Clica per veure'n la ubicació. .

En no res som a un petit replà arrecerat sota les roques del penyal on hi ha el cim de Sant Miquel de Solterra o de les Formigues. Aquí podem emprendre l'atac definitiu al cim fent una curta grimpadeta o bé voltar per l'esquerra on hi ha un sender més còmode que transita per damunt d'unes roques. Nosaltres preferim la segona opció; fem una curta marrada per l'esquerra de no més de 40 metres i ja som dalt. Les vistes són esplèndides i el dia acompanya.

41.9232,2.5329Clica per veure'n la ubicació. Sant Miquel de Solterra o de les Formigues
Sant Miquel de Solterra o Sant Miquel de les Formigues és el punt més alt de les Guilleries, es troba entre els municipis de Sant Hilari Sacalm i d'Osor a la comarca de la Selva. Al cim hi ha una creu de ferro amb tres formigues, que al·ludeixen a Sant Miquel de les Formigues. També hi trobem les restes del castell de Solterra i la capella de Sant Miquel de Solterra. La creu s'aixeca sobre les restes d'una torre circular de l'esmentat castell. També hi ha un vèrtex geodèsic.
Al cim existeixen tres construccions rellevants; la que crida més l'atenció és la Creu de les Guilleries o de Sant Miquel, col·locada l'any 1957 sobre les restes de la torre del castell de Solterra. És una gran creu de ferro forjat amb tres formigues també de ferro a la base, que fan referència al fenomen de les formigues alades.
El castell de Solterra, esmentat el 929, sota domini del comte de Barcelona, primer mitjançant veguers, i després pels Queralt que al seu torn, l'administraren a través dels Vilademany. Al segle XIV finalment, passà als Cabrera. D'aquesta fortificació solament i podrem veure la base de la torre circular, que serveix de pedestal de la creu.
També podrem observar algunes de les restes de la capella de Sant Miquel de Solterra, esmentada el 1240 i refeta al segle XVII, una edificació que estigué dempeus fins l'any 1910 i de la qual avui només en resten alguns carreus de la base de les parets.

Un cop donada complida visita a aquest indret, ens disposem a emprendre la tornada. Reculem els prop de 100 metres que ens separen de la cruïlla de camins que hem vist al pujar. Aquí, rebutgem el caminet ben fressat que se'n va per la dreta i que és pel qual hem vingut nosaltres, defugim també un corriol que surt d'enfront amb uns senyals de color blau, nosaltres cal que prenguem una sendera un xic desdibuixada que arrenca per damunt d'unes roques que ens queden a l'esquerra. El caminet s'endinsa en un espès bosc, presenta una considerable pendent i circula fent ziga-zagues en sentit ponent al començament. Una mica més d'una cinquantena de metres més avall ens fa canviar el sentit del nostre caminar i s'adreça clarament al sud. El camí no està assenyalat, però sí disposem d'uns pilonets de pedres que ens guien.

Uns 75 metres després d'haver-nos encarat al sud travessem una petita tartera, moment en que se'ns obren vistes a l'oest.

Continuem la nostre davallada per dins el bosc. Una mica més de 75 metres després anem a parar a un antic camí de desboscar que fem a l'esquerra, però abans de 20 metres ja veurem una muntanyeta de pedres a la dreta que ens fa deixar el camí ample i trencar per un corriol descendent, sempre per dins el bosc. Fem una curta marrada i ens encarem de nou al sud. Uns 75 metres més endavant sortim a un altre camí de desboscar, el qual creuem i continuem per un corriol descendent que surt de l'altra banda. A mida que anem baixant, la pendent es va moderant, malgrat que no deixem de perdre alçada. Els pilonets de pedres sovintegen.

Al cap d'uns 100 metres anem a parar a un nou camí que ens talla, aquest més ample i net que els anteriors; el creuem també i prenem una drecera que arrenca a l'altra banda i que guanya recorregut al camí, el qual retrobem 75 metres més avall, just en un encreuament de camins; agafem el que marxa d'enfront i que una quarantena de metres després ens aboca a una altra cruïlla de pistes amb les runes del Borrell davant nostre.

41.9197,2.5308Clica per veure'n la ubicació. El Borrell
Sota Sant Miquel de les Formigues mirant cap a Sant Hilari hi ha les restes de Can Borell que tot i estar molt enrunada deixen veure que havia estat una casa d'una relativa importància. En una de les portes hi ha gravat 1852, segurament la darrera reforma. En els fogatges de 1553 no hi ha cap pagès amb el nom Borrell al terme de Sant Hilari però sí al poble amb el que hi ha la possibilitat que en fos el propietari i el mas estigués habitat per un masover. De totes maneres les restes que avui podem veure no semblen pas tant antigues.

Deixem la casa del Borrell a la nostra esquena, rebutgem també la pista que per la dreta se'n va a buscar el casal del Soler i obviem el camí per on hem vingut i que ara tenim enfront, nosaltres prenem la pista que surt més a l'esquerra, en lleugera baixada. Dir-vos que a partir del Borrell i fins enllaçar amb la ruta de la Font de la Formiga ens resten uns 2 quilòmetres d'agradable caminar per una pista ampla i de suau pendent. Anirem trobant un munt de camins que ens sortiran al pas, però nosaltres seguirem sempre el més ample i en baixada.

En primer lloc farem una considerable marrada d'uns 700 metres, (nord, oest i est) per encarar-nos al sud on anirem serpentejant durant uns 1,3 quilòmetres fins enllaçar amb una ampla pista que ens talla amb una bigueta informativa, la primera que trobem des del puig de Sant Miquel de les Formigues.

Hem enllaçat altre cop amb la ruta de la Font de la Formiga, la qual agafem planerament a la dreta, en direcció nord-oest. Al cap d'uns 75 metres rebutgem un camí descendent que se'n va per l'esquerra i només una trentena de metres més enllà sortim a un eixamplament amb un pal informatiu que ens diu que hem arribat al final de la ruta de la Font de la Formiga. En aquest punt cal baixar per uns esglaons que arrenquen per l'esquerra i ens duen a una fondalada on ens espera la font de la Formiga.

41.9137,2.5261Clica per veure'n la ubicació. Font de la Formiga
Es tracta d'una bonica i completa font, ubicada en un racó d'una agradable fondalada per sota del camí. La cisterna de captació, feta de pedra i forma arrodonida, sobresurt de la paret rocallosa de la muntanya a la qual està adossada. L'aigua raja per un broc d'acer inoxidable encastat al mig i cau a directament al terra per on s'escola fins a tributar al torrent de la Font del Gavatx, a una cinquantena de metres més avall. A l'esquerra, en una roca que sobresurt de la paret rocallosa, hi ha escrit el nom de la font en lletres blanques. Completen el conjunt una taula de pedra i uns rocs de grans dimensions distribuïts al seu voltant que fan de seients.

Del davant de la font arrenca un corriol ben fressat que marxa en direcció més aviat sud i que en menys de 75 metres ens aboca al torrent de la Font del Gavatx. Seguint el seu curs per la llera dreta durant uns 20 metres més, tindrem l'oportunitat de conèixer el petit però simpàtic salt del Soler (41.9132,2.5259)Clica per veure'n la ubicació. .

Vist el salt reculem una cinquantena de metres, fins que siguem en un clar que hi ha abans d'arribar a la fondalada de la font. En aquest punt trenquem a la dreta per un corriol ascendent i molt desdibuixat, però que seguint-lo en sentit nord-est ens durà 25 metres més amunt a peu d'un ample camí. Agafem aquest camí a l'esquerra i de seguida som en una pista que ens talla (és per la que hem vingut a la font de la Formiga); a l'esquerra tornaríem a la font de la Formiga, nosaltres el prenem a la dreta, en sentit sud al començament. 75 metres més endavant deixem a l'esquerra el camí per on hem vingut des del Borrell, també la bigueta informativa, i continuem recte. Al cap de 50 metres travessem el sot del Casal que avui baixa eixut. Anem avançant ara en direcció sud, guanyant alçada molt poc a poc i apropant-nos al torrent de la Font del Gavatx que ens acompanyarà una bona estona a la nostra dreta.

Si mirem enrere veurem emergint entre els arbre el puig de Sant Miquel de les Formigues.

Al cap de 400 metres passem per sota d'un traçat d'alta tensió i uns 450 metres després arribem a frec de la font del Gavatx que ens queda a peu de camí a l'esquerra.

41.9060,2.5282Clica per veure'n la ubicació. Font del Gavatx
La font és una paret de pedra amorterada adossada al marge de la muntanya, amb un broc d'acer inoxidable encastat a mitja alçada que aboca l'aigua a un petit bassal de pedra. En una pedra clavada a l'esquerra de la font hi trobem el seu nom pintat en lletres blanques. També hi ha una bigueta amb el característic cartell verd de la Diputació i a peu de camí un pal informatiu de la Ruta de la Font de la Formiga, ambdós amb el nom de la font. Al costat esquerre de la font disposem de dos troncs d'arbre clavats al terra que fan de tamborets.

Continuem per la pista que presenta una pujada gairebé inapreciable, circula en direcció sud-est en paral·lel al torrent de la Font del Gavatx que portem tothora a la dreta. Defugim diferents camins que ens menen, nosaltres sempre pel més marcat i ben indicat mitjançant pals informatius.

Al cap d'uns 250 metres d'haver deixat la font del Gavatx enrere, arribem a la font del Vern, que ens queda uns 15 metres a l'esquerra, visible des de la pista i assenyalada per un pal informatiu. Aquesta és l'última font de l'excursió d'avui.

41.9043,2.5301Clica per veure'n la ubicació. Font del Vern
Es tracta d'un mur de pedra lligada adossada al marge, d'un metre d'alçada per metre i mig d'amplada, amb un broc d'acer inoxidable encastat a la part alta per on raja l'aigua que cau a un bassal de pedra cobert amb travesses de fusta per poder abastar-la millor. Al costat dret de la font disposem de tres troncs d'arbre clavats al terra que fan de tamborets.

Reprenem la pista tal com l'hem deixat, a l'esquerra i direcció més aviat sud. Només 250 metres més endavant arribem a una clariana i al mateix temps cruïlla de camins, ja coneguda doncs hi hem passat al començament; rebutgem el camí ascendent que se'n va per l'esquerra (és el que hem pres a l'anada), defugim també el que surt d'enfront que va a buscar la pista del Sobirà, nosaltres agafem el brancal de la dreta, sense deixar les traces de la Ruta de la Font de la Formiga i enllaçant de nou amb el GR-83. 50 metres més avall creuem el torrent de la Font del Gavatx pel pont de fusta.

A partir d'aquí només ens queda fer el mig quilòmetre que ens separa del punt de partida pel mateix camí que hem fet al començament però a l'inrevés.