Caminada I-267 (Moianès)

41.8207,2.1034Clica per veure'n la ubicació. Parc del Molí Nou (Moià)
El Parc del Molí Nou està situat al nord-est de la vila de Moià, al sud de la masia de Passerell i a migdia de l'Embassament del Molí Nou. Queda entre la riera de Passerell i el torrent de la Vinya. L'entorn del Parc constitueix un bell paisatge natural, comprèn una superfície de 41.939 m² de propietat municipal, i 18.000 m² de propietat privada, destinats al lleure amb l'especial protecció que li atorga la categoria de Parc natural. Actualment s'ha convertit en una zona de pícnic i espai de lleure al voltant d'un petit embassament que disposa de fonts, bancs i taules que fan d'aquest racó de natura un dels llocs més freqüentats a l'estiu.

Estem situats al parc del Molí Nou, una zona de pícnic ben situada al costat de la riera. Dins el parc hi tenim el Molí Nou de Passerell (41.8204,2.1033)Clica per veure'n la ubicació. que dóna nom a l'espai.

El Molí Nou de Passerell, un dels darrers molins fariners que van funcionar al municipi, actualment s'ha convertit en alberg juvenil. L'edifici del molí, amb el pas del temps, ha sofert diverses modificacions. Cal dir que és del segle XVIII, pertanyia a la masia Passerell, constant dues dates possible d'haver sigut construït, la de 1760 i el 1814, en tot cas força antic.

Des de l'aparcament engeguem en sentit nord per l'ample camí de terra que puja paral·lel a la riera, seguint les marques blanques i vermelles corresponents al GR-3. Una mica més d'un centenar de metres més enllà trobem el pantà de Moià (41.8221,2.1025)Clica per veure'n la ubicació. que ens queda a l'esquerra. Saludem un solitari pescador acompanyat d'una mascota ben curiosa, un ànec.

Aquest petit pantà sobre la riera, amb les vores molt accessibles, fou construït pel Medi Natural l'any 1984. Sembla estrany que després de tants dies de sequera i amb una riera que baixa tant minsa pugui estar tant ple d'aigua.

Quan siguem a mig pantà defugim un camí que surt per la dreta i alhora ens acomiadem del GR-3 que segueix el seu recorregut cap a L'Estany, nosaltres continuem vorejant el pantà per la seva riba esquerra. A la cua del pantà comença un corriol que es fica en el bosc. De seguida creuem a gual la riera de Passerell o de Castellnou, segons quin mapa es miri. Després d'un centenar de metres sortim del bosc i ens apareix enlairada a la dreta la casa del Passerell (41.8253,2.1011)Clica per veure'n la ubicació. .

Casa de pagès important, amb una gran envergadura. Actualment està habitada i en plena activitat agrària.

Seguim pel camí fressat remuntant el torrent de les Fonts que ens acompanya a l'esquerra, a la dreta ens queda un camp conreat. En menys de 150 metres anem a parar a una ampla pista forestal que ens talla; a l'esquerra ens duria a la carretera C-59 i a la dreta al mas Passerell que resta a pocs metres, nosaltres la creuem i un cop a l'altra banda som davant l'agraïda font de Passerell.

41.8254,2.1000Clica per veure'n la ubicació. Font de Passerell
La font consisteix en una llosa de pedra plantada en vertical. Del mig raja l'aigua a través d'un petit broc de plàstic i cau a un bassal de pedra arran del terra. A la dreta de la font i a l'ombra d'una parella d'alzines hi tenim un rudimentari banc de pedra per seure.

Ara ens desviarem una mica del nostre camí cap al molí de la Crespiera per conèixer dues fonts, la font Montserrat i la font Isabel. Així doncs no agafem la pista, ni en un sentit ni en l'altre, el que fem és cercar un corriol que arrenca uns 15 metres per davant de la font. El sender fa una certa pujada al començament i marxa en direcció nord-oest per dins el bosc, remuntant el curs del torrent de les Fonts que portem a la dreta. De mica en mica es va suavitzant el pendent. Quan portem uns 300 metres som en una bifurcació que fem a la dreta i 200 metres després sortim del bosc i poc després anem a parar a un camí transversal més ample; a l'esquerra aniríem a la carretera C-59, nosaltres anem a la dreta acompanyats d'uns conreus. Al cap d'una cinquantena de metres entrem en un bosquet i només 25 metres després som al costat de la font Montserrat que ens queda enclotada a mà dreta del camí.

41.8295,2.0967Clica per veure'n la ubicació. Font Montserrat
El conjunt de la font queda en un espai allargat i enclotat metre i mig per sota del camí, delimitat per dos llargs murs de pedra en paral·lel, una tercera paret on s'hi troba el brollador principal i unes escales de pedra que ens permeten atansar-nos-hi amb comoditat. En un dels extrems queda la primera de les sortides d'aigua, aquesta regulada per una aixeta de polsador. El frontal és arrebossat i li han donat forma de maons. A sota , un petit bassal de pedra recull l'aigua. Al capdamunt hi tenim el nom de la font fet amb lletres individuals de ferro i en relleu, d'iguals característiques que el que podem trobar a la veïna font Isabel.
A uns set o vuit metres del brollador principal, adossat al mur que reté les terres del camí, hi ha l'altre sortidor. Aquest raja per un curt broc de ferro i s'escola per un rec format a una gran pedra tosca coberta de molsa.
Al davant del brollador principal hi ha una taula de pedra feta d'una roda de moldre, envoltada d'unes pedres que fan de seient. A l'altra costat del segon sortidor disposem també d'un banc de pedra per seure arrambat a l'altre mur que li fa de respatller.
Aquesta bonica font boscana havia viscut moments de més esplendor, quan era habitual fer-hi fontades els dies festius. Encara avui dia es conserva en prou bon estat. El lloc, ben ombrívol i tranquil, convida a reposar una estona.

Deixem la font a sota a la dreta i seguim una quarantena de metres més pel mateix camí que hem vingut. Just en el punt que comencem a descriure una corba a la dreta, trobarem la font Isabel per sota del camí a mà dreta.

41.8300,2.0972Clica per veure'n la ubicació. Font Isabel
Un xic descuidada, però malgrat tot segueix sent una font boscana ben agradable. La font queda integrada al mur de pedra que sosté les terres del camí. El seu frontal queda endarrerit mig pam a través d'un refós rectangular. A la part baixa hi trobem el broc de ferro per on raja l'aigua que cau a un bassal semicircular arran del terra. Al capdamunt del frontal hi tenim el nom de la font fet amb lletres individuals de ferro i en relleu, d'iguals característiques que el que podem trobar a la veïna font Montserrat.

Un cop hem conegut aquestes dues fonts, reculem els prop de 700 metres que ens separen de la pista forestal del Passerell i ens situem de nou al costat de la font homònima. Deixem la font a l'esquerra i continuem per l'ampla pista. De seguida passem pel costat de la casa del Passerell, passada la qual trobem una trifurcació; rebutgem el brancal que surt per la dreta i baixa directament a la riera, també defugim el de l'esquerra que s'enfila per la serra de Passerell cap a la granja Marfà, nosaltres seguim pel del mig que va davallant lentament. Uns 450 metres més endavant arribem a una bifurcació que fem a la dreta i una cinquantena de metres després, abandonem temporalment el sender i trenquem a l'esquerra per un corriol un xic desdibuixat que s'enfila per dins el bosc en sentit nord-est. Si el seguim durant uns 250 metres ens aboca al torrent de la Font de l'Avi on hi trobem la mina homònima.

41.8313,2.1050Clica per veure'n la ubicació. Mina de la Font de l'Avi
La mina queda a la llera dreta del torrent, protegida per una porta de ferro que es pot obrir i ens permet entrar al seu interior. Dins hi trobem una primera estança de planta més o menys quadrada, de metre i mig de base, amb un bassal rodó al mig que s'omple amb l'aigua que li arriba per un caneló obert procedent del fons de la mina, després desguassa a través d'una canonada que possiblement alimenta la font de l'Avi que resta uns 150 metres més avall. A l'altra banda de l'estança d'entrada arrenca la galeria de la mina, excavada a la muntanya i bastida amb maons formant una volta.

Desfem els últims 250 metres que ens separen del camí principal i el reprenem a l'esquerra, perdent alçada poc a poc. Al cap d'un centenar de metres hauríem d'haver passat a frec de la font de l'Avi, però no estàvem prou informats i la deuríem passar de llarg, un altre dia serà. Descrivim una marrada i de seguida som a la riera de Passerell, també anomenada de Castellnou, la qual travessem a gual. A partir d'aquí esdevé una sendera que remunta la riera sempre per dins el bosc, travessant-la diverses vegades. Malgrat que sense aigua no té tant d'encant, el camí és agradable de fer, sense gaire desnivell i ben fressat, també ens regala uns bonics racons.

Després d'uns 750 metres d'haver creuat la riera per primer cop sortim a una clariana on hi trobem les ruïnes d'una antiga construcció (41.8331,2.1121)Clica per veure'n la ubicació. .

Un centenar de metres més endavant arribem a una bifurcació; rebutgem el brancal de l'esquerra i prenem el corriol que surt per la dreta en baixada. En no res som a la curiosa llera de la riera, sembla talment que estigui empedrada per la mà de l'home, però es tracta de roca natural.

En aquest punt s'ajunten els dos torrents (41.8339,2.1126)Clica per veure'n la ubicació. ; per l'esquerra baixa el torrent Mal del Riu i per la dreta el torrent de la Crespiera. Nosaltres remuntarem aquest últim per la seva riba esquerra en direcció mes aviat est. 250 metres més endavant travessem el torrent, situant-nos a l'altra banda. Al cap d'uns 200 metres anem a parar a un camí més ample que ve de la casa del Riu; després el prendrem a la dreta per tornar, però ara el seguim a l'esquerra, mantenint la direcció que dúiem. 200 metres més endavant tornem a creuar el torrent i seguim amunt. Trobem diferents pous de captació d'aigua, el que ens fa pensar que potser hi ha sobreexplotació, doncs arreu la riera és seca. Ja només ens resten 200 metres més per arribar al Molí de la Crespiera.

41.8352,2.1204Clica per veure'n la ubicació. Molí de la Crespiera
Situat a la confluència del torrent de la Crespiera amb el torrent Mal de la Cabanya. És un molí molt espectacular, tot i que està tapat per la vegetació. El camí passa a tocar de la bassa, en la qual s'observa un gran pou cilíndric de prop de dos metres de diàmetre. Just a sobre del pou, aprofitant la paret de la bassa, es va construir part de l'edificació i semblaria haver-hi hagut una pica que desguassava directament a la bassa. Des d'aquí, unes escales de cargol fetes de peces de pedra tallades (igual que les construïdes per pujar als campanars antics, de cargol, tota de pedra i sense cap defecte encara avui 400 anys després i sense fer cap manteniment) permet baixar fins a peu de bassa, concretament al costat de l'obrador (on no hi queda res que indiqui el seu passat com a molí). Sembla que agafava l'aigua dels dos torrents esmentats (com a mínim en el de la Crespiera hi ha una gran resclosa i restes de canal, que actualment serveixen com a camí).

Reculem els últims 400 metres fins que siguem a la intersecció; aquí defugim el brancal de la dreta per on hem vingut i enfilem per la pista que surt d'enfront. 250 metres més enllà passem a frec d'un tancat que ens queda a l'esquerra, amb cavalls dins. Voregem la tanca i uns 275 metres més endavant trobem un pas a l'esquerra que ens permet creuar un prat i ens aboca a la pista de Ferrerons. A l'esquerra tenim l'entrada a la finca del Riu (41.8318,2.1133)Clica per veure'n la ubicació. .

Els estadants de la casa no hi deixen passar. Llàstima, doncs a només una cinquantena de metres es troba la font del Riu. Si mirem cap a l'interior, podrem veure de lluny un tros del safareig que s'omple amb l'aigua de la font.

A partir d'aquí emprenem l'ampla pista forestal a la dreta que ens portarà a Moià. Caminem còmodament, perdent alçada poc a poc i en direcció sud-oest pel camí anomenat de Ferrerons. De tant en tant se'ns obren bones vistes a la dreta.

Uns 1,2 quilòmetres més avall arribem a un encreuament de camins; per aquí travessa el GR-3 que per la dreta ens conduiria al parc del Molí Nou, però nosaltres continuem recte, abans volem conèixer una altra font. De seguida som en una altra cruïlla, el pla de les Escopetades on disposem d'un pal informatiu (41.8223,2.1055)Clica per veure'n la ubicació. .

A l'esquerra ens queda una gran tanca de fusta que protegeix una propietat i a la dreta rebutgem un camí que ens duria al parc del Molí Nou i a Moià. Seguim recte per la pista principal, amb la tanca a l'esquerra. Aviat som al costat de l'accés a l'extensa finca Els Picanyols (41.8218,2.1084)Clica per veure'n la ubicació. , on podrem observar les daines i els cavalls molt ben cuidats. Si observem amb atenció dins la finca, pocs metres a l'esquerra de la casa veurem una construcció de pedra i base rodona que podria tractar-se d'un pou de glaç.

Circulem ara entre conreus, amb bones vistes de Moià.

Sempre per la pista, uns 300 metres més avall anem a petar a un camí ample que ens talla; a la dreta tornaríem al punt d'inici de la caminada i també a Moià, nosaltres però el prenem a l'esquerra. Al cap d'un centenar de metres descrivim un revolt a la dreta, a continuació passem pel costat d'una petita vinya que ens queda a la dreta, passada la qual trobem un caminet a la dreta que ens aboca al Bosquet, un petit espai recreatiu amb una taula i la font.

41.8195,2.1088Clica per veure'n la ubicació. Font del Bosquet
La font és de recent construcció, va fer-se uns 10 anys enrere. Es tracta d'una font d'aigua potable provinent de la xarxa municipal. Està emplaçada en un lloc tranquil per fer un àpat, disposa d'una allargada taula de pedra i seients de fusta. És d'agrair trobar espais com aquest per fer una aturada, descansar i seguir el camí previst. En quan a la font, es tracta d'una construcció isolada aixecada en un petit replà un xic enlairat de l'esplanada i protegit per un muret que reté les terres del marge de la muntanya . És tota obrada en pedra del país amorterada amb forma de caseta i teulada a dues vessants. L'aigua és regulada per una aixeta de polsador i cau a un bassal rectangular.

Vista aquesta última font emprenem la tornada definitiva; ens situem de nou a la pista i la seguim a l'esquerra, en sentit invers a l'anada. Només cal seguir-la durant una mica més de 600 metres i serem al parc del Molí nou, on donarem per ben finalitzada la darrera caminada d'aquest any.