42.4454,1.6104Clica per veure'n la ubicació. Àrea Recreativa de les Pollineres
Àrea d'esbarjo situada a mig camí de la pista que porta de l'estació d'esquí d'Aransa a Cap del Rec, al costat de la pista (barrada al trànsit) que puja als estanys de la Pera. A part de la font de les Pollineres, que dóna nom al lloc, també trobem un refugi forestal, barbacoes, taules i bancs de pedra, tot això en un verd prat que per arreu recorre l'aigua de petits rierols.

No deixem de visitar la font de les Pollineres.

42.4451,1.6109Clica per veure'n la ubicació. Font de les Pollineres
Emplaçada dins l'àrea d'esbarjo de les Pollineres, la font queda a uns 60 metres al sud-est del refugi, a l'altra banda de la pista. Consisteix en un mur de pedres lligades que fa de frontal, d'un metre d'alçada per uns dos i mig de llargada, d'on surten tres brocs fets de pedra per on brolla l'aigua, encara que no sempre per tots els brocs, enguany només ho feia pel central. L'aigua cau en un bassal longitudinal, tan llarg com el mur i desaigua al riu del Molí que travessa l'àrea recreativa.

42.4455,1.6103Clica per veure'n la ubicació. Refugi de les Pollineres
Petit refugi sense guarda, d'unes 6 places, situat a l'àrea recreativa de les Pollineres, al costat d'un petit estany.

Comencem a caminar a peus del refugi de les Pollineres per la mateixa pista per on hem vingut des d'Aransa i que continua en sentit nord cap a Cap del Rec. Quan portem uns 180 metres i un parell de giragonses arribem a la cruïlla d'on surt, a l'esquerra, la pista forestal que porta als estanys de la Pera. La pujada als estanys la podem fer seguint el camí del GR-10-11, amb pendent més pronunciada i trajecte més curt, o bé fer-ho per la pista forestal, més suau i revirada. Nosaltres pujarem tranquil·lament per la pista i tornarem pel camí del GR.

Així doncs abandonem la pista principal que segueix cap a Cap del Rec i ens desviem a l'esquerra per l'altra pista forestal que puja als estanys. De seguida salvem una tanca que barra el pas als vehicles motoritzats. Anem fent camí serpentejant en lleuger ascens. Al cap d'uns 300 metres travessem el riu del Molí per primer cop.

Uns 150 metres després tornem a creuar el riu i ens allunyem d'ell. La pista és ampla, suau, revirada i monòtona, no té cap altra al·licient més que el bell paisatge que ens brinda. De tant en tant trobem algun rierol que ens refresca la calorada.

Després de pujar uns 2,5 quilòmetres i haver fet diverses llaçades, defugim un trencall que surt per la dreta que duu al refugi dels Estanys de la Pera (després baixarem per aquí) i continuem recte per la pista. Aviat travessem el desguàs de l'estany Petit de la Pera, on neix el riu del Molí, i circulem en paral·lel, el portem a l'esquerra.

En no res som a peus de l'Estany Petit de la Pera.

42.4549,1.5978Clica per veure'n la ubicació. Estany Petit de la Pera
Petit estany, localitzat sota l'estany Gran de la Pera. Molt acollidor i amb els voltants ben verds.

Continuem uns metres més per la pista, amb l'estany a l'esquerra. Just quan la pista comença a descriure un revolt d'esquerres, l'abandonem i trenquem a la dreta per una drecera que s'enfila per damunt de les pedres. Si mirem enrere gaudirem d'una àmplia vista de l'estany Petit de la Pera sota els nostres peus.

Guanyen recorregut a la pista, a la qual hi arribem una cinquantena de metres més amunt. La travessem i continuem pujant per un corriol molt pedregós que tan sols 75 metres després ens aboca a un caminet que ens talla; a la dreta aniríem al refugi, nosaltres fem a l'esquerra i en menys d'un centenar de metres som a l'estany Gran de la Pera.

42.4573,1.5945Clica per veure'n la ubicació. Estany Gran de la Pera
Estany d'origen glacial situat a l'oest de la Cerdanya, damunt de l'estant Petit de la Pera, a una altitud de 2.347 m. És un estany relativament petit, amb 2.4 ha i 6.3 m de profunditat màxima. La seva conca també és petita, d'unes 47 ha, amb el pic de Perafita (2.752 m) al nord-oest, com a punt mes alt. Una part d'aquest estany, el quadrant nord-oest, ha quedat reblert i s'ha convertit actualment en una mollera. L'estany i la seva conca es troba protegit dins la zona natural "Tossa Plana de Lles – Puigpedrós" de la xarxa Natura 2000.

Reculem pel caminet per on hem vingut. Un centenar de metres més endavant defugim el sender pedregós per on hem pujat i continuem recte durant 100 metres més, fins que enllacem amb la pista (la continuació de la pista per on hem pujat nosaltres i que hem abandonat per visitar l'estany Gran); a la dreta baixaríem a l'estany Petit, nosaltres seguim recte, cap al refugi. Des d'aquí estant tenim molt bones vistes de l'Estany Petit.

En no res s'acaba la pista i som al costat del refugi dels Estanys de la Pera.

42.4566,1.5989Clica per veure'n la ubicació. Refugi dels Estanys de la Pera
Refugi guardat, situat sobre l'estany Petit de la Pera, inaugurat l'any 1957. Propietat de la FEEC, disposa de 35 places amb guarda i 6 de lliures. També hi ha servei de bar i restaurant.

Deixem el refugi a la dreta i comencem a davallar per un camí ben fresat que marxa en sentit sud-est.

Uns 400 metres més avall anem a parar a la pista forestal, la qual prenem a l'esquerra però tot just l'hem pres l'abandonem i trenquem a l'esquerra per un camí descendent, assenyalat amb les marques blanques i vermelles corresponents al GR-10-11, alhora que coincideix amb les marques grogues amb el número 1 dels "senders de Cerdanya". El camí és molt bonic, de seguida trobem petits rierols que formen refrescants salts d'aigua.

Davallem pel caminet en sentit sud-est, en moderada pendent al començament i ben assenyalat. 175 metres més avall ens aturem a contemplar un salt d'aigua del Planell Gran o del riu del Molí (42.4531,1.6019)Clica per veure'n la ubicació. , segons quin mapa es miri, que ens queda a l'esquerra, visible des del camí.

Més avall el camí se suavitza, passant per una zona molt bonica, amb molta aigua, plena de petits rierols que menen al riu del Molí.

Aproximadament 1 quilòmetres més avall del començament d'aquest camí creuem la pista forestal i 120 metres després ho tornem a fer. Finalment, 150 metres més endavant, anem a petar de nou a la pista que va d'Aransa a Cap del Rec que seguim a la dreta fins el refugi de les Pollineres, on donem per acabada aquesta caminada.

42.4454,1.6104Clica per veure'n la ubicació. Àrea Recreativa de les Pollineres

Inici i final d'aquesta excursió.