42.4199,1.8902Clica per veure'n la ubicació. Ermita del Remei (Bolvir)
Temple que substitueix una antiga capella on s'hi aturaven els pelegrins del camí de Sant Jaume. S'hi venera una imatge policromada de la Verge del Remei, del segle XVII. L'església és d'estil historicista, en el seu vessant d'influència florentina. Hi destaca el gran cimbori poligonal coronat amb una estilitzada coberta piramidal.

Tenim l'ermita a la dreta i a l'esquerra un plafó informatiu que ens explica la ruta que estem a punt d'encetar.

Comencem a caminar per un camí asfaltat que surt de l'esquerra de l'ermita en direcció nord, obviant tots el camins que menen a banda i banda durant 1 Km. Arribem a un encreuament de camins amb un pal informatiu.

Nosaltres agafem un petit corriol que surt de l'esquerra, fent un gir de quasi 180º. El caminet està ben definit ja que a la dreta tenim camps de conreu i a l'esquerra ens acompanya ja la sèquia coberta d'arbres i vegetació.

Uns 350 metres més endavant ja veiem un pal indicador i una passera de fusta que travessa la sèquia. Estem en els Llosers.

42.4273,1.8862Clica per veure'n la ubicació. Els Llosers
Des d'aquest punt podem observar una magnífica vista de la Cerdanya. Aquí era on, antigament, es treia la llosa que nodria tota la construcció de la Cerdanya. Posteriorment fou una pedrera on s'hi extreien pedres per la construcció i altres necessitats.

Continuem pel camí que està ben arranjat, ara la sèquia la portem a la dreta.

Al cap de 300 metres trobem un plafó informatiu que ens recorda hem arribat al pont dels Llosers que salva el torrent dels Estanys.

42.4278,1.8844Clica per veure'n la ubicació. Torrent dels Estanys
Aquest torrent desemboca al riu Segre. En aquest punt podem veure un aqüeducte per on la sèquia travessa el torrent.

Un cop a l'altra banda del torrent ascendim i canviem de direcció, ara ho fem en direcció sud.

Seguim pel camí traçat una estona més per dins el bosc fins que sortim a la solana.

Veiem el poble a la nostra esquerra, passem enmig de dos dipòsits d'aigua.

El camí revira cap el nord, continuem fins que trobem un plafó informatiu que ens diu que som al torrent dels Agustins.

42.4286,1.8764Clica per veure'n la ubicació. Torrent dels Agustins
Aquest torrent prové de la Devesa Canal i transcorre fins al poble de Bolvir pel mig d'una verneda. Les primeres captacions d'aigua de Bolvir es van agafar d'aquest torrent. Després de travessar tot el poble el torrent desemboca al Torrent dels Estanys.

Des d'aquí travessem el torrent per un pont de fusta i seguim pel costat de la sèquia on hi trobem una frondosa vegetació i una part de l'antiga canalització de la sèquia. Hem canviat de direcció dirigint-nos ara cap el sud. En aquest tram tenim la sèquia a la dreta.

Sortim altre cop a la solana.

De seguida el camí esdevé una pista. Deixem una petita construcció a la dreta i seguim uns 350 metres més fins que trobem una cruïlla de camins amb un pal indicador; rebutgem seguir recte durant uns 700 metres més fins la devesa de Sallent, nosaltres trenquem a l'esquerra en direcció al poble de Bolvir. Aprofitem el nostre pas per la població per aturar-nos a visitar diferents llocs d'interès.

42.4192,1.8767Clica per veure'n la ubicació. Font del Carrer dels Segadors
Situada al capdamunt del carrer dels Segadors, en un racó d'una petita zona enjardinada. Desconec si la font és natural o de xarxa, però fa pensar que és natural donat que la primera casa del carrer, dins la seva propietat, té una font que sempre raja abundantment; fàcilment podria tractar-se de la mateixa beta. La paret de la font és una roca de granit d'on surt una aixeta de polsador. L'aigua cau en una pica rectangular de granit que descansa sobre una base de pedres lligades amb ciment. La font queda sota uns arbres, donant una sensació de frescor.

42.4197,1.8787Clica per veure'n la ubicació. Església de Santa Cecília
Documentada des del segle X, durant l'edat mitjana va pertànyer al monestir de Cuixà. L'edifici que ens ha pervingut és de finals del segle XII. Té una sola nau, allargada i capçada amb un absis semicircular, decorat amb un fris dentat sobre mènsules esculpides com a caparrons. Les capelles laterals, així com el campanar de torre, són obra d'època tardana (segles XVI-XVII). El campanar té planta quadrada, és de tres pisos i s'assembla als de Balltarga, Prullans i Saneja. És notable la portalada, amb tres arquivoltes en degradació intercalades amb arcs toroidals sobre columnes. Aquestes tenen capitells esculpits amb caps humans, lleons i ocells. A l'interior hi a un retaule gòtic del segle XV procedent de la Capella de la Mare de Déu de l'Esperança.

42.4194,1.8789Clica per veure'n la ubicació. Capella de la Mare de Déu de l'Esperança
Petita capella amb un gran campanar d'espadanya situada al costat de l'església de Santa Cecília. És del segle XIV però reformada en època moderna. D'ella procedeix el retaule gòtic, del segle XV, que es pot contemplar actualment a l'església parroquial. Al mig d'aquest retaule hi ha un nínxol on hi ha una reproducció de la desapareguda imatge de la Verge de Bolvir, romànica, del segle XIII i que era una talla de 50 cm policromada. Va ser cremada com tantes altres l'any 1936.

42.4182,1.8811Clica per veure'n la ubicació. Font del Carrer del Torrent dels Agustins
Ubicada a la cantonada entre el carrer del torrent dels Agustins i el carrer Antoni Elias. És una font amb aigua de xarxa. Està construïda sota un porxo de fusta, en el racó format per les dues parets, totes elles de pedres del país. La pica és de granit ovalada i descansa damunt d'una plataforma de pedres.

Ara només queda continuar pel carrer Antoni Elias, enllaçar amb el camí Ral i seguir-lo uns metres fins l'ermita del Remei.

42.4199,1.8902Clica per veure'n la ubicació. Ermita del Remei

Inici i final d'aquest itinerari.