42.3969,1.9211Clica per veure'n la ubicació. Plaça de l'Escola (Queixans)

Engeguem la caminada a la plaça de l'Escola de Queixans. Marxem en direcció sud i lleugera pujada pel carrer asfaltat anomenat Camí Mas d'Amunt. Al cap de 450 metres passem a frec de la primera font que ens queda a mà dreta, la font de Mas d'Amunt.

42.3928,1.9208Clica per veure'n la ubicació. Font del Mas d'Amunt
Emplaçada a l'extrem sud del nucli urbà, dins la zona de pícnic del mateix nom que hi ha al costat del torrent homònim. Es tracta d'una petita construcció tota feta de pedra, amb un petit mur central i dos de laterals, formant un semicercle. Com a frontal té una llosa de granit on hi ha disposada una aixeta de polsador per on raja l'aigua i cau en un bassal semicircular gairebé arran de terra.

Deixem la font a la dreta, també el pont que salva el torrent i seguim pel mateix carrer que ara gira un xic envers l'esquerra. A l'esquerra ens acompanyen les últimes cases del poble i a la dreta el torrent del Mas d'Amunt. 125 metres després som al capdamunt de l'esmentat carrer, alhora que trobem una bifurcació i un pal informatiu.

En aquest punt prenem el camí que surt per la dreta, cimentat i en pujada. Es tracta del Camí Vell de la Muntanya, assenyalat com a Sender 611 dels Senders de Fontanals de Cerdanya.

Només començar creuem el torrent del Mas d'Amunt per un pont, de seguida obviem un trencall a la dreta que torna al poble al mateix temps que el camí gira envers l'esquerra i esdevé de terra. Una seixantena de metres més amunt arribem a una nova cruïlla, també ben indicada amb rètols de fusta. Rebutgem el camí Vell de la Muntanya que se'n va per l'esquerra seguint el sender 611 i prenem el camí de la Barriostra, sender 610, cap a Urtx.

El camí avança planerament en sentit més aviat sud-oest durant 350 metres, fins que travessem el torrent de Queixans, moment en que fem un canvi de sentit de 180º i ens encarem al nord, planerament també i per dins el bosc. De tant en tant se'ns obren magnífiques vistes de la cara nord de la Cerdanya.

Cal anar en compte, doncs mig quilòmetre després d'haver creuat el torrent de Queixans, uns cartells ens recorden que hem de trencar a l'esquerra. L'Isidre n'aguantava un que estava trencat.

Ens enfilem per un corriol obert que marxa en sentit sud-oest. A sota ens queda el poble de Queixans i a la llunyania podem veure el Carlit.

Ens apropem al poble d'Urtx, el qual ens queda als nostres peus.

700 metres després de l'última cruïlla arribem a un nou encreuament. Defugim el brancal de la dreta que baixa a Urtx i seguim pel que surt per l'esquerra, el sender 612, anomenat Camí del Solà.

Ens allunyem d'Urtx per un corriol que s'enfila en direcció sud-est. 650 metres més amunt som en una bifurcació; obviem el camí que surt per la dreta marcat com a 606b que ens baixaria a Urtx i fem pel que surt per l'esquerra que en no res i després d'una marrada esquerra-dreta ens duu al coll de Jubell (42.3831,1.9225)Clica per veure'n la ubicació. .

Del coll de Jubell estant prosseguim en sentit sud-est. De seguida defugim el camí de la Malúria que surt per l'esquerra alhora que nosaltres ens enfilem per un bonic bosc de pi roig que ens acompanyarà una bona estona. Aquest és el Camí del Mig que segueix el sender 612.

Uns 1,2 quilòmetres més enllà travessem una ampla pista que ens talla i un cop a l'altra banda continua el corriol per dins el bosc.

250 metres més amunt som al Clot de Cuiràs (42.3738,1.9332)Clica per veure'n la ubicació. , on disposem d'un pal informatiu.

Deixem a la dreta el Camí de Pleta Vella i seguim pel de l'esquerra, sender 612 que passa a dir-se Camí de la Baga. Seguim guanyant alçada durant 1,1 quilòmetres més, fins que arribem a la Coma d'Urtx (42.3658,1.9382)Clica per veure'n la ubicació. .

Agafem la pista a l'esquerra i en no res ens duu al Refugi de la Coma d'Urtx (42.3653,1.9379)Clica per veure'n la ubicació.

Aquí s'acaba el sender 612. Seguim per la pista, planerament i en sentit sud, cap al Coll de la Bassa pel sender 609.

550 metres més enllà arribem al Coll de la Bassa (42.3634,1.9420)Clica per veure'n la ubicació. .

Aquí rebutgem l'ampla pista que se'n va per la dreta, també el sender 621 que duu al collet de Bernadí, nosaltres prenem direcció nord-est pel sender assenyalat com a 609, cap a Quatre Camins. Abans passarem per Coma Agra i Pla de les Forques.

Al cap de 850 metres de camí planer arribem a Coma Agra (42.3663,1.9506)Clica per veure'n la ubicació. , un encreuament de camins.

De tots els camins, agafem el 609 que va en direcció nord, cap a la Pleta de Queixans.

En només 750 metres de bon camí arribem a la Pleta de Queixans (42.3723,1.9522)Clica per veure'n la ubicació. .

Aquí abandonem el sender 609 que marxa en sentit nord-est cap a Quatre Camins i ens devíem a la dreta en direcció sud-est. A l'esquerra deixem una petita bassa i seguim camp a través durant 325 metres, fins que anem a petar a una pista forestal que ens talla i que creuem. A l'altra banda tenim el refugi del Pla de les Forques (42.3710,1.9559)Clica per veure'n la ubicació.

Sota el refugi ens queda una agradable àrea recreativa on no falta la seva bonica font.

42.3702,1.9572Clica per veure'n la ubicació. Font del Pla de les Forques
Aquesta font presideix l'àrea recreativa del Pla de les Forques, emplaçada a l'extrem més al sud-est del municipi de Fontanals de Cerdanya, que comprèn entre d'altres, Queixans.
Es tracta d'una bonica construcció isolada. El conjunt de la font queda a recer de dues robustes parets de pedra que formen angle recte, una més llarga que l'altra, acabades en un vèrtex punxegut. El sòl interior està enllosat i protegit per una barana de fusta que delimita l'espai i alhora impedeix l'accés dels ramats. L'aigua raja regulada per una aixeta de polsador collada a una planxa metàl·lica quadrada que li fa de frontal. A la dreta del brollador disposem d'un llarg banc de pedra per seure.

Aprofitem els bancs i les taules per esmorzar còmodament

No desaprofitem les vistes a la Tossa d'Alp.

Pugem fins el refugi i prenem l'ampla pista forestal a la dreta, en sentit nord. Mig quilòmetre més endavant arribem a un encreuament anomenat Quatre Camins (42.3756,1.9562)Clica per veure'n la ubicació. , on hi trobem una gran bassa de reg i panells informatius que ens donen idees per altres excursions i també m'assabento de l'existència d'una font al collet de Bernadí, me l'apunto per conèixer-la l'any vinent.

Rebutgem tant la pista que surt per l'esquerra, com la que se'n va per la dreta i també defugim la que marxa d'enfront, prenem el sender del Serrat de l'Orri, assenyalat com a sender 607, en direcció clarament nord, cap a Queixans. Anem perden alçada poc a poc per una pista de desboscar que circula per dins el bosc, inicialment en sentit nord, després ens encarem al nord-oest. 1,8 quilòmetres més avall anem a petar a una pista transversal que ens talla.

A l'esquerra tornaríem a Quatre Camins o bé aniríem a Queixans passant pels Castillons, nosaltres agafem la pista a la dreta, en lleugera baixada. Mig quilòmetre després abandonem la pista principal que se'n va per la dreta cap a Queixans passant per l'Arboretum i trenquem a l'esquerra per un ample vial, en baixada constant.

Pensem que en aquest punt ens vam equivocar, potser hauríem d'haver seguit per la dreta, però ja està fet.

El camí baixa constantment fent llaçades. 800 metres més avall passem a frec del Mas d'Amunt (42.3100,1.9373)Clica per veure'n la ubicació. que dona nom a aquest espai.

El tram següent de ben segur és la part més feixuga de l'excursió, el sol de migdia escalfa de valent. El camí, a més, té pocs al·licients, tret de les vistes que se'ns obren a la llunyania.

Un quilòmetre després s'acaben les ziga-zagues i esdevé un camí més planer que ressegueix el curs del torrent de Mas d'Amunt que ens acompanya a l'esquerra. Vam veure una marmota, malgrat no ens va donar temps a retratar-la. Al cap de 800 metres entrem de nou al nucli urbà de Queixans. Deixem a la dreta el trencall per on al principi hem engegat el Camí Vell de la Muntanya. Ara només resta seguir el carrer asfaltat en baixada i tornar al cotxe que ens queda a 600 metres. Abans ens refrescarem a la font del Mas d'Amunt.

42.3969,1.9211Clica per veure'n la ubicació. Plaça de l'Escola (Queixans)

Inici i final d'aquesta excursió.