Caminada I-321 (Val d'Aran)

42.7767,0.8325Clica per veure'n la ubicació. Aparcament Plan des Artiguetes (Vielha e Mijaran)

Comencem l'itinerari a peu a l'aparcament del Plan des Artiguetes. De seguida creuem el pont d'obra amb merlets de pedra que salva el riu Varradòs.

Just després del pont prenem a l'esquerra el camí senyalitzat per un rètol de fusta cap a Saut deth Pish.

Tot seguit travessem altre cop el riu per un pontet de fusta per dins el bosc.

El camí ens aboca a un gran espai obert; recte aniríem a l'estany de Varradòs, nosaltres seguim per l'esquerra el camí arranjat que ens durà a la base de la cascada del Saut deth Pish, el qual ja s'albira a la llunyania.

Només un centenar de metres més amunt ja podem gaudir de les increïbles vistes dels dos salts d'aigua i dels prats i boscos que hi ha al seu voltant. El camí, que està cuidat i ben condicionat, avança paral·lelament a l'aigua que baixa provinent de la cascada.

A mesura que ens hi apropem ens anem impregnant cada vegada més de l'espectacularitat d'aquest racó.

Aviat arribem al mirador de la cascada principal del Saut deth Pish, un espai habilitat per observar la majestuositat de la cascada de ben a prop i sense cap tipus de perill, doncs està protegit amb baranes de fusta.

42.7780,0.8348Clica per veure'n la ubicació. Saut deth Pish
El Saut deth Pish està format per dues cascades, la principal i la més espectacular d'uns 15-20 metres d'altura, i l'inferior d'uns aproximadament 5 metres. Les aigües de les cascades provenen subterràniament en gran part de l'estany Long de Liat situat uns quilòmetres més al nord. Les aigües arriben a través d'un curs carstificat que acaba sortint a la superfície a la font d'Era Pila, al barranc de Siesso.
La bellesa de la cascada i de l'entorn i el fet de poder-hi fer passejades curtes i fàcils, fa que sigui una zona molt freqüentada per turistes, sobretot, durant els mesos d'estiu.
És un lloc idoni per acostar-s'hi amb família. Aquest vistós i esplèndid salt d'aigua sorprèn sempre tant per la quantitat d'aigua que porta com per la seva considerable altura.

Des del mirador continuem amunt per unes escales de fusta que ens aboquen a una gran terrassa presidida per la font.

42.7777,0.8351Clica per veure'n la ubicació. Hònt deth Saut deth Pish
Font situada a pocs metres de l'emblemàtic Saut deth Pish. La font queda entre el salt i el refugi, en un privilegiat mirador.
Es tracta d'una construcció isolada, formada per una paret de pedra lligada del país en forma de caseta a dues vessants. A la part baixa de la paret és on hi ha el brollador, un broc de pedra que aboca la seva aigua a un bassal semicircular de pedra arran del terra.

Pels més atrevits, just darrere la font arrenca un curt camí que, en fort pendent, ens porta fins a dalt d'aquesta segona cascada. El camí sinuós i una mica irregular comença pujant en clara direcció nord per remuntar el turó que s'eleva al costat de l'inici de la cascada. Un cop s'ha guanyat el fort desnivell, el camí gira a l'esquerra en direcció oest i tot fent una lleugera baixada arriba fins a l'inici de la cascada del Saut deth Pish. Ens trobem ara al punt a on s'origina la cascada, des d'on gaudim també d'unes boniques vistes de l'entorn, ara des d'una altra perspectiva. Nosaltres no ho vam fer, el terreny estava molt humit i relliscava força.

A la dreta de la font i a un nivell més baix hi ha el cuidat refugi del Saut deth Pish, actualment un centre d'educació ambiental.

Deixem la font enrere, sortim de la terrassa per unes escales, passem a frec del refugi i seguim baixant camp a través fins l'estanh de Varradòs.

42.7763,0.8357Clica per veure'n la ubicació. Estanh de Varradòs
Es tracta d'un tranquil llac de muntanya on podrem descansar i aprofitar per menjar. Aquest és un entorn idíl·lic només pertorbat per la gran quantitat de visitants que rep.

Des de l'estany, mirant cap al salt.

Un cop a peus de l'estany, girem a l'esquerra i anem a trobar un corriol un xic desdibuixat que marxa en direcció est. A l'inici avancem planerament.

Quan som a la cua de l'estany, ens trobem el riu de Varradòs, el qual remuntem per la seva riba dreta alhora que comencem a guanyar alçada.

Passem per un espès bosc.

A la sortida del bosc continuem pel senderó que queda enfilat per damunt del riu.

El camí circula enlairat respecte el riu. Ens apropem al salt d'aigua del riu Varradòs, que ja veiem.

Si mirem enrere podem veure l'estany de Varradòs a la llunyania.

Poc més enllà som davant del salt d'aigua del riu Varradòs.

Albirem ja la pista i el pont.

Després de 1,1 quilòmetres d'haver deixat l'estany de Varradòs enrere arribem a la pista de Bagergue, la qual fem a la dreta per tornar al lloc d'origen.

Travessem el riu Varradòs per un pont i continuem per l'ampla pista en baixada i direcció nord-oest al començament.

De seguida ens adrecem a l'oest. La pista travessa una bonica fageda.

Al cap de 1,7 quilòmetres des de que hem recuperat la pista arribem a l'aparcament, on donem per finalitzat aquesta passejada.