Font de Mosquits

Viladrau (Osona )
Coordenades GPS:41.8095,2.3919 Clica per veure la ubicació.
Alçada:1,335 m
Última visita:Desembre 2016

Font situada a uns 800 metres a l'est en línia recta del cim del Matagalls, uns 700 metres al nord de coll Pregon, a uns 2,8 quilòmetres del coll de Bordoriol i per sobre de la llera dreta del torrent de Coll Pregon.
Hi podem accedir des del coll de Bordoriol, emplaçat al punt quilomètric 3,5 de la carretera GIV-5201 que uneix Viladrau amb Santa Fe, on hi trobem una caseta d'informació del Parc i una esplanada habilitada com aparcament. Des d'aquí enfilem per una pista forestal que marxa en sentit sud-oest, seguint inicialment les marques del SL-C-82. Al cap d'1 quilòmetre travessem coll de Joan, amb un petit oratori dedicat a Sant Francesc d'Assís i una cruïlla de camins; en aquest punt defugim el camí que se'n va per l'esquerra cap al Matagalls seguint les traces del SL-C-82 i fem cas a un cartell de fusta que ens assenyala "Matagalls per Font de Mosquits" a la dreta. Uns 900 metres més enllà passem a frec de la font de Llops, saltem una cadena i tot seguit arribem a una bifurcació; el brancal de la dreta porta a la font Rupitosa, nosaltres prenem l'ample vial que arrenca per l'esquerra, en direcció al Matagalls. 600 metres més endavant abandonem el camí ample i trenquem a l'esquerra per un corriol ascendent que ens porta, mig quilòmetre més amunt, a un camí més ample que ens talla i que fem a la dreta. Al cap d'uns 75 metres entrem en una clariana on ens rep el xiuxiueig de la font de Mosquits.

Exemple de font boscana, emplaçada en una densa fageda, en un dels paratges més bucòlics del Parc Natural del Montseny.

L'aigua sorgeix d'un mur fet amb pedres grans que alhora conté la muntanya. La primera línia de pedres serveix de banc corregut i la segona de respatller. Al mig del pedrís, l'aigua raja per un broc de ferro, cau en un bassal semicircular arran del terra i és conduïda a través d'un tub soterrat fins el torrent, evitant així un gran mullader al seu entorn.

Fou dedicada al Mil·lenari de Catalunya, patrocinada per Àngel Rabat i Graugés l'any 1988 en motiu del 39è Aplec de Matagalls.

Al 2011, en motiu del 62è Aplec, fou arranjat el broc i els bancs de pedra situats a cada costat per part del Servei de Parcs Naturals de la Diputació.

Sembla ser que el seu rajar és constant i abundós.

La font té un pedró commemoratiu amb un bonic poema de Felip Greugés:
Es posa neu als alts turons;
el gel les fulles amenaça;
baixen ramades de tudons
i arriben vols d'ocells de passa.